Żyjemy w bardzo wygodnych czasach, jeśli chodzi o zakupy online. Niezależnie od tego, czy chcemy kupić nową elektryczną szczoteczkę do zębów, zimową kurtkę, czy nowy flakon perfum, kilka kliknięć i widzimy tysiące produktów, które możemy kupić. Rzecz w tym, że tylko nieliczni kupujący online chętnie przeglądają listy wyników składające się z setek lub tysięcy stron. Jeśli nie znajdą poszukiwanego przedmiotu na pierwszej stronie, najlepiej na samej górze, to mogą odejść, aby poszukać go gdzie indziej.
Czy istnieje sposób, aby Twoi przyszli klienci mogli szybko i łatwo znaleźć to, czego potrzebują, niezależnie od tego, czego szukają? Oczywiście, że tak – wykorzystując Rankingi Produktów, aby umieścić odpowiednie przedmioty przed użytkownikami.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak możesz wykorzystać Ranking Produktów w swoim sklepie e-commerce, aby zwiększyć doświadczenie zakupowe swoich przyszłych klientów, skłonić ich do zakupu danego produktu, a tym samym zwiększyć szybkość sprzedaży.
Co to jest ranking produktów?
Ranking produktów to kolejność, w jakiej produkty pojawiają się na stronie z zestawieniem produktów. Najbardziej istotne pozycje dla danego zapytania są umieszczane na górze strony wyników, podczas gdy te, które nie pasują do kryteriów wyszukiwania, są uszeregowane niżej, aby pomóc klientom znaleźć najlepiej pasujące produkty.
Algorytm zestawienia produktów działa podobnie jak zwykłe wyszukiwarki. Algorytm wyszukiwania analizuje informacje, jakie posiada o danych produktach, porównuje je z wyszukiwanymi słowami kluczowymi, wybiera produkty, które najbardziej pasują do zapytania, a następnie wykorzystuje kryteria oceny produktów, aby uszeregować je w kolejności istotności.
I tak jak osoby szukające w sieci nie są zbyt chętne do przeglądania dziesiątek stron wyników w Google, tak i niewielu odwiedzających sklep e-commerce jest skłonnych do przeglądania 15 lub 20 stron zestawienia produktów podczas zakupów. Średnio 89% konsumentów przegląda tylko pierwszą stronę zestawienia produktów – a jeśli nie znajdą tam nic, co ich interesuje, zakładają, że sklep może nie mieć tego, czego szukają i wychodzą.
Dlatego pomoc wyszukiwarkom w lepszym pozycjonowaniu produktów jest obecnie tak samo ważna jak podniesienie pozycji sklepu w organicznym wyszukiwaniu w Google – od tego zależy Twój współczynnik konwersji i zadowolenie klientów.
Nasz inny artykuł, “Jak zoptymalizować katalog produktów, aby uzyskać maksymalną skuteczność wyszukiwania” zawiera kilka dobrych wskazówek, jak możesz ułatwić pracę wyszukiwarek – na przykład, jak możesz wykorzystać recenzje produktów, aby zwiększyć rankingi.
Jak produkty są klasyfikowane?
Kryteria rankingowe ważne dla wyszukiwarek produktów są nieco inne niż dla stron internetowych, ponieważ inna jest również intencja szukających.
Powiedzmy, że chcesz kupić nowy odkurzacz, ale nie wiesz dokładnie, jak wybrać ten właściwy. Tutaj prawdopodobnie zwrócisz się najpierw do Google, aby znaleźć artykuły o tym, jak powinieneś wybrać najlepszy odkurzacz dla swoich potrzeb. Kiedy już wiesz, jaki odkurzacz chcesz, prawdopodobnie pójdziesz do sklepu internetowego, aby poszukać produktów, które odpowiadają Twoim wymaganiom, porównać oceny produktów, a następnie przeczytać recenzje produktów.
Zasadniczo więc korzystasz z Google głównie w celu znalezienia ogólnych informacji – a gdy już wiesz, jakiego rodzaju produktu szukasz, przechodzisz do wyszukiwarek e-commerce, aby go znaleźć.
Dlatego algorytmy rankingu produktów muszą stosować nieco inne kryteria podczas analizowania i szeregowania produktów:
- Tytuł i opis produktu
- Istotne słowa kluczowe
- Jakość obrazu
- Cena
- Kompletność opisu i listingu
- Cechy
- Nazwa marki
- Pytania klientów
- Film o produkcie
- Specyfikacja (rozmiar, kolor, wymiar, materiał i inne)
- Średnia ocena produktu
- Opinie klientów (w tym negatywne) i ocena produktu
- Liczba sprzedaży
Zasadniczo, im więcej informacji o produkcie ma algorytm wyszukiwania, tym łatwiej będzie mu dopasować odpowiednie elementy do właściwego zapytania. Dlatego kluczowe jest, aby upewnić się, że opis i tytuł Twojego produktu używają odpowiednich słów kluczowych i że opis zawiera wszystkie informacje, których mogą potrzebować odwiedzający.
Jednak zwykłe narzędzia do wyszukiwania czasami wyświetlają nieistotne wyniki, ponieważ podczas wyświetlania wyników skupiają się głównie na słowach kluczowych w opisach produktów i hasłach wyszukiwania. Co więcej, kolejność zestawienia produktów jest mniej więcej taka sama dla każdego odwiedzającego, nawet jeśli odwiedzający może szukać innego rodzaju tego samego produktu.
To właśnie tutaj przychodzą narzędzia do wyszukiwania dedykowane e-commerce. Zamiast skupiać się tylko na docelowych słowach kluczowych użytych w tytułach lub opisach produktów, narzędzia te wykorzystują więcej czynników do tworzenia rankingu:
- Przewidywana intencja użytkownika (więc osoby, które wpisały, powiedzmy, model smartfona, zobaczą najpierw modele telefonów, a nie zobaczą zarówno modeli telefonów, jak i akcesoriów do nich – więc te intencje zakupowe są spełnione)
- Historia zakupów klienta (na przykład, aby wyróżnić towary z marki, którą klient często wybiera)
- Liczba sprzedaży (aby umieścić najlepiej sprzedające się artykuły na pierwszym miejscu)
- Dopasowanie cech produktu
- Wszelkie niestandardowe reguły rankingowe ustalone przez właścicieli sklepu (np. odpowiedzi na pytania klientów)
W ten sposób wyszukiwarki e-commerce mogą “przewidzieć”, czego dokładnie szuka dany odwiedzający, a następnie pokazać mu przedmioty, którymi najprawdopodobniej będzie zainteresowany. Mogą one też automatycznie dostosować rankingi do działań podejmowanych przez odwiedzających na stronie – na przykład analizując, w jakie kategorie produktów lub pozycje klikali odwiedzający.
W rezultacie wybór produktów, który pojawia się w wynikach wyszukiwania, jest w pełni dostosowany do oczekiwań każdego odwiedzającego, dzięki czemu mają oni większe szanse na znalezienie i zakup produktu, który odpowiada ich intencjom zakupowym – zwiększając tym samym współczynnik konwersji.
Jak narzędzia wyszukiwarek e-commerce mogą zwiększyć rankingi Twoich produktów?
Pokazuje odwiedzającym bardziej odpowiednie produkty
Niezależnie od tego, jakiego produktu szukają odwiedzający sklep, wiedzą jedno – chcą jak najszybciej znaleźć to, czego szukają. Widząc na liście wyników rzeczy dalekie od tego, czego szukają, mogą jednak szybko zniechęcić ich do przeglądania sklepu i podejmowania jakichkolwiek decyzji zakupowych.
Powiedzmy, że ktoś szuka nowego smartfona do kupienia – czy ma sens pokazywanie mu na tej samej liście dziesiątek pokrowców na smartfony i innych akcesoriów? Nie bardzo – oni szukają teraz telefonu, a nie jeszcze akcesoriów. Zatem urządzenia do smartfonów powinny być wyżej w rankingu niż akcesoria do smartfonów. Jednak wyszukiwarki produktów mogą pokazać urządzenia i akcesoria do smartfonów na pierwszej stronie, o ile słowa kluczowe w tytule i opisie produktu są zgodne. Wskaźnik trafności naprawdę ma tu znaczenie.
Narzędzia wyszukiwania dla e-commerce są jednak o wiele bardziej innowacyjne. Ponieważ mogą one monitorować i analizować działania odwiedzających w sklepie, mogą dowiedzieć się, czego dokładnie szukają odwiedzający sklep – a następnie dostosować rankingi produktów do oczekiwań odwiedzających. W ten sposób na stronie wyników wyszukiwania pojawią się dokładnie te produkty, które przyszli klienci chcą zobaczyć na górze – co ułatwi im podjęcie decyzji.
Oszczędność czasu klientów
W raporcie Feed Advisor, 54% użytkowników Amazon przyznało, że często kupują pierwszy produkt na stronie wyników wyszukiwania Amazon. Dlaczego? Wiedzą, jak działa algorytm rankingu produktów Amazon i ufają, że przedmiot, który znajduje się na pierwszym miejscu, jest tym, który najbardziej zaspokoi ich potrzeby. Dlatego nie muszą szukać dalej ani porównywać recenzji online – ufają, że algorytm wyszukiwania już wybrał dla nich najlepszy produkt.
Z pomocą narzędzi wyszukiwania napędzanych przez AI możesz zbudować takie zaufanie również w swoich rankingach. Po analizie profilu klienta i jego działań na sklepie, algorytm może automatycznie dopasować rankingi do każdego odwiedzającego – dzięki temu odwiedzający zobaczą na górze przedmiot, który powinien najbardziej odpowiadać ich oczekiwaniom i intencjom zakupowym.
Dla kupujących oznacza to, że nie będą musieli daleko i szeroko eksplorować całego katalogu Twojego sklepu i porównywać średniej oceny dziesięciu różnych produktów – produkty, które odpowiadają ich potrzebom, znajdą się na samej górze. Im szybciej znajdą produkt, który spełnia ich wymagania, tym większe prawdopodobieństwo, że zaufają Twojemu sklepowi i dokonają zakupu.
Skrócenie ścieżki zakupowej (i ryzyko, że klienci opuszczą sklep)
Baymard Institute stwierdził niedawno, że średnia porzucania koszyka w e-commerce wynosi prawie 70% (dokładnie, 69,9%). W innym badaniu, tym razem firmy Barilliance, okazało się, że wskaźnik porzuceń dla urządzeń mobilnych i tabletów jest jeszcze bardziej niepokojący – 85% dla komórek i 80% dla tabletów. Powody. Powolne strony, długie i skomplikowane kasy, dodatkowe koszty widoczne dopiero przy kasach – i niemożność znalezienia pożądanego przez nich produktu wśród tysięcy innych.
Możesz jednak nieco poprawić swój współczynnik porzuceń, poprawiając sposób działania rankingów produktów. Dzięki spersonalizowanym rankingom dla odwiedzających, możesz pokazać im pozycje, w które najprawdopodobniej klikną i aktualizować je na podstawie tego, jakie działania podejmują odwiedzający. Na przykład, jeśli masz trzech różnych odwiedzających szukających płaszczy zimowych, każdy z nich może otrzymać oddzielną stronę wyników wyszukiwania w zależności od tego, jakie kategorie produktów lub przedmioty kliknęli wcześniej. Wskaźnik dokładności, ponownie! Im mniej czasu zajmie im dostrzeżenie przedmiotów odpowiadających ich wymaganiom, tym bardziej możesz liczyć na to, że klikną w przycisk “Kup”.
Może to być szczególnie przydatne do zwabienia do Twojego sklepu osób kupujących pod wpływem impulsu, ponieważ im mniej czasu zajmie im znalezienie czegoś, czego chcą i przejście przez kasę, tym większe prawdopodobieństwo, że dokonają zakupu.
Zwiększenie przychodów
Wreszcie, dostosowanie sposobu, w jaki wyszukiwarka pozycjonuje produkty w sklepie, może zwiększyć Twoje przychody na kilka sposobów.
Pierwszy z nich to spersonalizowane strony wyników wyszukiwania dla każdego odwiedzającego, które mogą stanowić ogromną różnicę w doświadczeniu użytkownika i szybkości sprzedaży. Zamiast przeglądać wiele stron lub zmieniać wyszukiwane hasła, aby znaleźć odpowiednie produkty, odwiedzający mogą zobaczyć “najlepsze dla mnie” pozycje na samej górze listy wyników. Dzięki temu odwiedzający czują, że doskonale rozumiesz ich potrzeby, co sprawia, że chętniej kupują u Ciebie. Szczęśliwsi klienci = większe prawdopodobieństwo powrotu do Twojego sklepu = większa sprzedaż.
Ale jest też kilka innych sposobów, w jaki możesz zwiększyć przychody swojego sklepu poprzez rankingi produktów:
- Promowanie określonych kategorii produktów lub marek wewnątrz odpowiednich stron wyników (na przykład produktów sezonowych), aby zwiększyć sprzedaż tychże.
- Zapewnienie klientom doskonałego doświadczenia zakupowego, a tym samym przekonanie ich do powrotu do Twojego sklepu – pomóż im sprawniej dotrzeć do pożądanych produktów bez konieczności niekończącego się przewijania kilku stron i umieść odpowiednie dla nich produkty na samym początku.
- Wykorzystanie informacji z wyszukiwarek do tworzenia spersonalizowanych boksów rekomendacji produktów w celu podniesienia średniej wartości zamówienia
Ponieważ kryteria wyszukiwania produktów i Google SEO pokrywają się w wielu miejscach, poprawa opisów produktów i słów kluczowych może również zapewnić Ci lepszą pozycję w rankingach wyszukiwania Google. W ten sposób możesz zwiększyć swoją widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, co zapewni Ci większy ruch zewnętrzny i być może większą sprzedaż organiczną.
Co Luigi’s Box może zrobić, aby poprawić i spersonalizować ranking produktów?
Jeśli chcesz poprawić sposób, w jaki wyszukiwarka e-commerce szereguje produkty w Twoim sklepie, aby pomóc odwiedzającym znaleźć odpowiednie produkty, to jest kilka rzeczy, które możesz zrobić. Jednym z nich jest badanie i optymalizacja docelowych słów kluczowych. Jeśli spojrzysz na frazy i słowa, które wyszukiwacze często używają do wyszukiwania danych produktów, to powinno ułatwić znalezienie najbardziej odpowiednich słów kluczowych dla każdego produktu. Uzupełnienie opisów produktów, dodanie lepszych jakościowo zdjęć oraz uwidocznienie pod produktami odpowiednich recenzji online również może pomóc wyszukiwarkom w lepszym pozycjonowaniu produktów.
Aby jednak ułatwić i przyspieszyć wszystkie te zadania, może warto skorzystać z pomocy Luigi’s Box?
Platforma ta może pomóc Ci zwiększyć doświadczenie wyszukiwania na Twojej stronie w następujący sposób:
- Przewidywać intencje wyszukiwania i zakupu odwiedzających i automatyczne tworzyć dla nich spersonalizowane strony z ofertami
- Aktualizować ranking w oparciu o historię poprzednich zakupów i zatrzymywać odwiedzających w sklepie
- Rozpoznawać i poprawiać literówki w nazwach, aby prowadzić odwiedzających do właściwych produktów
- Ustawiać własne reguły rankingowe (na przykład w celu promowania produktów sezonowych)
- Wyświetlać spersonalizowane rekomendacje produktów dla każdego odwiedzającego.
Dzięki tym funkcjom możesz sprawić, że odwiedzający Twój sklep będą mogli łatwiej niż kiedykolwiek znaleźć to, czego szukają – i to w ciągu kilku sekund. Ponieważ oceny produktów i zestawienia produktów będą aktualizowane w czasie rzeczywistym, możesz mieć pewność, że odwiedzający zawsze znajdą najbardziej odpowiednie dla nich produkty na szczycie wyników.
Dodatkowo, narzędzia analityczne mogą dostarczyć Ci mnóstwo danych, które możesz wykorzystać do dalszego rozwoju swojego sklepu internetowego:
- Najczęściej używane frazy wyszukiwania, abyś mógł zauważyć i dodać odpowiednie słowa kluczowe do opisów produktów
- Trendy istotne słowa kluczowe i produkty
- Wyszukiwania z wysokim wskaźnikiem wyjść
- Średni współczynnik klikalności
- i więcej
W ten sposób możesz dowiedzieć się, jak mógłbyś zoptymalizować swój sklep, aby sprowadzić do niego jeszcze więcej klientów – i zwiększyć swoje przychody.
Podsumowanie
W przypadku sklepów e-commerce, które często oferują tysiące przedmiotów, muszą one pomóc użytkownikom znaleźć właściwe przedmioty bez konieczności przewijania kilku stron – jeśli chcesz, aby wrócili i wydali więcej. To jest zadanie dla rankingu produktów – umieści on właściwe produkty z przodu, gdzie odwiedzający mogą je łatwo znaleźć. A jeśli połączysz kilka najlepszych wskazówek dotyczących rankingu z Luigi’s Box, możesz poprowadzić swoich klientów do właściwego produktu w krótkim czasie.
Możesz ustawić rankingi produktów w dowolny sposób, a następnie algorytm wyszukiwarki Luigi’s Box dopasuje odpowiednie przedmioty do odpowiednich odwiedzających i stworzy spersonalizowaną listę wyników dla każdego z nich. Mniej czasu spędzonego na szukaniu = szczęśliwsi i bardziej chętni do zakupu klienci = większa sprzedaż dla Ciebie. A to jest dokładnie to, czego chcesz, prawda?
Czym jest ranking produktów FAQ
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora