- Czym są wskaźniki e-commerce i dlaczego są ważne?
- Jak często powinienem monitorować moje wskaźniki e-commerce?
- Najbardziej krytyczne wskaźniki dla Twojego biznesu e-commerce w 2024 roku
- Wskaźniki strony internetowej
- Wskaźniki biznesowe
- Wskaźniki sprzedaży
- Wskaźniki marketingowe
- Konfigurowanie śledzenia w witrynie: wszystko co powinieneś wiedzieć
“Skąd mam wiedzieć, na które wskaźniki e-commerce zwracać największą uwagę?” To pytanie, które wielokrotnie zadają sobie marketerzy.
W tym wpisie przyjrzymy się niektórym z najważniejszych wskaźników e-commerce na rok 2024 i omówimy, w jaki sposób mogą one pomóc w osiągnięciu sukcesu na rynku online.
Zostań z nami!
Czym są wskaźniki e-commerce i dlaczego są ważne?
Wskaźniki e-commerce to zestaw liczb, które pokazują, jak dobrze radzi sobie Twój sklep internetowy.
Regularne śledzenie wskaźników pomaga wykrywać obszary wymagające poprawy i podejmować bardziej świadome decyzje. Wskaźniki te mogą z kolei dać pełny obraz wydajności sklepu – od liczby sprzedaży po średnią wartość wszystkich zakupów.
Mówiąc prościej, dzięki nim będziesz mieć lepszy pomysł na to, od czego zacząć strategię sukcesu.
I pamiętaj, dane to jedyny sposób na określenie skuteczności marketingu. Bez nich nie można testować różnych hipotez.
Jak często powinienem monitorować moje wskaźniki e-commerce?
Prosta odpowiedź brzmi “regularnie”, jednak nie ma jednoznacznej definicji.
- Tygodniowo: jeśli dopiero zaczynasz swój biznes, śledzenie metryk co siedem dni jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ wtedy będziesz w stanie zaobserwować rozwój swojego sklepu. Minusem jest jednak to, że śledzenie danych zbyt często będzie czasochłonne i może spowodować ich nadmiar.
- Miesięcznie: jest to najlepszy czas na śledzenie wskaźników e-commerce. Zapewnia wystarczająco dużo czasu na zauważenie istotnych zmian, ale nie generuje ich na tyle dużo, by stracić z oczu ogólny postęp.
- Kwartalnie: jeśli czujesz, że masz już wszystko pod kontrolą i nie musisz tak często przeprowadzać analizy, monitorowanie danych raz na trzy miesiące może być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Pamiętaj tylko, aby częściej sprawdzać swoje wskaźniki, jeśli coś pójdzie nie tak.
Jednakże, czas pomiędzy każdym sprawdzeniem będzie się różnić w zależności od wielu czynników. Na przykład, jeśli właśnie wprowadziłeś zmiany w swojej witrynie lub uruchomiłeś nową kampanię marketingową, rozsądne jest częstsze śledzenie wskaźników, aby sprawdzić, czy wyniki są zadowalające.
Z drugiej strony, jeśli Twój sklep internetowy działa płynnie od jakiegoś czasu, może być konieczne sprawdzanie danych tylko co kilka tygodni lub miesięcy.
Najbardziej krytyczne wskaźniki dla Twojego biznesu e-commerce w 2024 roku
Pomiar sukcesu działalności e-commerce firmy wymaga uwzględnienia kilku różnych czynników. Poprzez zrozumienie, które wskaźniki mają największe znaczenie dla Twojej firmy, możesz opracować plan poprawy tych wskaźników i zaobserwować znaczny wzrost przychodów.
Na które z nich należy zwrócić uwagę w 2024 roku?
Wskaźniki strony internetowej
1. Współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń (bounce rate) jest prawdopodobnie najpopularniejszą i najczęściej używaną statystyką w e-commerce. Liczba ta określa, jaki procent odwiedzających opuściło witrynę bez przeglądania innych stron poza tą, na której wylądowano po raz pierwszy.
Wysoki współczynnik odrzuceń wskazuje na poważne problemy z UX, takie jak trudności w nawigacji po witrynie lub zbyt długi czas ładowania strony. Może to jednak być również oznaką słabego targetowania, co z kolei oznacza, że ludzie nie mogą znaleźć tego, czego szukają w Twojej witrynie.
Jak śledzić?
Wyświetl współczynnik odrzuceń w Google Analytics, przechodząc do Behavior ➞ Site Content ➞ All Pages.
2. Strony na sesję
Ten wskaźnik pokazuje średnią liczbę stron przeglądanych przez odwiedzających podczas jednej sesji (pages per session).
Im niższa liczba, tym mniejsze zainteresowanie odwiedzających. Jeśli liczba ta jest wysoka, sugeruje to, że klienci są dobrze poinformowani lub dokładnie wiedzą, czego szukają.
Jak śledzić?
Strony na sesję można śledzić w raporcie Acquisition Overview w Google Analytics.
Chcesz dokładniej przyjrzeć się temu wskaźnikowi? Możesz wyświetlić średnią liczbę stron na sesję według kanału, źródła, medium i przekierowania. Dzięki temu dowiesz się, które źródła ruchu prowadzą do największego zaangażowania.
3. Szybkość witryny
Ten wskaźnik mierzy szybkość ładowania stron (site speed). Szybko ładująca się witryna jest niezbędna do utrzymania zaangażowania klientów i zapobiegania porzucaniu przez nich sklepu.
Optymalny czas ładowania dla witryny e-commerce wynosi nie więcej niż 2 sekundy. Jeśli czas ładowania strony jest zbyt długi, spróbuj zmniejszyć rozmiar obrazów i plików, a także zoptymalizować inne elementy witryny.
Jak śledzić?
Istnieje wiele opcji sprawdzania szybkości witryny. Jedną z nich jest Google Analytics, po kliknięciu Behavior ➞ Site Speed ➞ Overview.
Możesz także wypróbować narzędzia takie jak PageSpeed Insights lub GTmetrix, aby przetestować szybkość witryny.
4. Typ urządzenia
Zapewnienie klientom doskonałego doświadczenia jest kluczowe w 2024 roku, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych.
Wskaźnik typu urządzenia informuje o technologiach używanych przez odwiedzających. Możesz go użyć do dostosowania projektu UX, aby był kompatybilny z najpopularniejszymi urządzeniami lub sprawdzić, z których najczęściej korzystają odwiedzający.
Powinieneś zachować spójność doświadczenia użytkownika na wszystkich typach urządzeń. Testowanie wydajności urządzeń mobilnych, stron internetowych i tabletów pomoże ci lepiej zrozumieć, w jaki sposób klienci dokonują zakupów.
Jak śledzić?
Możesz użyć Google Analytics i przejść do Audience ➞ Mobile ➞ Overview, aby zobaczyć dane dotyczące typów urządzeń.
Wskaźniki biznesowe
5. Średnia wartość zamówienia (AOV)
Chcesz poznać średnią kwotę pieniędzy, jaką każdy klient wydaje w Twojej witrynie (Average order value)? Możesz to sprawdzić za pomocą tego wskaźnika.
Oprócz tego, że poinformuje Cię, czy zarabiasz wystarczająco dużo pieniędzy od każdego klienta, pomoże Ci określić, które produkty są najbardziej popularne.
Jak śledzić?
Jeśli chcesz sprawdzić swój AOV, przejdź do Google Analytics i kliknij Conversions ➞ Ecommerce ➞ Overview.
6. Wskaźnik utrzymania klientów
Ten wskaźnik mierzy, ilu klientów powraca do Twojej witryny (Customer retention rate). Pokazuje, jak skutecznie zatrzymujesz klientów po ich początkowej konwersji.
Wysoki wskaźnik retencji jest dobrym znakiem dostarczania wartościowych treści i usług, które sprawiają, że klienci powracają.
Jeśli wskaźnik retencji jest niski, rozważ regularne dodawanie nowych produktów lub usług do swojej witryny i dołącz do nich na przykład program lojalnościowy lub udzielaj rabatów na następne zamówienie.
Jaki jest rozsądny wskaźnik utrzymania klientów? Wskaźnik ten różni się w zależności od branży. Na przykład firmy z branży e-commerce i SaaS mają zwykle wskaźnik utrzymania klientów na poziomie około 35%.
Jak śledzić?
Wskaźnik retencji jest trudny. Nie można go po prostu sprawdzić w Google Analytics, więc trzeba go obliczyć ręcznie (np. z pomocą Arkuszy Google lub Excela) za pomocą następującego wzoru:
Odpowiednie dane klientów można wyświetlić, wybierając Audience Overview w Google Analytics i filtrując wyniki według okresu, który chcesz przeanalizować.
7. Wskaźnik porzuconych koszyków
Jest to odsetek kupujących, którzy umieszczają produkt w koszyku, ale nigdy nie kończą procesu zakupu (Shopping cart abandonment rate).
Strategie automatyzacji marketingu pozwalają sklepom e-commerce odzyskać prawie jedną trzecią porzuconych koszyków. Takie metody obejmują wysyłanie kupującym wiadomości e-mail o produktach pozostawionych w ich koszykach z zaproszeniem do sfinalizowania zakupu i zapewnienie im dodatkowych zachęt, takich jak kupon rabatowy lub bezpłatna wysyłka.
Jak śledzić?
Ustawienie celu jest najłatwiejszym sposobem śledzenia współczynnika porzuceń w Google Analytics. Musisz przejść do Administratora, kliknąć Goals w sekcji View i utworzyć New plan (pamiętaj, że wyświetlenie aktualnych danych zajmuje do 24 godzin).
8. Wskaźnik rezygnacji z zakupu
Współczynnik rezygnacji z zakupu (Checkout abandonment rate) idzie dalej w procesie zakupu niż jego odpowiednik dla koszyków. Ten pierwszy to odsetek osób, które rozpoczynają proces realizacji transakcji, ale nigdy go nie kończą.
Podobnie jak w przypadku koszyka na zakupy, wysoki wskaźnik rezygnacji z zakupu sygnalizuje pewne problemy związane ze złożonością procesu. Warto byłoby zredukować je tak bardzo, jak to tylko możliwe.
Jak można poprawić ten wskaźnik?
- Spróbuj usprawnić proces płatności – wprowadź autouzupełnianie, zamówienia jako gość i etapy odliczania.
- Wykorzystaj retargeting w mediach społecznościowych.
- Z góry informuj o wszystkich kosztach (np. podatkach, wysyłce).
Jak śledzić?
Możesz śledzić ten wskaźnik w Google Analytics, tworząc nowy cel i monitorując, jak ludzie kończą proces płatności na każdym etapie.
9. Średni czas przebywania klienta w sklepie
Ten wskaźnik mierzy, jak długo klienci spędzają na każdej stronie witryny (Average shopper dwell time).
Wysoki czas przebywania może wskazywać, że klienci są zainteresowani tym, co widzą, ale może również sugerować, że należy ograniczyć rozpraszanie uwagi, takie jak reklamy lub menu nawigacyjne. Wykorzystaj te dane, aby określić, które strony wymagają największej uwagi.
Jak śledzić?
W Google Analytics możesz określić czas przebywania na stronie, sprawdzając metrykę średniego czasu trwania sesji. Przejdź do Behavior ➞ Site Content ➞ All pages.
10. Średni czas rozwiązywania zgłoszeń
Czas rozwiązywania zgłoszeń (Average ticket resolution time) przez zespół obsługi klienta odzwierciedla jego wydajność.
Wiele firm koncentruje się na szybkim czasie pierwszej odpowiedzi, ale zapomina o najważniejszej rzeczy, jaką jest ostateczne rozwiązanie wątpliwości klienta. A zbyt długie zwlekanie z odpowiedzią na pytania będzie miało negatywny wpływ na doświadczenie klienta.
Wysoki czas rozwiązywania zgłoszeń może wskazywać, że potrzebujesz więcej pracowników lub że twoja obsługa klienta wymaga poprawy.
Jak śledzić?
Upewnij się, że rozwiązane zgłoszenia oznaczają rozwiązane problemy. Wskaźnik ten można śledzić w Google Analytics, ale musi on być zintegrowany z rozwiązaniem do obsługi klienta, takim jak Zendesk.
Wskaźniki sprzedaży
11. Współczynnik konwersji sprzedaży
Jest to jeden z podstawowych wskaźników e-commerce, śledzący sukces Twojego sklepu w przekonywaniu odwiedzających do zakupu produktów (Sales conversion rate).
Wskaźnik ten może mierzyć skuteczność różnych kampanii marketingowych lub, w przypadku witryn e-commerce opartych na subskrypcji, procent potencjalnych klientów, którzy stają się płacącymi klientami.
Jak śledzić?
Aby zobaczyć przegląd konwersji, przejdź do Conversions ➞ Goals. Jeśli chcesz analizować dalej, kliknij Conversions ➞ E-commerce.
12. Dożywotnia wartość klienta (LTV)
Dożywotnia wartość klienta (Customer Lifetime Value) to kwota, jaką klient płaci firmie przez cały okres trwania relacji. Dzięki lifetime value możesz zobaczyć, ilu użytkowników pozyskałeś za pośrednictwem e-maili lub płatnych wyszukiwań.
Aby zmaksymalizować przychody, firmy zajmujące się e-commerce powinny wziąć pod uwagę ten wskaźnik przy określaniu, ile należy wydać i ile czasu zajmuje przekształcenie potencjalnego klienta w płacącego klienta.
Jak śledzić?
W Google Analytics LTV jest nadal w trybie testowym. Przejdź do Audience ➞ Lifetime Value, aby sprawdzić, jak działa.
13. Marża brutto
Jest to po prostu przychód ze sprzedaży pomniejszony o koszt sprzedanych produktów, materiałów i towarów.
Poprzez bieżące monitorowanie wartości marży, będzie Ci łatwiej zdecydować, czy ponownie zainwestować pieniądze w rozwój w nowym roku. Porównanie tej wartości z innymi wskaźnikami zapewni wgląd w trwałość wzrostu.
Jak śledzić?
W Google Analytics wybierz Admin i znajdź Calculated Metrics w sekcji View. Utwórz nową metrykę, aby wyświetlić te informacje w dowolnym momencie.
14. Koszt pozyskania klienta (CPA)
Innymi słowy, jest to kwota pieniędzy, jaką firma wydaje na pozyskanie nowego klienta (Cost per Acquisition).
CPA oblicza się, dzieląc całkowitą kwotę pieniędzy wydanych na reklamę i marketing w danym okresie, zarówno online, jak i offline, przez liczbę nowych klientów pozyskanych w tym okresie.
Średni CPA dla firm z różnych branż różni się w zależności od ich sektora operacyjnego. Na przykład sprzedawcy detaliczni mogą mieć średni CPA na poziomie 30-50 USD na klienta, podczas gdy dla organizacji non-profit może on wynosić nawet 500-1 000 USD.
Jak śledzić?
Sprawdź Acquisition ➞ Google Ads ➞ Campaigns and Acquisition ➞ Campaigns ➞ Cost Analysis, aby przeanalizować, ile pieniędzy musisz wydać na pozyskanie nowego nabywcy.
Wskaźniki marketingowe
15. Źródło ruchu
Ten wskaźnik mierzy, ile ruchu pochodzi z różnych źródeł (Traffic source), takich jak organiczne wyszukiwania, płatne wyszukiwania i media społecznościowe. Zrozumienie, skąd pochodzą odwiedzający witrynę, jest niezbędne do kierowania działań marketingowych do odpowiednich kanałów.
Jak śledzić?
Sprawdź Acquisition ➞ All Traffic ➞ Channels, aby zobaczyć, skąd pochodzą odwiedzający.
16. Wskaźnik zaangażowania klientów
Ten wskaźnik mierzy, jak dobrze firma angażuje swoich obecnych klientów (Customer engagement rate): im wyższy wskaźnik zaangażowania, tym większe prawdopodobieństwo, że klienci sfinalizują zakupy.
Jak śledzić?
Przyjrzyj się bliżej takim rzeczom jak:
- Współczynniki klikalności kampanii e-mailowych
- Liczba subskrybentów bloga lub kanału
- Liczba potencjalnych klientów wygenerowanych z reklam online
17. Prawidłowy wskaźnik zbierania wiadomości e-mail
Jest to procent ważnych adresów e-mail zebranych przez firmę w jednej kampanii (valid email collection rate). Im wyższy odsetek, tym bardziej skuteczna była kampania marketingowa w zbieraniu adresów e-mail i tym bardziej prawdopodobne jest, że adresy te mogą zostać wykorzystane w przyszłych kampaniach.
Jak śledzić?
Najlepszym sposobem na śledzenie wyników marketingu e-mailowego jest zlecenie dostawcy usług e-mailowych, takiemu jak MailChimp, dostarczenia raportu do pobrania.
18. Net Promoter Score (NPS)
Ten wskaźnik lojalności klientów (Net Promoter Score) mierzy prawdopodobieństwo, z jakim klienci polecą produkty lub usługi danej firmy innym osobom.
NPS może mierzyć ogólne zadowolenie z firmy i prawdopodobieństwo, że klienci ponownie dokonają zakupu u tego sprzedawcy.
Jak śledzić?
Skonfiguruj kanał opinii klientów 24/7 zintegrowany z Google Analytics lub przeprowadzaj ankiety wśród klientów, aby określić, jak prawdopodobne jest, że klienci polecą Twoje produkty.
19. Zaangażowanie w mediach społecznościowych
Nie jest tajemnicą, że media społecznościowe są potężnym narzędziem dla firm e-commerce. Mogą one nie tylko pomóc w budowaniu świadomości marki, ale także zwiększyć ruch na stronie internetowej firmy.
Istnieje wiele różnych sposobów mierzenia sukcesu kampanii w mediach społecznościowych, ale jednym z najważniejszych wskaźników jest zaangażowanie w mediach społecznościowych (Social media engagement). Szacuje ono liczbę interakcji z postami marki w mediach społecznościowych.
Jak śledzić?
Jednym z najczęstszych sposobów obliczania zaangażowania w mediach społecznościowych jest sprawdzenie liczby polubień, udostępnień i komentarzy do postów.
20. Przychody z reklam
Ten wskaźnik mierzy, ile pieniędzy firma przynosi ze swoich działań reklamowych (Revenue on advertising spent).
Zrozumienie tego wskaźnika może pomóc w określeniu, czy wysiłki reklamowe się opłacają i czy czas i pieniądze, które inwestujesz w te wysiłki, doprowadzą do przyszłych zysków.
Powinieneś dążyć do osiągnięcia wyższego przychodu za bardziej znaczącą kwotę wydaną na reklamę.
Jak śledzić?
Kliknij Acquisition → Google Ads → Campaigns, aby zobaczyć, ile wydajesz na reklamę.
Konfigurowanie śledzenia w witrynie: wszystko co powinieneś wiedzieć
Śledzenie wszystkich tych wskaźników może wydawać się przytłaczające, ale istnieją rozwiązania, które mogą w tym pomóc i do minimum ograniczą wysiłek.
Jednym z nich jest Luigi’s Box Analytics, który zapewnia wgląd w wydajność e-commerce. Ma prosty, intuicyjny pulpit nawigacyjny, który zapewnia szybką, wizualną informację zwrotną. Ponadto zapewnia szczegółową analizę treści, która pomaga ulepszyć sklep internetowy i dostosować go do aktualnych potrzeb.
Mając do dyspozycji wszystkie te wskaźniki, możesz podejmować najlepsze decyzje dla swojej firmy i utrzymać ją w dobrej kondycji w 2024 roku.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora