Niezależnie od tego, jaki rodzaj biznesu internetowego prowadzisz, monitorowanie rynku i budowanie świadomości marki powinno być dla Ciebie absolutną koniecznością. Biznes w e-commerce możesz prowadzić poprzez sklep internetowy, różnego rodzaju platformy, portale reklamowe, a nawet fora czy portale społecznościowe.
Niezależnie od tego, co wybierzesz, aby przyspieszyć i zwiększyć wolumen sprzedaży swoich produktów, nie zapominaj o kilku podstawowych zasadach. Stworzyliśmy listę 16 najczęstszych błędów, których należy unikać, aby zwiększyć sprzedaż i efektywność pracy.
A więc jakich błędów unikać?
1. Proces zakupu jest skomplikowany
Klienci nie chcą spędzać na zakupach więcej czasu niż jest to wskazane. Dlatego zadbaj o to, aby proces zakupu był odpowiednio zorganizowany. Jeśli koszyk jest kompletny, a klient jest gotowy do złożenia zamówienia, ale najpierw musi się zarejestrować, aby dokończyć zakup, to w większości przypadków użytkownik opuści stronę z myślą, że już nie wróci.
Wraz z utratą cierpliwości, radość klienta z zakupu maleje wprost proporcjonalnie, dlatego przy pierwszych zakupach swoich potencjalnych klientów powinieneś oferować opcję szybkiej płatności lub zakupów bez rejestracji. Pozwól klientom zdecydować, a rejestrację zachowaj jako opcję. Pamiętaj, że klienci nie muszą posiadać konta, abyś mógł wysyłać im treści marketingowe. Wystarczy, jeśli dodasz opcję zgody na wysyłanie informacji marketingowych na wpisany adres e-mail lub numer telefonu.
2. Nie motywujesz klientów do dokonania zakupu
Podstawowym zadaniem jest zmotywowanie klientów do zakupu. Istnieje wiele technik psychologicznych, aby to osiągnąć. Między innymi:
- Odliczanie – jeśli klienci wiedzą, że produkty automatycznie znikną z koszyka po określonym czasie, będą musieli szybciej podjąć decyzję.
- Kup dziś z dostawą jutro – informacja o dokładnym czasie dostawy bezpośrednio pod produktem motywuje do zakupu, ponieważ klient ma pewność, że otrzyma produkt na czas. Warto również dodać informację o tym, ile osób kupiło już dany produkt.
- E-maile – tematy typu “ostatnia szansa“, “ostatnia okazja do zakupu” czy “nie przegap tej oferty” to doskonały sposób na przypomnienie klientowi. Wciąż aktualne jest stwierdzenie, że newsletter to szybki i skuteczny sposób na dotarcie do ludzi. Klienci będą pamiętać Twoją markę i odwiedzać stronę sprzedażową dzięki regularnym newsletterom o nowych produktach i zniżkach.
3. Nie testujesz ani nie mierzysz swoich danych
Zwróć uwagę na prawidłową ocenę danych. Monitoruj np. liczbę sesji na zakup, czas zakupu, czas spędzony na stronie, odsłony na sesję, bounce rate, średnią wartość koszyka czy liczbę produktów na transakcję. Dzięki temu dowiesz się np:
- W jakich godzinach klienci najczęściej robią zakupy – możesz później zaplanować wysyłkę newslettera w oparciu o te godziny
- Ile produktów najczęściej wkładają do koszyka – możesz ocenić, co Twoi klienci kupują najczęściej i odwrotnie, co sprzedaje się najsłabiej, co polecać itp.
4. Niedostatecznie segmentujesz swoich odbiorców
Pamiętaj, że nie każdy klient chce kupić każdy produkt. Dlatego powinieneś dostosować pewne kategorie do konkretnych grup klientów. Możesz je segmentować według różnych parametrów, takich jak płeć, wiek, parametry geograficzne, psychologiczne czy społeczno-ekonomiczne, aby uniknąć podstawowych nieporozumień i niewłaściwych rekomendacji produktów.
Pomocne będzie, jeśli w swoim sklepie internetowym zastosujesz odpowiednie narzędzie do automatycznego rekomendowania produktów. Treści powinny być dostosowane do potrzeb i oczekiwań klientów. Funkcja Luigi’s Box’s Recommender może pomóc Ci z odpowiednimi rekomendacjami, zapewniając, że polecenia produktów będą dostosowane do każdego użytkownika i zwiększą konwersje.
Odpowiednie produkty są polecane na podstawie preferencji klienta lub wcześniej oglądanych przedmiotów. Podobne alternatywy zostaną wyświetlone, jeśli dany produkt będzie wyprzedany, zwiększając tym samym szansę, że klient i tak dokona zakupu. Istnieje również opcja polecania najlepiej sprzedających się lub najlepiej ocenianych produktów. Ponadto nasze narzędzie w ogóle nie spowolni Twoich stron internetowych. Nadal będą ładować się szybko i bez problemów.
5. Na Twojej stronie jest zbyt duży bałagan
Kto chciałby robić zakupy na stronie, która jest pełna chaosu? Uporządkuj karty, dane kontaktowe i wskazówki, aby klient mógł łatwo wszystko znaleźć. Zwróć uwagę na reklamy, które mogą pojawić się na stronie i umieść je tak, aby nie zasłaniały ważnych miejsc i nie przyciągały całej uwagi.
Wszystkie treści powinny być odpowiednio duże i widoczne, aby klienci nie nadwyrężali oczu. Dotyczy to również podziału menu – wyglądu i prawidłowego rozdzielenia produktów na poszczególne kategorie, aby klienci mogli je łatwo znaleźć.
Podsumowanie
Ludzie w dzisiejszych czasach, zwłaszcza po pandemii, korzystają coraz bardziej z zakupów online. Ponieważ oferta jest ogromna, sprzedawcy muszą opracować oryginalne sposoby sprzedaży swoich produktów w sieci. Czy to ubrania, bilety lotnicze, instrumenty muzyczne itp. łączy ich nieustanna konkurencja o klientów. Tworząc i zarządzając swoją stroną internetową, musisz wziąć pod uwagę wyżej wymienione punkty. Wierzymy, że informacje zawarte w tym artykule pomogą Ci uniknąć najczęstszych błędów, które mogą pozbawić Cię klientów i zysków.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora