- Czym jest wyszukiwanie głosowe i jak działa?
- Dlaczego sprzedawcy są zainteresowani wyszukiwaniem głosowym?
- Jak wyszukiwanie głosowe zmieni sposób, w jaki ludzie kupują produkty online?
- Co powinny zrobić firmy, aby wyprzedzić ten trend?
- Jak Twoja firma może przygotować się na wyszukiwanie głosowe?
- Wnioski
W ostatnich latach wyszukiwanie głosowe zdominowało krajobraz. Umożliwia ono użytkownikom wyszukiwanie produktów poprzez mówienie do swoich urządzeń, a nie wpisywanie słów kluczowych. Jest powszechnie postrzegane jako szybsze i wygodniejsze.
Według PwC, 65% osób w wieku 25-49 lat rozmawia ze swoimi urządzeniami wyposażonymi w funkcję głosową co najmniej raz dziennie. Co więcej, oczekuje się, że do 2022 roku 55% gospodarstw domowych będzie posiadać inteligentne urządzenia głosowe.
Dlaczego jednak wyszukiwanie głosowe stało się tak popularne dopiero niedawno? I co ważniejsze, jak zmieni to sposób, w jaki znajdujemy i kupujemy produkty?
Czym jest wyszukiwanie głosowe i jak działa?
Wyszukiwanie głosowe to nic innego, jak używanie głosu do zadawania pytań i wydawania poleceń urządzeniom takim jak smartfony czy inteligentne głośniki, które wykonują polecenia użytkownika lub odpowiadają na jego pytania.
Na przykład, jeśli zapytasz Asystenta Google na smartfonie z systemem Android, “Hej Google, jaka jest dziś pogoda?”, urządzenie przedstawi dane z Internetu i powie Ci, jaka jest prognoza pogody na ten dzień.
Jak działa wyszukiwanie głosowe? Wirtualni asystenci, tacy jak Siri i Alexa, wykorzystują technologię rozpoznawania mowy do przetwarzania i transkrypcji głosu na tekst, a następnie analizują ten zapis pod kątem pytań lub poleceń.
Wypowiadając imię asystenta (np. “Hej Siri”), użytkownik może “obudzić” wirtualnego asystenta, dzięki czemu będzie on gotowy do wysłuchania próśb i udzielenia odpowiedzi. Co więcej, wirtualny asystent będzie się z czasem uczył, gdy użytkownik będzie z nim rozmawiał, aby lepiej zrozumieć jego preferencje i udzielać dostosowanych do niego odpowiedzi lub zaleceń.
Chociaż inteligentne głośniki, takie jak Alexa, były już dość popularne wśród użytkowników, wyszukiwanie głosowe nabrało rozpędu wraz z wprowadzeniem asystentów głosowych w smartfonach, tabletach i technologiach wearable.
Obecnie prawie wszystkie nowoczesne urządzenia wearables, takie jak inteligentne zegarki, mają funkcję wyszukiwania głosowego, która umożliwia użytkownikom wyszukiwanie informacji za pomocą głosu, kiedy tylko chcą.
Jeśli chodzi o to, jak będziemy szukać produktów w przyszłości, technologia wyszukiwania głosowego ma być kolejnym wielkim wydarzeniem:
- Jedna trzecia populacji USA korzysta z funkcji wyszukiwania głosowego.
- 71% konsumentów woli przeprowadzać wyszukiwania głosowe zamiast wpisywać tekst.
- Uważa się, że 3/4 gospodarstw domowych w USA posiada co najmniej jeden inteligentny głośnik.
- Ponad połowa wszystkich posiadaczy inteligentnych głośników korzysta ze swoich urządzeń codziennie.
- Do 2022 roku 70% konsumentów będzie używać głosu do zakupów zamiast odwiedzać sklepy stacjonarne.
- 71% konsumentów noszących urządzenia twierdzi, że w przyszłości będzie korzystać z wyszukiwania głosowego.
- Do 2023 roku około 8 miliardów urządzeń będzie oferować asystentów głosowych.
71%
konsumentów woli wyszukiwanie głosowe od pisania.
Dlaczego sprzedawcy są zainteresowani wyszukiwaniem głosowym?
Wyszukiwanie głosowe podoba się nie tylko potencjalnym użytkownikom Internetu; technologią tą interesują się również sprzedawcy i agencje e-commerce. Wzrost popularności wyszukiwania głosowego może być dla rynku przełomem.
Firmy mogą wykorzystać wyszukiwanie głosowe na kilka sposobów, od umożliwienia klientom znalezienia poszukiwanego produktu, gdziekolwiek się znajdują, po zapewnienie większej liczby opcji personalizacji zakupów. Nawet jeśli klienci nie korzystają jeszcze z wyszukiwania głosowego do dokonywania regularnych zakupów (tylko 10% korzysta z niego codziennie, a 50% nigdy nie korzystało), nie oznacza to, że firmy powinny przeoczyć jego siłę.
Według BrightLocal, 58% konsumentów korzystało z wyszukiwania głosowego w celu znalezienia informacji o lokalnej firmie, takich jak godziny pracy czy wskazówki dojazdu. Badanie przeprowadzone przez Narvar wykazało również, że 51% używa wyszukiwań głosowych do badania produktów przed zakupem. Dlatego tak ważne jest, aby Twoja marka udostępniła pewne informacje o firmie i jej produktach w ramach wyszukiwania głosowego.
Warto zauważyć, że detaliści i marki e-commerce, które korzystają z wyszukiwania głosowego, mają teraz przewagę nad swoimi konkurentami. Wiele firm nie obsługuje jeszcze wyszukiwania głosowego, co sprawia, że użytkownicy, którzy korzystają z tego typu wyszukiwania, w pierwszej kolejności znajdują markę lub produkt tych, którzy obsługują tę funkcję. Oznacza to, że możesz wykorzystać wyszukiwanie głosowe do delikatnego nakłaniania konsumentów do odkrywania (i kupowania) Twoich produktów, zamiast produktów konkurencji.
Jak wyszukiwanie głosowe zmieni sposób, w jaki ludzie kupują produkty online?
Dzięki temu, że jest jedną z najbardziej naturalnych i najszybszych metod komunikacji, wyszukiwanie głosowe stanie się jednym z najpopularniejszych sposobów wyszukiwania informacji czy składania zamówień przez ludzi.
Choć nadal istnieją pewne problemy z technologią głosową, kłopoty ze zrozumieniem akcentów lub błędne słyszenie poleceń, sytuacja z roku na rok się poprawia. Jest jedna zasadnicza różnica, jeśli chodzi o wyszukiwanie za pomocą asystentów głosowych w porównaniu ze zwykłym zapytaniem internetowym: liczba wyników, które otrzyma użytkownik.
Powiedzmy, że użytkownik wpisze w Google hasło ” Ciepły wełniany koc”; wyszukiwarka pokaże wówczas 19 700 000 odpowiednich wyników (wraz z płatnymi linkami). Technicznie oznacza to, że użytkownicy mogą odwiedzić każdą stronę, niezależnie od tego, czy jest to pierwszy czy milionowy wynik.
Tymczasem wyszukiwanie głosowe da tylko garstkę wyników, jeśli nie jeden. Dlatego jeśli nie uplasujesz się na szczycie dla danego zapytania, Twoje szanse na bycie widocznym znacznie spadają.
Jeśli jednak jesteś otwarty na nowe doświadczenia, masz większą szansę na przyciągnięcie użytkowników wyszukiwania głosowego i przekształcenie ich w klientów.
Wyszukiwanie głosowe może również zapewnić znaczące korzyści dla Twojej marki, takie jak:
1. Bardziej spersonalizowane doświadczenie zakupowe
Korzystanie z wyszukiwania głosowego może dodać niespotykany dotąd poziom personalizacji do doświadczeń zakupowych klienta. Oczywiście, spersonalizowane rekomendacje i e-maile z przypomnieniami o zakupach są już standardem.
A co powiesz na to, aby wirtualny asystent wyszukiwał i zamawiał online codzienne artykuły spożywcze za pośrednictwem supermarketów? Jeśli klient regularnie robi zakupy z pomocą wyszukiwania głosowego, to Siri lub Alexa mogłyby zamówić pożądane produkty za pomocą jednej komendy.
Mogłaby również przypomnieć klientowi, że czegoś mu brakuje (na podstawie daty ostatnich zakupów) lub zasugerować dodatkowe produkty, które pasują do jego preferencji. W rezultacie klienci byliby w stanie zamówić pożądane produkty w ciągu kilku sekund, co mogłoby ich zachęcić do częstszych zakupów i zakupu większej ilości artykułów.
2. Łatwiejsze zbieranie informacji zwrotnych
Opinie i komentarze klientów są kopalnią informacji dla właścicieli sklepów detalicznych i e-commerce. Ale klienci nie są tak skłonni do ich pozostawiania.
Użytkownicy byliby o wiele bardziej skłonni do pozostawienia recenzji, gdyby mogli ją podyktować swojemu urządzeniu, a nie wpisywać tekst. Ze względu na to, jak szybko i łatwo można by było zostawić taką recenzję, klienci mogliby być również zachęcani do pisania dłuższych i bardziej wnikliwych komentarzy.
Asystenci głosowi mogą być również wykorzystywani do proszenia klientów o ocenę ich doświadczeń związanych z zakupami lub obsługą klienta, co daje dostęp do wielu informacji na temat tego, co klienci sądzą o Twojej usłudze i co powinieneś poprawić.
3. Szybsza obsługa
Jednak głównym powodem popularności wyszukiwania głosowego jest jego szybkość. Przeciętna osoba wpisuje od 38 do 40 słów na minutę, co odpowiada 190 i 200 znakom. Jeśli chodzi o mowę, przeciętna osoba wypowiada około 100 do 150 słów na minutę. Widzisz różnicę?
Z tego powodu wielu użytkowników uważa wyszukiwanie głosowe za fascynujące, ponieważ pozwala im na szybką komunikację i sprawne zlokalizowanie tego, czego potrzebują. Co więcej, klienci mogą korzystać z wyszukiwania głosowego podczas robienia czegoś innego – na przykład mogą poprosić Alexę o zamówienie większej ilości mleka i jaj podczas przygotowywania obiadu.
Funkcja wyszukiwania głosowego może być również przydatna dla osób niepełnosprawnych, starszych lub niezaawansowanych technologicznie, które po prostu mają problemy z korzystaniem ze zwykłej klawiatury i wyszukiwarki. Zamiast wpisywać zapytanie do wyszukiwarki, mogłyby one poprosić Siri lub Google o sprawdzenie pogody, zadzwonienie pod wskazany numer telefonu lub zamówienie zakupów spożywczych, co pomogłoby im być bardziej niezależnymi.
4. Umożliwiają inteligentne zakupy
Prawdziwa moc wyszukiwania głosowego nie pochodzi tylko z możliwości rozpoznawania mowy. Wirtualni asystenci są zasilani przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, dzięki czemu są wystarczająco bystrzy, aby zrozumieć zachowania i nawyki zakupowe użytkowników.
Wracając do przykładu zakupów spożywczych, powiedzmy, że regularnie kupujesz konkretną markę kawy z Amazon Fresh. Wiedząc o tym, asystent głosowy może poinformować Cię o wyprzedaży na tę konkretną markę i zapytać, czy chcesz ją zamówić.
Korzyść z tego byłaby nie tylko dla klientów (którzy od razu dowiadują się o ofercie), ale także dla sklepów, ponieważ mogą one natychmiast dotrzeć do użytkowników z najnowszymi ofertami specjalnymi.
5. Rankingi wyszukiwania głosowego mogą napędzać większy ruch.
Unikalny algorytm Google zapewnia, że użytkownicy otrzymują najlepsze możliwe wyniki dzięki wyszukiwaniu głosowemu. Oznacza to, że ludzie ufają, że informacje, które otrzymują z wyszukiwań głosowych najlepiej odpowiadają ich potrzebom.
A co jeśli informacja lub rekomendacja pochodzi prosto z Twojej strony internetowej? Użytkownicy są bardziej skłonni zaufać Twojej firmie i wrócić do Ciebie następnym razem. Jeśli zoptymalizujesz swoją stronę internetową pod kątem wyszukiwania głosowego, zasadniczo stawiasz swoją firmę przed większą liczbą klientów.
Dodatkowo, dodanie możliwości wyszukiwania głosowego do Twojej witryny może zwiększyć ruch na stronie, co jeszcze bardziej podniesie reputację i wiarygodność Twojej marki.
6. Poprawia doświadczenie klienta
Podsumowując, wdrożenie wyszukiwania głosowego w Twojej firmie może znacznie poprawić doświadczenia klientów. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że zyskasz zadowolonych klientów, którzy chętnie będą polecać Twoje usługi innym.
Co więcej, asystenci głosowi mogą pomóc w budowaniu marki, ponieważ jest to coś, czym można się pochwalić. Na przykład, jeśli powiesz swoim klientom, że oferujesz zakupy z wykorzystaniem voice commerce, osoby, które już często z niego korzystają, mogą być przekonane do wypróbowania Twojego produktu lub usługi.
Ponadto osoby, które nie wiedziały o wyszukiwaniu głosowym, mogą chętnie wypróbować tę metodę w Twoim sklepie. Następnie, jeśli im się spodoba, wrócą i polecą Twoją aplikację lub sklep internetowy innym, co zaowocuje jeszcze większą liczbą klientów dla Twojej marki.
Co powinny zrobić firmy, aby wyprzedzić ten trend?
Biorąc pod uwagę, jak zaawansowani stali się asystenci głosowi, możemy tylko oczekiwać, że w najbliższych latach wyszukiwanie głosowe będzie jeszcze szybciej zyskiwać na popularności.
Ponieważ rynek głosowy będzie prawdopodobnie znacznie bardziej konkurencyjny niż rynek SEO, firmy wszystkich rozmiarów powinny dostosować się do tego trendu, zanim wyszukiwanie głosowe stanie się normą.
Ci, którzy będą się za długo zastanawiać, lub zignorują ten trend, mogą mieć znacznie większe trudności z nadrobieniem zaległości w późniejszym czasie. Tym bardziej, jeśli konkurencja najpierw zmieni swoje procesy marketingu cyfrowego, aby zdobyć pierwsze miejsce w wynikach zapytań inteligentnych mówców.
Jak Twoja firma może przygotować się na wyszukiwanie głosowe?
Oto kilka porad:
1. Stworzyć stronę przyjazną dla mowy potocznej
Firmy zazwyczaj konkurują o najczęściej wyszukiwane krótkie i ogólne słowa kluczowe, jeśli chodzi o SEO. Osoby korzystające z wyszukiwania głosowego robią to jednak w nieco inny sposób. Używają fraz zaczynających się od “Kto”, “Co”, “Gdzie”, “Kiedy”, “Dlaczego” i “Jak”, aby szybko znaleźć odpowiedź na swoje pytania.
Jednym z najlepszych sposobów, aby Twoja strona była widoczna dla tych użytkowników jest stworzenie sekcji FAQ, w której znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania. Ułatwi to Twoim klientom znalezienie odpowiedzi na każde z ich zagadnień.
Na przykład, jeśli szukają oni pobliskiej pizzerii za pośrednictwem swojego smartwatcha, a na Twojej stronie internetowej znajdują się wskazówki, jak znaleźć Twój lokal, istnieje duża szansa, że wirtualny asystent w ich zegarku wskaże właśnie Twoją firmę jako miejsce, do którego klient powinien się udać.
2. Uprościć proces zakupowy
Internauci coraz częściej szukają łatwych i wygodnych doświadczeń podczas przeglądania sklepów internetowych, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Dlatego ukryte opłaty, kilka stron kasowych proszących o zbyt wiele szczegółów, brak informacji o opcjach płatności lub zmuszanie kupujących do utworzenia konta przed zakupem może szybko spowodować porzucenie strony internetowej.
Aby tego uniknąć, zaleca się uproszczenie procesu zakupowego do tylko tych trzech stron:
- informacji o produkcie
- rozliczenia (z dostępnymi opcjami płatności i kosztami wysyłki)
- płatności i potwierdzenia zamówienia.
Powinieneś również zaoferować swoim klientom opcję dokończenia zakupu jako gość. Oszczędza to czas i poprawia ogólne doświadczenie użytkownika dla nowych klientów, co może przekonać ich do założenia konta wkrótce potem.
3. Używaj znaczników schematu
Prawdopodobnie znasz rich snippets, czyli wyniki wyszukiwania Google, które pokazują dodatkowe wartościowe informacje obok standardowego linku. Znaczniki schematu działają podobnie, oznaczając Twoją treść i mówiąc wyszukiwarkom o czym jest Twoja strona.
Dzięki temu dodatkowi HTML, wyszukiwarki mogą lepiej zrozumieć Twoją treść, co prowadzi do wyższej pozycji w wynikach zapytań tekstowych i większej trafności w wyszukiwaniach głosowych.
4. Skonfiguruj kategorie i tagi produktów
Kiedyś dopuszczalne było umieszczanie prostych tagów (“T-shirt”, “sportowy” lub “V-neck”) na swojej stronie e-commerce, przy czym warianty produktu zajmowały się wszystkim innym, jak kolor lub rozmiar. Dla klientów szukających produktów na Twojej stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej jest to w porządku, ale co z kimś, kto używa Amazon Echo?
Aby pomóc ludziom szybko znaleźć to, czego potrzebują na Twojej stronie, upewnij się, że opisy produktów, tytuły i tagi kategorii zawierają odpowiednie szczegóły.
Sztuczna inteligencja potrafi również rozróżniać głosy męskie i żeńskie, więc powinieneś upewnić się, że wszelkie przedmioty “specyficzne dla płci” są odpowiednio oznaczone. Na przykład, “Niebieska koszulka sportowa z dekoltem w kształcie litery V, dla kobiet w rozmiarze 36” będzie doskonale działającym opisem dla wyszukiwania głosowego.
5. Zdobądź umiejętności Alexa dla stron e-commerce.
Dodanie kilku wtyczek Alexa do witryny e-commerce to także doskonały sposób na przygotowanie strony do wyszukiwania głosowego. Umiejętności Alexy są jak aplikacje, które napędzają możliwości głosowe.
Możesz włączać i wyłączać umiejętności za pomocą aplikacji Alexa lub przeglądarki internetowej, tak jak instalujesz i odinstalowujesz aplikacje na swoim smartfonie lub tablecie. Wszystko, czego wymagają te umiejętności, to jasne polecenia, które można wydać w języku naturalnym, a wykonają one daną czynność.
Na przykład internetowy detalista spożywczy Ocado posiada taką umiejętność na Amazon, która pozwala użytkownikowi powiedzieć: “Alexa, poproś Ocado o dodanie cebuli do mojego zamówienia”. W ten sposób ludzie mogą robić zakupy w każdym innym sklepie internetowym lub wykonywać dowolne działania, które chcą, po prostu wydając polecenia Alexie.
Poprzez takie funkcje, klienci mogą również kontrolować swoje urządzenia i sprzęty podłączone do chmury, decydować o tym, co oglądać na swoich ekranach, a nawet zamawiać jedzenie.
6. Badanie i optymalizacja
Jak każda nowa technologia, którą dodajesz do swojej witryny, wyszukiwanie głosowe musi być przetestowane, aby zapewnić, że działa tak gładko, jak to możliwe. Dobrą wskazówką jest tu skłonienie różnych osób do wypróbowania zamawiania różnych przedmiotów, zwracania przesyłek lub nawigowania po witrynie za pomocą głosu.
Wszyscy ci testerzy będą mieli różne głosy i prawdopodobnie będą wypowiadać się w nieco odmienny sposób, co da Ci dobry pogląd na to, jak wyszukiwanie głosowe działa w przypadku Twojej marki.
Wnioski
Marketingowcy wiedzą, że proces wyszukiwania stale się rozwija, a nowa era wyszukiwania lokalnego i sterowanego głosem po raz kolejny zmienia marketing. Nadszedł czas, aby dostosować działania marketingu cyfrowego do wyszukiwania głosowego, niezależnie od wielkości firmy.
Załóżmy, że każda z Twoich stron jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwania lokalnego, mobilnego i głosowego. W takim przypadku zwiększysz swoje szanse na pokonanie konkurencji i przyciągniesz nowych klientów w tej wysoce konkurencyjnej erze marketingu cyfrowego.
Korzystanie z aplikacji, takich jak wyszukiwanie głosowe Luigi’s Box, może dać Ci przewagę na tym wkrótce hiperkonkurencyjnym rynku, więc dlaczego nie rozważyć dodania wyszukiwania głosowego do swojej firmy już dziś?
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora