- Jakie są rodzaje wyszukiwania federacyjnego?
- Scalanie czasu wyszukiwania
- Łączenie w czasie indeksowania
- Hybrydowe wyszukiwanie federacyjne
- Interfejs wyszukiwania sfederowanego
- Jakie są główne wyzwania związane z wyszukiwaniem federacyjnym?
- Dla niektórych typów Implementacja może być czasochłonna.
- Wyszukiwanie federacyjne może mieć pewne problemy z rankingiem wyników
- Na stronie wyników mogą pojawić się zduplikowane strony
Według Statista, do 2025 roku stworzymy ponad 180 zetabajtów danych. Dosłownie nigdy nie mieliśmy tyle informacji online, co teraz. Z jednej strony to świetna rzecz, ponieważ oznacza to, że możemy znaleźć informacje online na każdy temat, jaki można sobie wyobrazić i w różnych formach – wpisy na blogach, filmy na YouTube, posty w mediach społecznościowych, przewodniki FAQ i tak dalej.
W ramach starań o dotarcie do swoich potencjalnych klientów, firmy również tworzą i udostępniają wiele przydatnych treści. Problem w tym, że treści te są zazwyczaj rozproszone po kilku stronach internetowych, z których każda ma własną wyszukiwarkę i bazy danych – a to zdecydowanie nie sprawia, że doświadczenie użytkownika jest przyjemne.
Dobrą wiadomością jest to, że istnieje sposób, aby pozwolić użytkownikom przejrzeć wszystkie dostępne treści na Twojej stronie poprzez jedno pole wyszukiwania i tylko jedno zapytanie – wyszukiwanie federacyjne.
Dowiedz się, co to jest i jakie korzyści może przynieść Twojej stronie.
180 zetabajtów
Do 2025 roku stworzymy ponad 180 zetabajtów danych (statista.com).
Jakie są rodzaje wyszukiwania federacyjnego?
Wyszukiwanie federacyjne składa się z dwóch głównych elementów:
- Indeks danych złożony ze wszystkich dostępnych treści w firmie
- Funkcja wyszukiwania, która przeszukuje indeks w poszukiwaniu odpowiednich informacji w odpowiedzi na konkretne zapytanie.
Istnieją jednak pewne różnice, jeśli chodzi o sposób, w jaki funkcja wyszukiwania może współdziałać z indeksem danych.
Scalanie czasu wyszukiwania
Łączenie w czasie wyszukiwania (zwane również łączeniem w czasie zapytania) jest wtedy, gdy narzędzie wyszukiwania federacyjnego przekazuje zapytanie użytkownika do wszystkich oddzielnych wyszukiwarek dodanych do narzędzia, a następnie łączy wyniki razem, aby pokazać użytkownikowi jedną stronę wyników. Najważniejszą zaletą tej metody jest to, że jest to najszybszy i najłatwiejszy do wdrożenia typ wyszukiwania federacyjnego – treść i dane mogą być przechowywane w oddzielnych indeksach, nie trzeba też umieszczać danych w jednym konkretnym formacie.
Poważną wadą jest tutaj to, że wyszukiwarka musi czekać na odpowiedź i przesłanie wyników przez każdy inny silnik wyszukiwarki. Jeśli jedna z wyszukiwarek potrzebuje więcej czasu na przetworzenie zapytania niż pozostałe, cały proces potrwa dłużej.
Łączenie w czasie indeksowania
Innym popularnym typem jest scalanie w czasie indeksowym. Ma on przewagę nad scalaniem w czasie zapytania, ponieważ ma znacznie szybszy czas odpowiedzi, dzięki pojedynczemu indeksowi przechowującemu wszystkie dane. Narzędzie przeszukuje następnie indeks, aby znaleźć zawartość pasującą do zapytania. Ponieważ index-time merging przechowuje wszystkie informacje w jednym miejscu i nie musi wysyłać zapytań do innych silników, wydajność wyszukiwania jest tu znacznie lepsza. Typ index-time merging zazwyczaj jest również wyposażony w przydatne narzędzia, które mogą sprawić, że doświadczenie użytkownika będzie jeszcze lepsze, takie jak autouzupełnianie i filtrowanie.
Aby metoda index-time działała z pełną mocą, musisz najpierw stworzyć jeden indeks z całą swoją zawartością dodaną do niego i znaleźć sposób na dodanie różnych typów zawartości do indeksu. Indeks musi być również regularnie aktualizowany, zwłaszcza gdy dodajesz nowe treści do witryny. W rezultacie wdrożenie typu czasu indeksu jest nieco bardziej złożone i czasochłonne.
Hybrydowe wyszukiwanie federacyjne
Hybrydowe wyszukiwanie federacyjne wykorzystuje zarówno główny indeks centralny, który przechowuje większość informacji, ale także przegląda dodatkowe bazy danych online, które są przechowywane oddzielnie (na przykład dlatego, że dodanie zawartości z bazy danych do głównego indeksu byłoby zbyt trudne). Wyniki są następnie łączone w celu stworzenia ostatecznej listy.
W porównaniu z typem search-time, typ hybrydowy ma mniej miejsc do sprawdzenia, więc szybciej pokazuje wyniki. Ponieważ jednak wyszukiwanie hybrydowe nadal musi czekać na odpowiedź z oddzielnych baz danych, jego czas odpowiedzi jest wolniejszy niż byłoby to w przypadku łączenia z pojedynczym indeksem typu index-time.
Interfejs wyszukiwania sfederowanego
Ten typ działa podobnie do metody scalania w czasie wyszukiwania (ponieważ sprawdza wszystkie indeksy danych osobno), ale zamiast prezentować wyniki w jednej połączonej liście, tworzy osobną listę wyników dla każdego typu treści. Dla odwiedzających witrynę, którzy szukają treści w określonym formacie, metoda ta może być niezwykle przydatna. Dodatkowo właściciele witryn mogą tutaj precyzyjnie dostosować ranking każdego z typów treści, tak aby odwiedzający ich stronę otrzymywali najbardziej trafne wyniki.
Wdrożenie tej formy wymaga jednak najwięcej pracy. Po pierwsze, firmy powinny zastanowić się, jak powinien wyglądać interfejs, aby był jak najbardziej przyjazny dla potencjalnych użytkowników. Co więcej, nie wszystkie dostępne rozwiązania federated search mają opcję pokazywania różnych typów treści na osobnych listach wyników, dlatego należy dwukrotnie sprawdzić, czy rozwiązanie, które chcemy wdrożyć, posiada taką funkcję.
Jakie są główne wyzwania związane z wyszukiwaniem federacyjnym?
Wyszukiwanie federacyjne może poprawić doświadczenie wyszukiwania zarówno dla odwiedzających, jak i pracowników, ponieważ znacznie ułatwia im znalezienie potrzebnych informacji lub typu treści. Jednakże, oprócz długiej listy korzyści, istnieje również kilka wyzwań, które mogą napotkać firmy próbujące wdrożyć wyszukiwanie sfederowane.
Dla niektórych typów Implementacja może być czasochłonna.
Wyszukiwanie federacyjne typu query-time można wdrożyć dość szybko, ale pozostałe trzy będą wymagały pewnego planowania i przygotowań. Zarówno w typach index-time, jak i hybrydowych, trzeba będzie stworzyć pojedynczy indeks danych, który będzie używany przez silnik do przetwarzania zapytań od użytkowników. Indeksy muszą być również regularnie aktualizowane, zwłaszcza jeśli dodajesz lub usuwasz treści lub strony internetowe.
Jeśli chodzi o metodę interfejsu, będziesz musiał poświęcić trochę czasu na zaprojektowanie interfejsu użytkownika wyszukiwania federacyjnego, aby odwiedzający nie mieli problemów z korzystaniem z niego.
Wyszukiwanie federacyjne może mieć pewne problemy z rankingiem wyników
Zaletą wyszukiwania sfederowanego jest to, że możesz dodać do niego praktycznie każdy typ zawartości lub formę, której używasz w firmie. Jeśli jednak masz wiele źródeł danych dodanych do niego, to silnik federacyjny może mieć problemy z sortowaniem treści w kolejności, ponieważ każda wyszukiwarka może inaczej oceniać istotność. Oznacza to, że być może będziesz musiał spędzić trochę czasu na dopracowaniu tego, jak sfederowany silnik uszereguje treści.
Na stronie wyników mogą pojawić się zduplikowane strony
Wiele źródeł danych zwiększa ryzyko, że niektóre wyniki będą zduplikowane – może to mieć miejsce szczególnie w przypadku metody search-time. Na przykład, wyszukiwarka może pokazać artykuł na blogu i plik PDF, które mają dokładnie te same informacje, jako dwa oddzielne wyniki, dezorientując użytkowników. Możesz zapobiec temu problemowi, przechodząc przez swoje dane przed dodaniem ich do indeksu i usuwając wszelkie dublety.
search conversion rate
search conversion rate
on top of standard yearly revenue
search conversion rate
Korzyści wyszukiwania federacyjnego
Zwiększona satysfakcja klienta
Użytkownicy mogą łatwiej znaleźć poszukiwaną treść
Lepsza trafność wyszukiwania
Łatwiejsze zarządzanie treścią
Mniej zagrożeń dla bezpieczeństwa
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora