Wybór platformy e-commerce dla Twojego sklepu internetowego nie jest tak prostym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Powodem jest to, że musisz starannie i poprawnie wybrać odpowiednie narzędzie do prowadzenia biznesu online spośród niezliczonych opcji.
Mimo że wydaje Ci się to zniechęcające, nie ma potrzeby panikować. Niezależnie od tego, jakie są Twoje cele biznesowe i jaka jest wielkości Twojej firmy, istnieje idealna platforma e-commerce dla Twoich pożądanych działań biznesowych. Musisz tylko wiedzieć, co wziąć pod uwagę podczas szukania.
I na to pytanie oraz na więcej odpowiemy w dzisiejszym artykule.
Korzyści z korzystania z platformy e-commerce
Firmy mogą czerpać korzyści z korzystania z rozwiązań e-commerce na wiele sposobów.
Po pierwsze, platforma e-commerce może zaoszczędzić czas i pieniądze firmom poprzez automatyzację procesów, zarządzanie zapasami i zapewnienie bezpiecznego sposobu przyjmowania płatności. Takie rozwiązanie programowe umożliwia firmom internetowym płynne zarządzanie stroną internetową, marketingiem i operacjami. Istnieje zatem więcej możliwości rozwoju.
Platformy e-commerce może również pomóc firmom dotrzeć do szerszego grona odbiorców, ułatwiając sprzedaż online. Z odpowiedniej platformy e-commerce, firmy mogą nawet sprzedawać międzynarodowo.
Co więcej, doskonałe rozwiązania e-commerce dla przedsiębiorstw będą dobrze odzwierciedlać Twoją markę i obsługiwać klientów na najwyższym poziomie. Będzie to miało pozytywny wpływ na UX i satysfakcję klienta. A jeśli Twoi klienci poczują, że są dobrze traktowani, mogą do Ciebie wrócić w przyszłości.
I oczywiście, jeśli wybierzesz platformę, która działa na zaawansowanym poziomie, zauważysz znaczny wzrost wydajności strony. Twoi klienci nie napotkają na niej wielu problemów, a Ty nie będziesz musiał poświęcać swojego cennego czasu na rozwiązywanie błędów związanych z platformą. Zamiast tego możesz skupić się na projektach, nad którymi wolisz pracować, np. na ulepszaniu katalogu produktów.
Na co zwrócić uwagę w platformie e-commerce
Dzisiejszy rynek jest bardzo konkurencyjny. Twoi klienci mają coraz wyższe oczekiwania, więc nie wystarczy już tylko oferować nieograniczoną ilość produktów, a wręcz przeciwnie – musisz zachwycać swoich klientów i być w stanie realizować zamówienia w najszybszy i najbardziej przystępny sposób. Wybrana przez Ciebie platforma e-commerce umożliwi Ci to. Ale właśnie; co wziąć pod uwagę przy jej wyborze?
Przy wyborze platformy e-commerce, przedsiębiorstwo powinno rozważyć swoje potrzeby, budżet i inne aspekty.
Niektóre z rzeczy, które należy szukać w platformie e-commerce obejmują:
- łatwość obsługi,
- podstawowe i zaawansowane funkcje,
- integracje z firmami trzecimi,
- motywy,
- ceny,
- bezpieczeństwo,
- szybkość platformy,
- metody płatności,
- skalowalność.
Przedsiębiorstwa powinny również rozważyć, czy potrzebują hostowanej czy samowystarczalnej platformy e-commerce. Platformy hostowane są łatwiejsze w konfiguracji i użytkowaniu, ale mogą być droższe. Platformy samowystarczalne dają firmom większą kontrolę nad sklepem, ale wymagają większej wiedzy technicznej do konfiguracji i użytkowania.
Najlepsze platformy e-commerce dla małych firm
Shopify
Shopify to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce. Jako lider w branży e-commerce, Shopify uruchomił Shopify Plus w 2014 roku jako rozwiązanie dla klientów korporacyjnych. Jest łatwy w użyciu, ma szeroki zakres funkcji i jest skalowalny. Shopify oferuje również szeroką gamę motywów i aplikacji, aby dostosować swój sklep do potrzeb odbiorców jeszcze bardziej.
WooCommerce
WooCommerce to wtyczka WordPress, która zmienia witrynę WordPress w sklep e-commerce. Jest łatwy w użyciu i ma szeroki zakres kluczowych funkcji. Dostępne są opcje wielokanałowe, a także funkcje optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, bramki płatności i opcje płatności. WooCommerce jest również skalowalny i oferuje szeroką gamę motywów i wtyczek, aby dostosować swój sklep.
Magento
Magento to platforma e-commerce z własnym hostingiem. Jest bardziej skomplikowana w użyciu niż Shopify czy WooCommerce, ale jest też bardziej elastyczna. Ponadto, Magento jest skalowalne i oferuje szeroki zakres funkcji.
Porady dotyczące konfiguracji i użytkowania platformy e-commerce
Kiedy już wybierzesz platformę e-commerce, jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby ją skonfigurować i sprawić, by sprowadzała się do Twojego unikalnego modelu biznesowego.
Oto kilka wskazówek:
1. Wybierz motyw lub szablon, który jest spójny z Twoją marką
Każda platforma e-commerce ma być jak najbardziej dostosowana do Twojej marki, więc tutaj możesz zaszaleć! Wybierz motyw lub szablon, który jest spójny z Twoją identyfikacją wizualną. Niech wszystkie elementy będą do siebie podobne i utrzymane w podobnym stylu. Nie tylko pozytywnie wpłynie to na doświadczenie klienta, ale również ugruntujesz wizerunek swojej marki w ich umysłach.
2. Upewnij się, że Twoje zdjęcia produktów są wysokiej jakości
Wysokiej jakości zdjęcia zwiększają doświadczenie zakupów online. W związku z tym, fotografia produktowa jest niezbędna w budowaniu pozytywnego doświadczenia zakupowego. Co więcej, fotografia ma kluczowe znaczenie w budowaniu pozytywnego doświadczenia zakupowego u klientów i tworzeniu wizerunku marki. Dlatego niezbędne jest przygotowanie doskonałych zdjęć i zapewnienie ich wysokiej jakości. Na tak konkurencyjnym rynku, jakim jest e-commerce, nie możemy sobie pozwolić na błędy, ponieważ klient przeniesie się do innego sklepu, gdzie ten sam produkt jest lepiej opisany i zaprezentowany.
3. Pisz jasne i zwięzłe opisy produktów
Opis produktu ma za zadanie wyjaśnić funkcje przedmiotu i zachęcić potencjalnych klientów do zakupu. Stanowi to doskonałą okazję do wykorzystania takich taktyk jak budowanie pilności, dowód społeczny czy wezwanie do działania. Często zdarza się, że opisy produktów są głównym czynnikiem, który biorą pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie. Jednak większość sprzedawców internetowych nie potrafi stworzyć dobrych opisów przyciągających uwagę odbiorców i skłaniających ich do zakupu. Jeśli nie chcesz znaleźć się w takiej sytuacji, dokładnie przemyśl opis swojej oferty.
4. Wykorzystaj aplikacje lub wtyczki, aby dodać dodatkowe funkcje do swojego sklepu
Bezproblemowe integracje i wtyczki mogą znacząco wpłynąć na atrakcyjność platformy i odróżnić ją od podobnych narzędzi. Po pierwsze, automatyzują pewne czynności, oszczędzają czas i zmniejszają koszty rozwoju. Wpływają też na lepszą obsługę klienta i budują markę sklepu. Dodatkowo mogą zwiększyć szansę na wygenerowanie większych przychodów lub pomóc w rozszerzeniu zasięgu sklepu. Dlatego rozważ wykorzystanie takich dodatków, aby jeszcze bardziej usprawnić swoje działania i skorzystać z tych dodatkowych funkcji.
5. Upewnij się, że Twój proces kasowy jest płynny i łatwy w użyciu
Jeśli sprzedajesz coś online, zoptymalizowany proces zakupu jest również koniecznością. Bardzo często zdarza się, że klienci szybko znajdują produkt, a jedyne, co muszą zrobić, to sfinalizować zakup. Jednak właśnie wtedy pojawia się problem z kasą i czar pryska. Klienci nie mają siły męczyć się z dokończeniem zakupu, więc porzucają koszyk i odchodzą, prawdopodobnie do konkurencji. Jeśli natomiast proces kasowy jest intuicyjny i sprawny, nic nie stanie na przeszkodzie, aby dokończyć zakup.
6. Przetestuj wszystko, zanim uruchomisz swój sklep
Wszystko wygląda pięknie, więc teraz czas na testy. Testowanie oprogramowania to niezbędny krok w optymalizacji każdego systemu. Dzięki wykonanej pracy możesz przewidzieć i zapobiec wielu problemom, wspierając prawidłowe działanie i zapewniając jakość rozwiązania. Dlatego uważnie przejdź przez ten etap i upewnij się, że wszystko działa zgodnie z planem. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych sytuacji, które mogliby Ci zadać klienci znajdujący błędy na platformie.
7. Promuj swój sklep poprzez media społecznościowe, email marketing i reklamy internetowe
Teraz nadszedł czas na rozpowszechnianie informacji! Jest to integralna część Twoich działań marketingowych, aby dotrzeć do jak największej liczby właściwych odbiorców. Promocja będzie potrzebna, aby pokazać światu, że Twój biznes w ogóle istnieje. Nawet jeśli oferujesz usługi najwyższej jakości i jesteś wiarygodnym biznesmenem, niewiele osób dowie się o tym bez reklamy.
Co więcej, sieci mediów społecznościowych działają wirusowo, więc grzechem byłoby tego nie wykorzystać. Dodatkowo prowadzenie profilu firmy na portalach i regularne dodawanie treści pozwoli Ci na budowanie relacji z potencjalnymi klientami. Dlatego daj się poznać tym, którzy jeszcze nie poznali Twojego sklepu internetowego i daj im do zrozumienia, że oferujesz różnego rodzaju produkty, które spełnią ich oczekiwania.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora