- Czym są metryki wyszukiwania w e-commerce?
- Wskaźniki wyszukiwania w e-commerce, które należy wziąć pod uwagę
- #1 Współczynnik wyjść z wyszukiwania (Search Exit Rate)
- #2 Współczynnik “Brak wyników”
- #3 Współczynniki konwersji (Conversion Rates)
- #4 Współczynniki odrzuceń (Bounce Rates)
- #5 Współczynnik klikalności (CTR)
- Inne wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę
- 01 Średnia wartość zamówienia (AOV)
- 02 Wskaźnik utrzymania klientów (Customer Retention Rate)
- 03 Wskaźnik porzuceń koszyka (Shopping cart abandonment rate)
- 04 Całkowita wartość klienta (CLV)
- 05 Współczynniki konwersji mobilnej (Mobile Conversion Rates)
- Dobre praktyki w zakresie poprawy wskaźników wyszukiwania w e-commerce
- Zaimplementuj autouzupełnianie, aby uniknąć błędów w pisowni
- Zapewnij filtry w polu wyszukiwania, aby oferować odpowiednie produkty
- Korzystaj z wyszukiwania głosowego, aby wygodnie wyszukiwać produkty
- Pokaż produkty, które mogą spodobać się Twoim klientom
- Zainwestuj w solidną wewnętrzną wyszukiwarkę e-commerce, która przeanalizuje dane
- Wskaźniki wyszukiwania w e-commerce w pigułce
Niektóre wskaźniki e-commerce są warte monitorowania, gdyż doskonale wskazują, co należy poprawić w witrynie i pokazują rzeczywistą wydajność firmy online.
Czy kiedykolwiek słyszałeś o: współczynniku opuszczeń witryny, współczynniku odrzuceń, średnim współczynniku konwersji lub kluczowych wskaźnikach wydajności? Jeśli nie, nie martw się! Dziś to zmienimy.
Wszystkie szczegóły znajdziesz w dzisiejszym artykule.
Ale najpierw…
Przyjrzyjmy się definicji wskaźników wyszukiwania w e-commerce, aby zrozumieć, jak one działają.
Czym są metryki wyszukiwania w e-commerce?
Są to wskaźniki, które pokazują, w jaki sposób konsumenci wchodzą w interakcję z Twoim sklepem internetowym. Dzięki metrykom można analizować dane, zrozumieć, jak ludzie zachowują się podczas zakupów online i wprowadzać ulepszenia (na przykład w strategii marketingowej), które skutkują większą sprzedażą i zmieniają potencjalnych klientów w zadowolonych.
Istnieje kilka różnych wskaźników wyszukiwania w e-commerce, które można wykorzystać do oceny skuteczności funkcji wyszukiwania w witrynie.
Na przykład:
- liczba przeprowadzonych wyszukiwań
- średni czas spędzony na każdym wyszukiwaniu
- procent wyszukiwań, które skutkują zakupem
Zobacz, jakie są te wskaźniki i dlaczego warto je śledzić!
Wskaźniki wyszukiwania w e-commerce, które należy wziąć pod uwagę
#1 Współczynnik wyjść z wyszukiwania (Search Exit Rate)
Współczynnik wyjść odnosi się do odsetka odwiedzających, którzy opuścili stronę po zakończeniu wyszukiwania.
Na przykład, użytkownik szukał koszulki i przejrzał kilka ofert, ale żadna z nich nie była satysfakcjonująca, więc opuścił stronę.
Ta metryka może dać ci wgląd w to, jak trafna jest zawartość twojej witryny e-commerce w stosunku do tego, czego szukają ludzie. Wysoki wskaźnik wyjść z wyszukiwania może świadczyć o tym, że ludzie nie znajdują przydatnych treści, więc wychodzą. To z kolei może prowadzić do mniejszego ruchu i konwersji w witrynie.
Z drugiej strony, jeśli współczynnik wyjść z wyszukiwania jest niski, oznacza to, że użytkownicy znajdują to, czego szukają.
Jak obliczyć współczynnik wyjść z wyszukiwania?
Liczba wyjść ÷ liczba odsłon = współczynnik wyjść x 100%.
#2 Współczynnik “Brak wyników”
“Brak wyników” lub “Nie znaleziono wyników” występuje wtedy, jeśli wewnętrzne wyszukiwarki nie mogą znaleźć żadnych treści, które odpowiadają zapytaniu. Rzadko zobaczysz “brak wyników” w Google, Bing lub Yahoo, ale częściej zdarza się to podczas wyszukiwania w witrynie e-commerce.
Jednak bardzo często treści lub produkty, których szuka użytkownik, istnieją. Dlaczego więc nie ma ich w wynikach? Istnieje wiele możliwych powodów:
- wyszukiwanie w witrynie nie jest dobrze zoptymalizowane
- wystąpił błąd w zapytaniu
- narzędzie wyszukiwania nie zapewnia funkcji autokorekty.
Niestety, po komunikacie o “braku wyników” odwiedzający najprawdopodobniej opuści witrynę i poszuka produktów w innym miejscu. Dlatego ważne jest, aby monitorować, czy takie wyniki się zdarzają. Jeśli tak, zareaguj, aby zapobiec takim sytuacjom, na przykład wdrażając narzędzie wyszukiwania z autouzupełnianiem i sugestią zapytania.
#3 Współczynniki konwersji (Conversion Rates)
Konwersja niekoniecznie oznacza zakup produktu w sklepie internetowym. Może tak być i jest to doskonały przykład konwersji, ale może to być również:
- zapisanie się do newslettera
- założenie konta
- kliknięcie reklamy
i wszystkie działania, które uważasz za wartościowe dla swojej firmy. Nie należy więc mylić współczynnika zakupu ze współczynnikiem konwersji, ponieważ mogą to być dwa różne pomiary.
Im wyższy współczynnik konwersji, tym lepiej. Oznacza to, że Twoje treści lub działania marketingowe są skuteczne, a zadowolenie klientów może być również wysokie.
Na przykład, ruszyłeś z newsletterem, a po miesiącu zapisało się do niego 120 osób. Możesz więc pomyśleć “Wow! To całkiem dobra liczba!”. Jednak gdy spojrzysz na to z szerszej perspektywy, czyli zobaczysz, ile osób zobaczyło Twoje wezwanie do działania – powiedzmy, że było to około 120 000 ludzi – to oznacza, że tylko 1% z nich się zapisał. W takim przypadku musisz cofnąć się o krok i sprawdzić, co poszło nie tak.
Jak obliczyć współczynnik konwersji?
Liczba osób, które dokonały konwersji ÷ całkowita liczba odwiedzających witrynę = współczynnik konwersji x 100%.
#4 Współczynniki odrzuceń (Bounce Rates)
Niektórzy mylą współczynnik odrzuceń ze współczynnikiem wyjść z wyszukiwania. Błąd. Nasz omawiany współczynnik, to miara tego, ilu odwiedzających opuszcza witrynę zaraz po wejściu na nią. Oznacza to, że “odbijają się” od Twojej strony, ponieważ na przykład źle kliknęli i chcą wrócić do wyników wyszukiwania Google.
Przykładowo, odwiedzający kliknął stronę internetową, ale natychmiast zdał sobie sprawę, że nie jest to strona, której szukał, więc ją opuścił. Nie odwiedził innych Twoich witryn. Nie przeglądał dalej.
I to jest główna różnica. Odwiedzający opuszczają witrynę, na którą weszli – odbyli tylko jednostronicową sesję w Twojej witrynie.
Jak obliczyć współczynnik odrzuceń?
Liczba sesji jednostronicowych ÷ liczba wszystkich sesji w witrynie = współczynnik odrzuceń x 100%.
#5 Współczynnik klikalności (CTR)
CTR to stosunek liczby użytkowników, którzy kliknęli określony link lub wezwanie do działania, do liczby wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili daną stronę. Ten wskaźnik jest niezbędny, aby zobaczyć, jak skuteczne są Twoje działania marketingowe (takie jak kampania Google Ads – źródło ruchu jest tutaj ważne) w zachęcaniu ludzi do podjęcia działań.
Na przykład użytkownik chce kupić buty odpowiednie do biegania w górach. Jego zapytanie to “buty do biegania w górach”. Tutaj, bardzo możliwe, że potencjalny klient kliknie reklamę (a nie wyszukiwanie organiczne) z meta opisem, który mówi, że może tam znaleźć to konkretne obuwie.
Jeśli masz niski CTR, oznacza to, że ludzie nie są zainteresowani tym, co oferujesz lub nie rozumieją Twojego CTA (frazy wezwania do działania, na przykład: zapisz się na bezpłatny trial). Aby poprawić swoje wyniki, musisz ustalić, dlaczego tak się dzieje, abyś mógł wprowadzić zmiany w celu naprawienia wyników.
Jak obliczyć współczynnik klikalności?
Liczba kliknięć reklamy ÷ liczba wyświetleń reklamy = CTR x 100%.
💡 Ruch organiczny to ruch generowany przez osoby, które znajdują Twoją witrynę w Google, ale nie jest to kampania Google Ads. Porównując źródła ruchu, możesz zobaczyć, jak działają Twoje reklamy.
Inne wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę
01 Średnia wartość zamówienia (AOV)
Jest to wskaźnik, który mierzy średnią kwotę pieniędzy wydanych na transakcję. Śledzenie AOV może pomóc w określeniu krytycznych decyzji biznesowych, takich jak wydatki na reklamę, projekt sklepu lub punkty cenowe.
Na przykład niższy AOV zwykle oznacza, że klienci wolą dokonywać niewielkich zakupów za każdym razem, gdy składają zamówienie.
Aby zwiększyć AOV, należy zachęcić klientów do zakupu większej liczby produktów niż zamierzali lub przekonać ich do zakupu droższych towarów.
Doskonałym sposobem na to jest poszukanie narzędzia, które pozwoliłoby wyświetlać odwiedzającym rekomendacje, które mogą okazać się dla nich pomocne: powiązane artykuły, produkty podobne do tych, których szukali, ale z większą liczbą funkcji. Alternatywnie, zaoferuj darmową wysyłkę przy wyższym minimalnym zakupie.
Jak obliczyć AOV?
Całkowity przychód ÷ liczba zamówień = średnia wartość zamówienia x 100%
02 Wskaźnik utrzymania klientów (Customer Retention Rate)
Wskaźnik utrzymania klientów firmy to liczba klientów, którzy kontynuują współpracę z firmą przez określony czas.
Jest to niezbędny wskaźnik dla firm, ponieważ daje wgląd w to, jak zadowoleni są klienci z produktów lub trafień. Ponadto może pomóc zidentyfikować obszary, które wymagają pewnych ulepszeń, dzięki czemu klienci będą wracać.
Gdy wskaźnik utrzymania klientów jest wysoki, oznacza to, że klienci cenią twoje produkty lub usługi i stanowią trwałe źródło przychodów.
Na przykład, jeśli zamierzasz sprzedawać ubrania i widzisz, że 100 odwiedzających witrynę kupiło odzież w Twoim sklepie, podczas gdy na Twojej stronie było 2000 interakcji, Twój współczynnik konwersji wyniósłby 5%.
Jak obliczyć współczynnik utrzymania klienta?
Liczba konwersji ÷ całkowita liczba interakcji, które można śledzić do konwersji w tym samym czasie = współczynnik utrzymania klienta x 100%.
03 Wskaźnik porzuceń koszyka (Shopping cart abandonment rate)
Porzucenie koszyka ma miejsce, gdy klient dodaje produkty do koszyka, rozpoczyna proces płatności, ale następnie rezygnuje i pozostawia transakcję niekompletną. W rezultacie odwiedzający witrynę porzuca wszystkie przedmioty, które dodał do koszyka.
Na przykład, użytkownik dokonywał zakupów w Twoim sklepie – wybrał produkty w odpowiednim rozmiarze, dodał je do koszyka i udał się do kasy. Następnie płatność online okazała się zbyt skomplikowana. Użytkownik zirytował się i zrezygnował, nie finalizując transakcji.
Jak obliczyć współczynnik porzuceń koszyka?
Całkowita liczba zakończonych transakcji ÷ liczba zainicjowanych transakcji = porzucenie koszyka x 100%.
04 Całkowita wartość klienta (CLV)
Jest to wskaźnik, który mierzy całkowity przychód wygenerowany przez klienta dla Twojej firmy e-commerce. Innymi słowy, pozwala przewidzieć, ile pieniędzy ktoś wyda w Twojej firmie od momentu, gdy ta osoba zostanie klientem, do czasu, gdy przestanie kupować od Ciebie.
Dzięki tym informacjom możesz oszacować, jak długo każdy klient pozostanie z Tobą i ile wyda w tym okresie. Od tego momentu możesz podjąć decyzję, na czym skoncentrować swoje działania marketingowe i w których klientów warto inwestować.
Na przykład, jeśli obliczyłeś, że wartość CLV wynosi 100 USD, wydanie 900 USD na pozyskanie klienta doprowadzi Cię do bankructwa. CLV pozwala określić, ile możesz wydać na działania, które przyniosą nowych klientów.
Jak obliczyć CLV?
(Średnia wartość zakupu x średnia liczba zakupów) ÷ średni czas utrzymania klienta = CLV
💡 Czy wiesz, że koszty pozyskania klienta są znacznie wyższe niż koszty jego utrzymania?
Koszt pozyskania klienta to koszt zdobycia nowego klienta.
Koszt utrzymania klienta to kwota pieniędzy, którą musisz wydać, aby utrzymać go jako klienta.
05 Współczynniki konwersji mobilnej (Mobile Conversion Rates)
Śledzenie współczynników konwersji na urządzeniach mobilnych ma kluczowe znaczenie.
Na przykład, gdy okaże się, że klienci wolą robić zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych lub liczba ta rośnie, oznacza to, że nadszedł czas, aby jeszcze bardziej ułatwić użytkownikom mobilnym robienie zakupów online, np. za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Lub odwrotnie, jeśli bardzo niewiele osób kupuje za pośrednictwem urządzeń mobilnych, być może istnieją pewne punkty bólu, które należy sprawdzić.
Jak obliczyć współczynnik konwersji mobilnej?
Liczba użytkowników, którzy wykonali akcję za pośrednictwem urządzenia mobilnego ÷ całkowita liczba użytkowników = współczynnik konwersji mobilnej x 100%.
Źródło zdjęcia: RawPixel
Wskaźniki te mogą pomóc w lepszym zrozumieniu tego, co dzieje się obecnie w Twojej firmie e-commerce.
Są to również kluczowe wskaźniki wydajności dla e-commerce. Mogą one pomóc w mierzeniu i śledzeniu postępów w różnych obszarach działalności, od sprzedaży i marketingu po zadowolenie i utrzymanie klientów. Regularne śledzenie kluczowych wskaźników wydajności pozwala zidentyfikować obszary wymagające poprawy i wprowadzić niezbędne zmiany, aby napędzać rozwój firmy.
💡 Opinie o produktach i średni przychód to jedne z najważniejszych wskaźników KPI dla e-commerce.
Warto jednak pamiętać, że wszystko zależy od prowadzonej działalności online, sprzedawanych produktów i grupy docelowej. Firma może odnieść korzyści z podjęcia konkretnych kroków w celu poprawy wskaźników, ale inna może tego nie zrobić.
Mimo to istnieje kilka dobrych praktyk, które sprawdzają się u każdego i sprawią, że będziesz prowadzić dobrze prosperujący biznes! Przyjrzyjmy się im.
Dobre praktyki w zakresie poprawy wskaźników wyszukiwania w e-commerce
Aby poprawić wskaźniki wyszukiwania w e-commerce, możesz zrobić kilka rzeczy. Sprawdź, czy znasz je wszystkie.
Zaimplementuj autouzupełnianie, aby uniknąć błędów w pisowni
Jest to świetna funkcja oferowana przez Luigi’s Box, która poprawi jakość wyszukiwania dzięki:
- szybkiemu znajdowaniu odpowiednich produktów
- radzeniu sobie z literówkami, błędami ortograficznymi, synonimami lub znakami diakrytycznymi
- wyświetlaniu wyników przed zakończeniem wpisywania
Gdy odwiedzający witrynę zaczną wpisywać zapytanie, autouzupełnianie zasugeruje powiązane terminy i frazy w oparciu o to, czego inni internauci szukali w przeszłości. Narzędzie to może być przydatne dla tych, którzy nie są pewni, czego dokładnie szukać lub badają różne opcje.
Oszczędza ono czas, eliminując konieczność wpisywania długich terminów w pasku wyszukiwania.
Zapewnij filtry w polu wyszukiwania, aby oferować odpowiednie produkty
Filtry są doskonałe, ponieważ znacznie przyspieszają wyszukiwanie produktów. Dzięki funkcji wyszukiwania, takiej jak zaawansowane filtrowanie UI lub filtry dynamiczne (które oferuje Luigi’s Box), kupujący mogą łatwo znaleźć wszystko i od razu uzyskać odpowiednie wyniki.
Korzystaj z wyszukiwania głosowego, aby wygodnie wyszukiwać produkty
Użytkownicy mogą po prostu wypowiedzieć zapytanie do mikrofonu urządzenia i natychmiast uzyskać wyniki. Wyszukiwanie głosowe jest wygodne, jeśli klienci szukają czegoś w podróży. I znowu, Luigi’s Box świetnie się tu sprawdza – dzięki wyszukiwaniu głosowemu możesz zapewnić jeszcze lepsze wrażenia z wyszukiwania.
📰 Dowiedz się więcej i popraw jakość obsługi klienta: Wyszukiwanie głosowe dla firm e-commerce.
Pokaż produkty, które mogą spodobać się Twoim klientom
Dzięki Rekomendatorowi Luigi’s Box możesz bez wysiłku tworzyć rekomendacje dla swojego sklepu. Nasze narzędzie, dzięki wsparciu sztucznej inteligencji, nadaje priorytet tylko odpowiednim wynikom w oparciu o zachowanie klientów w Internecie i ich indywidualne preferencje. W ten sposób możesz poprawić wskaźniki AOV i zwiększyć współczynniki konwersji.
Zainwestuj w solidną wewnętrzną wyszukiwarkę e-commerce, która przeanalizuje dane
Narzędzie, którego używasz, musi zapewniać wgląd w liczbę wyszukiwań, wydajność wyszukiwania i inne aspekty, które uważasz za istotne dla swojej firmy. Dzięki Analityce Luigi’s Box zobaczysz:
- czy wyszukiwanie doprowadziło odwiedzających do konwersji
- ile “Nie znaleziono wyników” otrzymali Twoi klienci
- jaki jest najpopularniejszy produkt w Twoim sklepie
i wiele więcej!
Aby sprawdzić Luigi’s Box w praktyce, umów się na rozmowę demo.
Wskaźniki wyszukiwania w e-commerce w pigułce
Kluczowe wskaźniki wydajności i wskaźniki wyszukiwania w e-commerce warto śledzić z wielu powodów. Ponadto ważne jest, aby wiedzieć, co one oznaczają i co należy zrobić, aby je poprawić. Ogólnie rzecz biorąc, mogą one pomóc w monitorowaniu i przyspieszeniu procesu zakupu.
Dzięki Luigi’s Box zapewnisz lepsze wrażenia użytkownikom i pomożesz swoim firmom osiągać lepsze wyniki. Po co czekać? Zarejestruj się i uzyskaj lepsze wyniki wyszukiwania dla swojego sklepu e-commerce.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora