Czym jest wyszukiwanie spersonalizowane?
W wyszukiwaniu spersonalizowanym, wyszukiwarka dostosowuje swoje wyniki w oparciu o lokalizację geograficzną użytkownika, jego poprzednie zapytania, intencje i znane preferencje.
Odnosi się do doświadczeń związanych z wyszukiwaniem online, które są dostosowane do zainteresowań klienta. Uwzględnia informacje o nim i wykracza poza konkretne zapytanie wpisane w pasek wyszukiwania.
Zaufało nam ponad 3 000 firm online.
Modyfikacja zapytania użytkownika w celu dostarczenia bardziej trafnego zestawu wyników
Załóżmy, że klient kupuje smartfon na Twojej stronie e-commerce. Podczas poszukiwania akcesoriów, takich jak pokrowce na telefon, algorytm wyszukiwania pokazuje produkty odpowiednie do modelu, który zakupił.
W ten sposób klient nie tylko szybciej znajdzie to, co szuka, ale także zobaczy wyniki adekwatne do wybranego przez siebie modelu.
Zmiana kolejności wyników wyszukiwania w celu podniesienia rangi najbardziej istotnych wyników
Wszystkie główne wyszukiwarki wykorzystują dziś personalizację. Google, po raz pierwszy wprowadził koncepcję spersonalizowanego wyszukiwania w 2004 roku, aby ulepszyć doświadczenia przeglądających.
Spersonalizowane wyszukiwanie tej platformy łączy historię wyszukiwania, zakładki oraz usługi Google (takie jak Gmail, Google Maps, Google+ itp.), aby dostarczyć spersonalizowane wyniki.
Przykład wyszukiwania spersonalizowanego
Kto korzysta z personalizacji wyszukiwania
Obecnie wiele firm korzysta z personalizacji, aby ułatwić klientom zakupy poprzez wyświetlanie odpowiednich produktów. Oto kilka czołowych branż, które polegają na spersonalizowanych strategiach wyszukiwania:
Marketplace'y e-commerce
Strony internetowe e-commerce i marketplace’y takie jak eBay, Etsy i Amazon wykorzystują spersonalizowane wyszukiwanie, aby pomóc klientom znaleźć odpowiednie produkty, gdy tylko zaczną wpisywać tekst w pole wyszukiwania. Niektóre witryny biorą również pod uwagę częstotliwość odwiedzin oraz pokrewieństwo z konkretnymi markami lub atrybutami.
Media i rozrywka
Serwisy streamingowe, takie jak Netflix i Spotify, wykorzystują personalizację, aby pokazać użytkownikom różne treści w oparciu o ich zainteresowania. Netflix wykorzystuje dane o oglądalności klientów, historię wyszukiwania, informacje o ocenach, a także o czasie, dacie i wykorzystywaniu urządzeniu, aby przewidzieć, co powinno zostać pokazane.
Artykuły spożywcze
Wiodące sieci fast foodów, takie jak McDonald’s, KFC i Starbucks, personalizują wyszukiwania w oparciu o porę dnia, aktualną lokalizację, prognozę pogody lub modne pozycje w menu. Na przykład menu McDonald’s proponuje gorącą herbatę w czasie deszczu i lody w słoneczne popołudnia.
Sieci społecznościowe
Giganci mediów społecznościowych, tacy jak Facebook i Instagram, pokazują różne treści na podstawie preferencji osób, ich zainteresowań i zachowań, które zdecydują się udostępnić online. Na przykład, Instagram opiera się na uczeniu maszynowym w oparciu o Twoje przeszłe zachowanie, aby stworzyć unikalny feed.
Technologia i SaaS
Wiele firm technologicznych, takich jak firmy typu software-as-a-service (SaaS), wykorzystuje personalizację, aby zapewnić szybki dostęp do odpowiednich materiałów. Dzięki temu, klienci mają możliwość rozwiązać swoje własne problemy. Na przykład HubSpot personalizuje wyszukiwanie, aby użytkownicy mogli szybko znaleźć odpowiedni content.
Personalizacja wyszukiwania pomaga przyciągnąć uwagę i zmniejsza ilość czasu i energii, jaką klient poświęca na przeglądanie Twojej witryny e-commerce.
Zaoferowanie odpowiedniej personalizacji wyszukiwania, zwiększa szansę na faktyczny wzrost konwersji. Firmy, które wyróżniają się w personalizacji, generują o 40% więcej przychodów niż przeciętni gracze.
Jak działa personalizacja wyszukiwania?
Spersonalizowane wyniki wyszukiwania nie są oparte wyłącznie na tradycyjnych czynnikach rankingowych (takich jak trafność). Uwzględniają one również dane o poszczególnych użytkownikach, takie jak ich język, aktualna lokalizacja, profil, intencje czy wcześniejsze wyszukiwania.
Załóżmy, że wyszukujesz "białą koszulę" na stronie internetowej poświęconej odzieży i otrzymujesz wyniki dotyczące koszul damskich. Następnie klikasz na kategorię męską i przeglądasz kilka produktów. Jeśli Twoim kolejnym wyszukiwaniem będzie ponownie "biała koszula", zobaczysz wyniki dla mężczyzn bez konieczności wybierania kategorii męskiej.
Jeśli bardziej popularne rozmiary produktu zostaną wyczerpane, algorytm wyszukiwania automatycznie obniży ranking i pokaże takie towary, które mają więcej opcji rozmiarowych.
Korzyści z wyszukiwania spersonalizowanego
Zwiększ średnią wartość koszyka
Algorytm wyszukiwania może pokazać klientom ciekawe produkty, o których nie mieli pojęcia. Zwiększy to prawdopodobieństwo zakupu, a w efekcie wzrośnie Twoja średnia wartość zamówienia.
Popraw doświadczenia użytkownika
Spersonalizowane wyszukiwanie pokazuje bardziej precyzyjne i istotne wyniki dla każdego klienta, pomagając mu szybko znaleźć pożądane treści. Ogólnie rzecz ujmując, doświadczenie cyfrowe użytkownika stanie się lepsze.
Zapewnij lepsze współczynniki
Zwiększając trafność wyników, możesz poprawić współczynnik klikalności (CTR) i współczynnik konwersji (CVR) witryny. Personalizacja wyszukiwania zwiększa również całkowity czas sesji, obniża współczynnik odrzuceń i poprawia reputację marki.
Uzyskaj wyższe przychody
Popraw relacje z klientami
Indeks relacji wyszukiwania w e-commerce
Odkryj czynniki wpływające na relacje z produktami. Zobacz poniższy wykres, aby uzyskać wgląd w łatwość prowadzenia działalności, jakość wsparcia i rekomendacje.
Jak wdrożyć wyszukiwanie spersonalizowane
Personalizacja wyszukiwania może była kłopotliwa, ale czasy się zmieniły! Dzięki Luigi’s Box, możesz zacząć działać w kilku prostych krokach:
- Zsynchronizuj swoją bazę produktów z naszym indeksem wyszukiwania.
- Zintegruj Luigi's Box Search Analytics, aby zapewnić rozwój Twojej strony internetowej.
- Usiądź wygodnie i zrelaksuj się, a nasz zespół ds. integracji uruchomi Twoje wyszukiwanie.
Luigi's Box jest kompatybilny z każdą stroną internetową
Istnieją trzy sposoby dostarczenia danych produktu do Luigi’s Box.
Spersonalizuj swoje wewnętrzne wyszukiwanie za pomocą Luigi's Box
Daj swoim klientom swobodę odkrywania treści dzięki wyszukiwarce Luigi's Box, która:
Toleruje literówki i zna synonimy związane z Twoimi produktami
Poprawia doświadczenia dzięki personalizacji i wyszukiwaniu głosowemu
Daje potężne mechanizmy filtrowania i wyniki oparte na sztucznej inteligencji
Pokazuje właściwą kategorię, markę lub produkt od pierwszego kliknięcia
Najczęściej zadawane pytania
Czym jest wyszukiwanie spersonalizowane?
Spersonalizowane wyszukiwanie pokazuje wyniki, które nie są oparte wyłącznie na typowych czynnikach rankingowych (np. trafność treści względem słowa kluczowego). Rezultaty opierają się również na informacjach o danej osobie, takich jak jej położenie geograficzne, przeszłe wyszukiwania lub intencje.
Dlaczego spersonalizowane wyszukiwanie jest ważne dla firm e-commerce?
Jaka jest różnica między wyszukiwaniem standardowym a spersonalizowanym?
Standardowe ustawienia wyszukiwania zazwyczaj opierają się na wyszukiwaniu semantycznym, w którym wyszukiwarka szuka dosłownych odpowiedników słów lub ich wariantów, bez zrozumienia ogólnego znaczenia zapytania. Wyszukiwanie ogólne zwraca identyczne wyniki użytkownikom dla identycznych zapytań, niezależnie od zróżnicowanych zainteresowań i potrzeb informacyjnych.
Natomiast wyszukiwanie spersonalizowane, dostarcza wyników dostosowanych specjalnie do zainteresowań danej osoby, poprzez uwzględnienie informacji znacznie wykraczających poza to, co zostało wpisane w pole wyszukiwania. Wyszukiwanie spersonalizowane może pokazywać różne wyniki dla różnych odbiorców. Może również uszeregować rezultaty w oparciu o preferencje, zainteresowania i potrzeby.
Jak wygląda personalizacja wyszukiwania?
Personalizacja wyszukiwania wykorzystuje kilka różnych czynników, aby dostarczyć odpowiednie wyniki. Na przykład, Google wykorzystuje historię przeglądarki, zakładki, lokalizację oraz dane z różnych usług Google. Witryny często odwiedzane przez użytkownika mają wyższą pozycję na stronie wyników wyszukiwania Google (SERP).
Ile czasu potrzeba, aby personalizacja zaczęła działać?
Funkcja Wyszukiwania Luigi’s Box zacznie działać natychmiast po włączeniu, ponieważ uwzględniamy aktualne intencje niemal w czasie rzeczywistym. Jakość personalizacji wzrasta z czasem, ponieważ długoterminowa historia użytkownika jest gromadzona i uwzględniana stopniowo.