Jeśli jesteś profesjonalistą w dziedzinie e-commerce, zapewne wiesz, jak wiele jest informacji o Twoich klientach. Dzięki odpowiednim strategiom i narzędziom możesz wykorzystać te dane, aby poprawić doświadczenia klientów, zwiększyć sprzedaż i, co najważniejsze, rozwinąć swój biznes.
Chcesz wiedzieć jak? Dziś zagłębimy się w temat wykorzystania analityki, danych o klientach i tego, jakie narzędzia są najlepsze do tego celu!
Bez dalszych rozważań, zaczynajmy!
Czym jest analityka danych o klientach?
Analityka danych o klientach to zbieranie, organizowanie i analizowanie danych o klientach w celu identyfikacji trendów, wzorców i możliwości działania.
Dane o klientach mówią o zachowaniu. Dla e-commerce jest to bardzo pomocne, gdy chcesz osiągnąć swoje cele biznesowe, zdobyć cenne spostrzeżenia na temat klientów, a także poprawić obsługę klienta, działania marketingowe i ogólne doświadczenie klienta.
Analiza danych o klientach ma również inne korzyści.
Dlaczego analiza danych o kliencie jest ważna?
Śledzenie danych i zachowań klientów ma wiele korzyści. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
Analityka danych o klientach wspiera podejmowanie decyzji
Pomaga zrozumieć zachowania i preferencje swoich klientów. Te informacje mogą pomóc firmom w podjęciu decyzji, jak się sprzedawać, jakie produkty powinny sprzedawać i gdzie skupić swoje wysiłki marketingowe.
Firmy mogą ulepszyć strategie marketingowe
Również pomaga e-sklepom w ulepszaniu ich strategii marketingowych i oferty produktowej. Firmy mogą wykorzystać dane zebrane z badań klientów, aby określić, czy ich obecne kampanie marketingowe działają dobrze. Jeśli nie, mogą odpowiednio dostosować swoją strategię.
Ponadto, aby uczynić ją jeszcze bardziej efektywną, oferty mogą być zautomatyzowane, gdy korzystają z narzędzi takich jak Rekomendator Luigi Box.
Śledzenie danych pozwala szybciej dostrzec trendy i tendencje
Ponadto, dzięki analizie danych, firmy identyfikują potencjalne problemy, zanim staną się one poważnymi. Firmy mogą dostrzec trendy i wzorce wskazujące na przyszłe problemy poprzez analizę informacji zwrotnych od klientów. Mogą wtedy podjąć kroki, aby zapobiec wystąpieniu tych problemów.
Analiza danych o klientach pomaga w podejmowaniu decyzji finansowych
Właściciele firm podejmują świadome decyzje dotyczące finansów firmy, gdy mają dostęp do kluczowych danych. Na przykład, firmy mogą wykorzystać analizę danych o klientach do określenia, czy zarabiają wystarczająco dużo pieniędzy, czy muszą podnieść ceny lub ograniczyć wydatki.
Wykorzystanie analityki wspiera spersonalizowane doświadczenia użytkowników
Ponadto, marketerzy mogą kierować swoje działania do konkretnych grup konsumentów, gdy mają łatwy dostęp do danych. Na przykład, mogą wykorzystać informacje zwrotne od klientów, aby określić swoich najlepszych klientów oraz jakie produkty i usługi do nich przemawiają, a także mogą dostosować przekaz reklamowy, aby dotrzeć do tych osób.
Analiza danych o klientach może pomóc w zwiększeniu zysków
Czy wiesz, że dzięki analizie danych o klientach sprzedawcy mogą optymalizować ceny, aby zmaksymalizować zyski? Mogą wykorzystać spostrzeżenia klientów, takie jak historia zakupów i segmenty klientów, aby zidentyfikować zyskowne produkty i odpowiednio dostosować ceny. Ponadto, znacznie łatwiej jest tworzyć różne strategie cenowe (na przykład dynamiczne ceny) dla różnych grup klientów.
Firmy przyciągają bardziej lojalnych klientów
Wreszcie, marki mogą budować lojalnych zwolenników dzięki analizie klientów. Firmy mogą wykorzystać informacje zwrotne od klientów, aby odkryć, co lubią i czego nie lubią ich fani. Następnie mogą włączyć te spostrzeżenia do swojej tożsamości marki i strategii marketingowych.
Brzmi to świetnie, prawda? Musisz jednak przemyśleć kilka rzeczy, zanim zaczniesz analizować dane.
Zanim zaczniesz analizować dane…
Aby w pełni cieszyć się powyższymi zaletami, musisz wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Bez poniższych kroków, efektywne odczytywanie i analizowanie danych o klientach byłoby praktycznie niemożliwe.
Aby poprawnie analizować dane, oto, co powinieneś zrobić najpierw:
#1 Upewnij się, że rozumiesz kontekst biznesowy.
To powinien być punkt wyjścia. Ostatecznym celem każdej firmy jest sprzedaż i zwiększenie przychodów. Zastanów się jednak, jak chcesz to osiągnąć i jakie kroki chcesz podjąć. Na przykład, jeśli chcesz skupić się bardziej na sprzedaży online, będziesz śledzić inne metryki niż firma, której głównym celem jest zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym.
Dodatkowo pamiętaj, aby wyznaczać osiągalne cele. Upewnij się, że są one SMART. Powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i terminowe. Wyznaczając takie cele, będziesz zmotywowany i zrealizujesz je w terminie.
#2 Zidentyfikuj swoje cele analityczne
Kiedy masz już gotowe cele biznesowe, czas skupić się na analitycznych, czyli na tym, co chcesz monitorować. Dla biznesów e-commerce może to być zaangażowanie klientów, wyszukiwanie na stronie itp. Ale oczywiście to tylko kilka podstawowych przykładów, a wszystko zależy od tego, jaki masz typ biznesu i jak wygląda podróż klienta w Twoim sklepie. Poświęć więc chwilę i zastanów się, jaka byłaby Twoja strategia.
Pamiętaj, że wszystkie firmy są różne. Ostatecznym celem jest zwiększenie przychodów, ale można to zrobić na wiele sposobów, na przykład skupiając się na doświadczeniu zakupowym użytkownika. Jednak niektóre inne marki mogą skupiać się na ulepszaniu strategii marketingowych lub innych aspektów. W takim przypadku śledziłyby różne metryki.
#3 Zdecyduj, które metryki są najważniejsze dla Twojego biznesu
Podjęcie decyzji, które metryki śledzić może być trudnym zadaniem. Mimo to, wszystkie wydają się istotne. Jednak po zidentyfikowaniu swoich celów i zadań, powinno to być mniej skomplikowane. Jasne zrozumienie tego, co jest istotne dla Twojego biznesu, pozwala określić, jakie metryki są niezbędne do pomiaru, aby osiągnąć te cele.
Dodatkowo, rozważ rodzaje punktów danych, które dadzą Ci wgląd w wyniki działalności biznesowej i ukierunkują przyszłe decyzje. Poświęć również czas na analizę zestawów danych, aby zidentyfikować krytyczne korelacje i trendy – na przykład najpopularniejsze produkty w Twoim sklepie na podstawie wyników wyszukiwania.
Poświęcając czas na zrozumienie, jakie metryki są najważniejsze dla Twojego biznesu, możesz zapewnić, że podejmujesz najlepsze decyzje dla swojej firmy.
👉 Oto jakie metryki warto śledzić w e-commerce.
#4 Wybierz narzędzia analityczne
Narzędzia analityczne mierzą różne aspekty produktywności biznesu, jakość produktów lub usług, wspierają firmy w powiększaniu bazy klientów i nie tylko. Ponadto pomagają określić, czy produkty są skuteczne i bezpieczne. Dzięki odpowiedniej platformie danych o klientach można uzyskać cenny wgląd w zachowanie klientów, wydajność produktów i ogólne trendy.
Jednak wybór jednego z nich może okazać się niełatwy. Zdasz sobie sprawę z tego, jak trudno jest podjąć decyzję, kiedy już poszukasz odpowiedniego narzędzia dla swojej firmy. Dlaczego? Ponieważ jest ich wiele – platformy do zarządzania relacjami z klientami (CRM), Google Analytics, Luigi’s Box… wszystkie zajmują się danymi, ale które z nich jest najlepsze? Musisz się na to zdecydować.
Zanim zainwestujesz pieniądze w narzędzie, oto kilka wskazówek dotyczących wyboru tego najbardziej odpowiedniego.
Kiedy już ustalisz cele biznesowe i analityczne oraz poznasz swoich odbiorców, wybór platformy do obsługi danych o klientach będzie łatwiejszy. Podczas badań, dobrym pomysłem jest porównanie platformy z konkurencją. Weź pod uwagę ich ceny, funkcje i recenzje użytkowników. Recenzje są krytyczne – można dowiedzieć się o doświadczeniach użytkowników z pierwszej ręki i czy jest to warte zakupu, czasu i wysiłku.
Sprawdź również jego integracje z danymi klientów. Wybierając oprogramowanie analityczne, należy wziąć pod uwagę różne integracje narzędzia. Poszukaj platformy danych o klientach, która może zintegrować się z Twoją obecną platformą e-commerce, bramką płatności i innymi narzędziami biznesowymi. Dzięki takim integracjom przepływ danych i raportowanie jest procesem bezproblemowym.
Kiedy już zidentyfikujesz najlepsze platformy danych o klientach dla swojego biznesu e-commerce, nadszedł czas, aby je przetestować. Byłoby świetnie, gdyby wybrane przez Ciebie narzędzie zapewniało darmową wersję próbną, dzięki czemu możesz sprawdzić, jak działa w praktyce. Szukaj najbardziej istotnych funkcji, takich jak segmentacja klientów, analiza lejka zakupowego czy testy A/B. Przetestuj narzędzia, aby upewnić się, że zapewniają spostrzeżenia, których potrzebujesz.
Jak analizować dane o klientach i śledzić wydajność?
Śledzenie wydajności jest kluczowe dla określenia, które cele analityki są realizowane, a które nie. Korzystanie z analityki może być bardzo korzystne dla wielu zespołów i działów – na przykład zespołów marketingowych, zespołów sprzedaży, zespołów obsługi klienta, działów IT i innych.
Oczywiście, śledzenie i analizowanie będzie wyglądało inaczej w zależności od celów, które wyznaczyłeś. Oto kilka ogólnych wskazówek, które mogą pomóc Ci robić to skutecznie.
Regularnie monitoruj kluczowe metryki
Regularnie może to oznaczać raz dziennie, raz w tygodniu, a nawet raz w miesiącu. Wszystko zależy od metryk i ich znaczenia. Najlepiej byłoby przedyskutować to ze specjalistą od danych, aby ustalić ramy czasowe i zaplanować, kiedy najlepiej otrzymywać raporty.
Dla niektórych sklepów e-commerce może wystarczyć śledzenie metryki porzucania koszyka raz w miesiącu, ale kiedy zdecydujesz się na dużą wyprzedaż, taką jak kup dwa i otrzymaj jeden za darmo, dobrym pomysłem może być przeanalizowanie, jak zachowują się lojalni kupujący i potencjalni klienci tylko wtedy, gdy trwa wyprzedaż.
Optymalizuj obszary w swoim biznesie w oparciu o wybrane metryki
Kiedy zauważysz niepokojące spadki lub wzrosty w metrykach, które uważasz za kluczowe, nie czekaj. Zamiast tego, zoptymalizuj je za pomocą konkretnych działań. Ponadto, na bieżąco śledź metryki, aby kontrolować zmiany.
Weź pod uwagę szerszy obraz
Kluczowe jest uwzględnienie szerszej perspektywy. Niepokojące zmiany mogą być sygnałem, że coś się dzieje na rynku. Na przykład w branży e-commerce dostępne są nowe rozwiązania lub na rynek weszli nowi konkurenci.
Segmentuj swoją publiczność
Segmentacja odbiorców kategoryzuje klientów na podstawie ich zachowań, preferencji lub innych aspektów, takich jak wiek, miejsce zamieszkania czy historia zakupów. Pomaga to w kierowaniu do nich konkretnych wiadomości i produktów, co jest również świetne dla celów marketingowych.
Ponadto, segmentacja ma kilka korzyści – pomaga określić, jaki typ klientów masz i jest doskonałym sposobem na ich zrozumienie. Będziesz wiedział, kim są Twoi klienci, jakie są ich potrzeby i jak możesz je zaspokoić. Ponadto, znając oczekiwania swoich klientów, lepiej zrozumiesz, jakie cele analityczne powinieneś wyznaczyć.
Odczytuj dane klientów z Luigi’s Box
Używanie analityki z rozwiązaniem Luigi’s Box jest łatwe i szybkie. Zapewnia ono solidny zestaw narzędzi, takich jak e analityka, rekomendator produktów, wyszukiwanie w witrynie napędzane przez SIi spersonalizowanezestawienia produktów. Ale lista ta ma swoją kontynuację. Dzięki możliwościom Luigi’s Box, analiza danych klientów jest przyjemnością.
Z Luigi’s Box możesz mierzyć swoje wyniki. Jak? Dzięki wielu cennym cechom i funkcjom do analizy danych. Przyjrzyjmy się im!
Skorzystaj z przyjaznego pulpitu
Dzięki intuicyjnemu pulpitowi nawigacyjnemu wszystko jest uporządkowane i na swoim miejscu. Nie ma potrzeby przeskakiwania między wszystkimi raportami – pulpit wygodnie wyświetla je wszystkie, dzięki czemu można uzyskać szybki przegląd stanu wyszukiwania, kiedy tylko się chce.
Dzięki Luigi’s Box analiza danych o klientach jest prosta, a uzyskanie odpowiedzi na takie pytania jak
- Czy moje wyszukiwanie jest skuteczne?
- Czy wielu klientów otrzymuje “brak wyników”?
- Jaki procent wyszukiwań skutkuje nieistotną treścią?
to tylko kwestia sekund.
Zagłęb się w analizę treści
Co więcej, możesz dość szybko uzyskać analizę treści – czyli to, w jaki sposób klienci dowiadują się o Twojej stronie. Na przykład, możesz poprawić swoje treści i ich wyszukiwalność poprzez poprawienie literówek, znalezienie niszowych zapytań i przeformułowanie ich. Dla odpowiednich zapytań zobaczysz, jakie produkty są najczęściej wyszukiwane i czy są odpowiednio wyszczególnione.
Sprawdź trendy
Luigi’s Box dostarczy Ci więcej informacji, jeśli chcesz sprawdzić, jakie produkty są obecnie najbardziej popularne i jakie są trendy. Poznasz następujące elementy:
- hasła wyszukiwania, których używają Twoi klienci
- jakie produkty są dla nich trudne do znalezienia
- jak sprawić, aby ich doświadczenia związane z wyszukiwaniem były lepsze
Poza tym zobaczysz, czy Twoje topowe zapytania osiągają efektywne wyniki.
Natychmiast naprawiaj błędy
Błąd w wyszukiwaniu często rujnuje cały wysiłek, jaki włożyłeś w kampanię (np. Google Ads) – ludzie są kierowani na niewłaściwą stronę docelową i rezygnują z zakupu w Twoim sklepie, ponieważ nie mogą znaleźć tego, czego szukają. Pamiętaj, że branża e-commerce jest ogromna, więc przejście do konkurencji jest w dzisiejszych czasach stosunkowo łatwe.
Na szczęście możesz zapobiec takim sytuacjom, korzystając z funkcji FixIt. Dzięki temu rozwiązaniu Luigi’s Box naprawia błędy na miejscu i cieszy się z odpowiedniej treści i wyników.
Aby rozpocząć korzystanie z Luigi’s Box, należy:
- założyć konto, wypełniając szybki formularz – trzeba podać kilka podstawowych danych osobowych, takich jak imię czy adres e-mail
- wstawić skrypt – to tylko jedna linijka kodu
- uruchomić Analitykę – wtedy na pulpicie zobaczysz wszystkie szczegóły i najważniejsze metryki
- skorzystać z raportów!
Jeśli więc prowadzisz biznes e-commerce i chcesz zmaksymalizować swoje przychody za pomocą analityki baz danych klientów, Luigi’s Box jest doskonałym wyborem! I kilka dobrych wiadomości tutaj jest to, że analizowanie nie jest jedyną potężną funkcją. Jest też…
System rekomendacji produktów
System rekomendacji produktów pozwala Twoim klientom uzyskać rekomendacje na podstawie ich wcześniejszych zakupów i preferencji. Skraca to ścieżkę klienta – nie musi on szukać produktu, który mógłby chcieć kupić, ponieważ jest on pod ręką. Co jeszcze lepsze, są one spersonalizowane.
Inteligentne wyszukiwanie z autocomplete
Drugim narzędziem jest inteligentne rozwiązanie typu Search with autocomplete. Proces wyszukiwania przedmiotów staje się bardziej przystępny, co zwiększa satysfakcję klientów. Użytkownicy nie muszą się martwić o literówki (które są częste, zwłaszcza gdy się spieszymy), a także oszczędza to czas – nie trzeba wpisywać całego zapytania do wyszukiwarki, aby otrzymać odpowiednie wyniki.
Jeśli chcesz zinterpretować inne interakcje klientów z Twoją witryną e-commerce, Google Analytics może być narzędziem uzupełniającym Luigi’s Box.
Analizuj i odczytuj dane o klientach z łatwością
Teraz już wiesz jak czytać dane – z odpowiednim narzędziem! Luigi’s Box jest idealny dla e-commerce, startupów, B2B, SaaS i nie tylko, jeśli jeszcze nie zdecydowałeś się na platformę danych klientów. Dzięki solidnemu zestawowi funkcji możesz mieć oko na ważne metryki i zwiększyć satysfakcję klientów. Nie czekaj. Zarezerwuj demo call z przedstawicielami Luigi’s Box!