Ilość wartościowych narzędzi i aplikacji w internecie jest czymś niesamowitym. Kreatory stron internetowych, narzędzia komunikacyjne, harmonogramy mediów społecznościowych, narzędzia dla wyszukiwarek, narzędzia analityczne i dziesiątki innych. Niezależnie od tego, jakiego narzędzia potrzebujesz do prowadzenia swojego biznesu e-commerce, prawdopodobnie jest już jedno (lub kilka) na rynku. Dzięki temu łatwiej niż kiedykolwiek znajdziesz aplikacje, które zapewnią Ci dokładnie takie funkcje, jakich potrzebuje Twoja witryna e-commerce, aby dobrze prosperować.
Jednak z korzystaniem z kilku innych narzędzi wiąże się kilka poważnych problemów. Mianowicie, ochrona danych Twoich klientów, gdy są one rozproszone wśród wielu różnych aplikacji, zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności oraz zapobieganie zagrożeniom cybernetycznym i problemom z prywatnością.
Unikanie zagrożeń bezpieczeństwa w e-commerce jest szczególnie ważne, ponieważ naruszenie danych lub pozew o niezgodność z przepisami może odwrócić większość klientów od Twojego sklepu, co może mieć długotrwałe konsekwencje.
Jak więc możesz zapewnić, że dane Twoich konsumentów są bezpieczne podczas korzystania z tych aplikacji? Czytaj dalej – pokażemy Ci, jak możesz efektywnie korzystać z tych narzędzi, nie ryzykując bezpieczeństwa danych.
Czym są aplikacje innych firm?
Narzędzia innych firm to różne aplikacje stworzone przez firmy zewnętrzne, które właściciele sklepów mogą wykorzystać do obsługi niektórych zadań związanych z szybszym i bardziej efektywnym prowadzeniem e-sklepów. A dzięki temu, jak łatwo je teraz znaleźć i zainstalować, popularność aplikacji e-commerce innych firm gwałtownie wzrosła.
Główny powód, dla którego z nich korzystamy? Po prostu – oszczędzają one wiele czasu i energii, którą musielibyśmy poświęcić na wykonanie zadania ręcznie. Na przykład, dzięki tym aplikacjom, Twój zespół nie musi już wysyłać biuletynów sklepowych, śledzić metryki wydajności lub publikować aktualizacji w mediach społecznościowych ręcznie. Zamiast tego aplikacje innych firm mogą wykonać te zadania za nas – w wielu przypadkach znacznie lepiej niż my sami.
Weźmy na przykład nasze Luigi’s Box.
Aby przyciągnąć odwiedzających do Twojego sklepu internetowego i poprawić ich doświadczenia, potrzebujesz wielu danych. Na przykład, jakich słów kluczowych używają, jakie produkty przeglądają, jakie artykuły czytają i co ostatecznie sprawia, że opuszczają sklep. Ponadto, musisz również śledzić ruch w sklepie, współczynniki konwersji, przychody, utracone możliwości i kilka innych metryk. Gdybyś musiał śledzić wszystkie te wskaźniki ręcznie, prawdopodobnie Ty lub Twój zespół musielibyście spędzać godziny dziennie na zbieraniu i porównywaniu wskaźników.
Tymczasem Luigi’s Box może zbierać dane ze sklepu i aktualizować je 24/7, nie tracąc ani jednej informacji. Wszystko, co musi zrobić Twój zespół, to otworzyć aplikację i może zobaczyć wszystko, czego potrzebuje na wizualnym pulpicie nawigacyjnym:
- Trendy wyszukiwania
- Wskaźniki konwersji
- Problemy z wyszukiwaniem (takie jak powszechne literówki lub niszowe zapytania, które prowadzą do stron “Brak wyników”), itp.
To pozwala im natychmiast dowiedzieć się, czego oczekują od nich klienci i dostosować funkcjonalność sklepu lub naprawić problemy – takie jak podejrzanie wysoka liczba wyszukiwań “bez wyników”.
Ponadto, gdy inne narzędzia wykonują większość ręcznych zadań za Twój zespół, ma on znacznie więcej czasu, aby skupić się na odwiedzających sklep. W ten sposób mogą poświęcić więcej czasu na przygotowanie nowej kampanii marketingowej lub wymyślenie oryginalnych sposobów na sprowadzenie większej liczby klientów do swojego sklepu.
Narzędzia innych firm i ryzyko związane z bezpieczeństwem danych
Kolejną ogromną zaletą narzędzi innych firm jest to, jak cenne dane mogą one dać właścicielom e-commerce. Nie musisz już polegać na “przeczuciu”, jeśli chodzi o promowanie swojego sklepu i utrzymywanie zadowolonych klientów. Zamiast tego możesz wykorzystać informacje pochodzące z aplikacji, aby dostosować swoją strategię i doświadczenie sklepu do klientów.
Problem polega jednak na tym, że aplikacje te wymagają dużej ilości danych, aby działać z pełnym potencjałem. A wśród danych, których potrzebują, bardzo często można znaleźć osobiste informacje o kliencie, takie jak jego pełny adres, historia zakupów czy dane karty kredytowej. Udzielenie innym usługom dostępu do tych danych wiąże się jednak z kilkoma problemami dotyczącymi bezpieczeństwa i prywatności:
- Ryzyko związane z bezpieczeństwem cybernetycznym – Ponieważ inne narzędzia e-commerce przechowują tak wiele informacji wewnątrz swoich baz danych (często również szczegóły finansowe), są one bardzo kuszącym celem dla cyberprzestępców. Wykorzystanie tych narzędzi jako punktów wejścia jest dla nich często dużo łatwiejsze niż bezpośredni atak na sieć firmową, ponieważ zabezpieczenia wielu aplikacji są niewystarczające. To właśnie dlatego, niestety, różni badacze wskazują na innych dostawców jako jedno z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa e-commerce. Według niektórych, nawet 60% wszystkich naruszeń danych ma miejsce za pośrednictwem innych dostawców – głównie z powodu niewystarczających zabezpieczeń.
- Ryzyko zgodności – Korzystanie z zewnętrznych narzędzi do zbierania i przechowywania danych wiąże się również z ryzykiem zgodności, zwłaszcza jeśli te aplikacje mają dostęp do wrażliwych informacji, takich jak numery ubezpieczenia społecznego lub szczegóły finansowe. Co więcej, w przypadku incydentu związanego z danymi, to Twój sklep internetowy zostanie obciążony – nie dostawca usługi. Aby uniknąć pozwów sądowych i wysokich kar za nieprzestrzeganie przepisów, powinieneś sprawdzić każdą aplikację, z której planujesz korzystać, pod kątem zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności.
- Ryzyko utraty reputacji – Zakupy w Twoim sklepie e-commerce to znak, że klienci Ci ufają. Jednak gdy dowiedzą się, że w Twojej firmie doszło do naruszenia danych, mogą odejść i nigdy więcej nic od Ciebie nie kupić. W badaniu Ping Identity 81% respondentów stwierdziło, że po naruszeniu danych zdecydowanie przestałoby angażować się w markę online. Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że po incydencie z danymi może być Ci bardzo trudno sprowadzić nowych klientów do sklepu – co bezpośrednio wpłynie na Twoje przychody.
Dlaczego bezpieczeństwo aplikacji od firm zewnętrznych stało się tak ważne w ostatnich latach?
Dzięki rozpowszechnieniu usług w chmurze znalezienie i korzystanie z narzędzi innych firm jest teraz łatwiejsze niż kiedykolwiek. Nie ma już potrzeby pobierania programów na komputer, a następnie przechodzenia przez długi proces instalacji. Zamiast tego, większość aplikacji może być używana natychmiast, ponieważ użytkownicy muszą jedynie utworzyć konto, a aplikacja jest gotowa do pracy.
Z jednej strony daje nam to dostęp do setek przydatnych aplikacji innych firm: SEO analytics, spell checkers, edytory i optymalizatory obrazów, i tak dalej. Jeszcze lepsze jest to, że możemy korzystać z tych aplikacji na dowolnym urządzeniu – wystarczy stabilne połączenie z internetem i możemy uzyskać dostęp do bazy danych klientów lub stworzyć nowy post w mediach społecznościowych.
Niestety, wiele z tych aplikacji wciąż wymaga ulepszeń, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i ochronę prywatności, co czyni je łatwym celem dla hakerów. Na przykład, badania Veracode ujawniły wady bezpieczeństwa w 7 na 10 aplikacji open-source (na 85 000 przetestowanych aplikacji). Dodajmy do tego, że wielu użytkowników używa słabych lub ponownie używanych haseł do swoich kont, a dane mogą łatwo wpaść w niepowołane ręce, ponieważ hasła mogą zostać złamane po prostu za pomocą ataku brute force.
Kolejną niepokojącą rzeczą jest to, że właściciele firm i administratorzy IT często nie wiedzą, z ilu aplikacji korzystają ich pracownicy. Na potrzeby jednego ze swoich raportów Microsoft zapytał administratorów IT z różnych firm, ile ich zdaniem aplikacji używa ich firma. Ich odpowiedź. Średnio 30 lub 40. Według Microsoftu, rzeczywista liczba jest jednak znacznie wyższa – w firmie może być używanych nawet 1000 oddzielnych aplikacji!
Powodem tej ogromnej różnicy jest fakt, że zdecydowana większość pracowników (80%) dodaje i używa aplikacji bez wiedzy kierownictwa lub personelu IT. Co więcej, rzadko sprawdzają, czy te aplikacje są zgodne z polityką bezpieczeństwa i zgodności firmy.
W innym badaniu, 90% respondentów stwierdziło, że pozwala innym osobom na dostęp do wewnętrznych zasobów firmy i wrażliwych danych. To jedno powinno szczególnie zaniepokoić właścicieli firm, ponieważ takie zachowanie dziesięciokrotnie zwiększa ryzyko naruszenia danych lub kwestii prywatności. Co więcej, dodając pozornie nieszkodliwą aplikację do firmowej sieci, pracownicy mogą nieświadomie dać nieautoryzowanym osobom łatwy dostęp do wewnętrznych danych – ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Jak obniżyć ryzyko zagrożeń bezpieczeństwa płynących z aplikacji zewnętrznych
Czy zatem musisz zaprzestać lub poważnie ograniczyć liczbę narzędzi innych firm, z których korzystasz w swoim sklepie e-commerce, tylko po to, aby zapewnić bezpieczeństwo swojej sieci i klientom? Niekoniecznie.
Dzięki kilku prostym krokom możesz zwiększyć bezpieczeństwo swojego e-commerce i zminimalizować wpływ cyberzagrożeń, jednocześnie wykorzystując narzędzia w pełni ich potencjału. Oto kilka najlepszych sposobów, które możesz wykorzystać, aby utrzymać dane Twojego sklepu z dala od niewłaściwych rąk:
Zrób listę wszystkich aplikacji innych firm używanych w Twojej firmie
Sporządzenie listy aplikacji używanych w Twojej firmie to pierwszy krok do poprawy bezpieczeństwa Twojego sklepu. Dzięki niej będzie jasne, ile z nich jest podłączonych do Twojego systemu, a ile jest faktycznie potrzebnych.
Na przykład możesz dowiedzieć się, że Twoi pracownicy używają pięciu różnych aplikacji do zarządzania mediami społecznościowymi, ponieważ nie było wytycznych, z której aplikacji powinni korzystać. Kiedy już to wiesz, możesz przejrzeć wszystkie te aplikacje i wybrać jedną, którą wszyscy pracownicy powinni używać do mediów społecznościowych, aby obniżyć liczbę aplikacji używanych w firmie.
Sprawdzenie, ile aplikacji używają Twoi pracownicy, pomoże Ci również dostrzec aplikacje, które nie są już używane, ale nadal mają dostęp do danych firmy. Te aplikacje mogą być łatwo wykorzystane jako punkty wejścia do Twojego systemu, bez Twojego nawet zauważenia – dlatego powinny być natychmiast usunięte. Doskonałą praktyką jest również wysłanie maila do dostawcy z prośbą o usunięcie wszystkich danych, które mogły być przechowywane w związku z Twoim sklepem i użytkownikami.
Ustanowienie polityki bezpieczeństwa aplikacji innych firm
Po przejrzeniu wszystkich aplikacji używanych w Twojej firmie i usunięciu zbędnych aplikacji, nadszedł czas na stworzenie (lub aktualizację) wytycznych dotyczących bezpieczeństwa. Jednym z punktów, które powinieneś dodać, jest jasne opisanie, jak Twoi pracownicy powinni postępować z danymi przechodzącymi do i z aplikacji innych firm – zwłaszcza z danymi wrażliwymi. Innym punktem, który należy uwzględnić jest to, jaka będzie nowa procedura dodawania nowych aplikacji do sieci. Na przykład, wszystkie nowe aplikacje, z których chcą korzystać pracownicy, powinny być najpierw wysyłane do administratorów IT w celu sprawdzenia i zatwierdzenia.
Dobrym pomysłem jest również nakreślenie, w jaki sposób pracownicy mogą uzyskać dostęp do danych podczas pracy na swoich urządzeniach osobistych. Jest to szczególnie istotne, jeśli na co dzień korzystają oni z połączenia internetowego w domu lub lokalnej kawiarni, ponieważ może to zwiększyć ryzyko naruszenia prywatności – powinni więc zostać przeszkoleni, jak zabezpieczyć połączenie internetowe.
Zasady te są również doskonałym sposobem na edukację pracowników na temat najczęstszych zagrożeń cybernetycznych (takich jak ataki phishingowe) oraz tego, jak powinni się zachować, gdy zauważą naruszenie bezpieczeństwa lub prywatności. W ten sposób możesz sprawić, że będą bardziej ostrożni podczas pracy i zapewnić, że będą wiedzieli, jak reagować (i kogo alarmować) w przypadku jakichkolwiek problemów.
Egzekwuj ścisłe zasady dotyczące haseł
Używanie krótkich i łatwych do odgadnięcia haseł lub ponowne używanie tego samego hasła do wielu aplikacji jest wystarczająco niebezpieczne w przypadku aplikacji prywatnych. Tymczasem w przypadku aplikacji biznesowych powinno to być niedopuszczalne, ale wciąż zdarza się zdecydowanie zbyt często.
Z badań NordPass wynika, że pracownicy zatrudnieni w firmach z listy Fortune 500 używali haseł, które można było zhakować w mniej niż sekundę, właśnie za pomocą ataku brute-force. Przy tak słabym haśle jak “password” zabezpieczającym aplikacje z danymi ich klientów, planami kampanii czy szczegółami finansowymi sklepu, ryzyko, że dane te mogą wpaść w niepowołane ręce rośnie kilkukrotnie.
Dlatego musisz upewnić się, że Twoi pracownicy używają silnych haseł do każdej aplikacji, z której korzystają i że nie używają tego samego hasła do kilku aplikacji. Jednym z najlepszych sposobów, aby to zrobić jest wdrożenie oprogramowania do zarządzania hasłami, które automatycznie generuje silne, unikalne hasła, które są bardzo trudne do złamania, nawet z oprogramowaniem brute-force.
Plus, ponieważ menedżer może przechowywać wszystkie hasła w bazie danych, pracownicy będą musieli pamiętać tylko jedno hasło, lub użyją go do zalogowania się do menedżera. Świetnym pomysłem jest wybranie menedżera haseł, który obsługuje uwierzytelnianie wieloczynnikowe, aby chronić bazę danych i hasła dalej w środku.
Ustaw uprawnienia na to, kto może uzyskać dostęp do jakiego typu danych
Może to być zaskakujące, ale pracownicy, a nie inne osoby, faktycznie powodują większość incydentów związanych z danymi. Według badania przeprowadzonego przez CybSafe, błąd ludzki, zarówno zamierzony, jak i niezamierzony, był główną przyczyną 90% naruszeń danych w 2019 roku. Do naruszeń może dochodzić szczególnie często, gdy nie ma regulacji dotyczących tego, którzy pracownicy mogą uzyskać dostęp do wrażliwych lub krytycznych danych – a więc każdy może mieć dostęp do wszystkich zasobów.
Możesz jednak znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, ustawiając ścisłe uprawnienia dotyczące tego, kto może uzyskać dostęp do jakich danych i ograniczając dostęp do najbardziej wrażliwych plików tylko dla pracowników, którzy potrzebują ich do pracy poprzez panel administracyjny. Ustawienia uprawnień można również zmieniać z panelu administracyjnego, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba, więc można na przykład użyć ich do tymczasowego przyznania uprzywilejowanego dostępu niektórym pracownikom, a następnie usunąć te uprawnienia później.
Bezpieczeństwo można dodatkowo zwiększyć poprzez dodanie dwuskładnikowego uwierzytelniania dla dostępu do szczególnie wrażliwych zasobów. Wówczas, w przypadku gdy dane uwierzytelniające pracownika zostaną w jakiś sposób naruszone (np. poprzez atak phishingowy lub brute-force), dodatkowy etap weryfikacji powinien uniemożliwić nieautoryzowanym użytkownikom dostęp do zasobów.
Regularnie aktualizuj narzędzia
Na koniec upewnij się, że wszystkie aplikacje, z których korzystają Twoi pracownicy, są regularnie aktualizowane – zwłaszcza te na ich zdalnych urządzeniach. Chociaż czasami może wydawać się uciążliwe śledzenie aktualizacji wszystkich aplikacji, z których korzysta Twój zespół, regularne aktualizacje oprogramowania są niezbędne dla bezpieczeństwa cyfrowego i bezpieczeństwa danych.
Starsze wersje aplikacji mogą mieć luki w kodzie, problemy z prywatnością lub inne błędy w zabezpieczeniach, które cyberprzestępcy mogą łatwo wykorzystać. Co więcej, starsze wersje mogą być podatne na awarie lub nieprawidłowe działanie, co również naraża Twoje dane na ryzyko. Regularnie aktualizując wszystkie aplikacje używane przez zespół, można zapobiec tym wszystkim problemom i uzyskać dostęp do najnowszych narzędzi i funkcji.
Co więcej, większość aplikacji można skonfigurować tak, aby automatycznie aktualizowały się po pojawieniu się nowej wersji, po prostu zezwalając na taką opcję w panelu administracyjnym. W ten sposób nie musisz się martwić o sprawdzanie codziennych aktualizacji, a następnie aktualizowanie aplikacji, aby upewnić się, że używasz najnowszej, najbezpieczniejszej wersji aplikacji.
Wnioski
Ile czasu i energii tracilibyśmy na co dzień bez narzędzi innych firm? Prawdopodobnie o wiele za dużo. Teraz jednak narzędzia te mogą przejąć większość prozaicznych zadań, takich jak zbieranie analiz czy publikowanie postów w mediach społecznościowych, dając markom e-commerce znacznie więcej czasu na skupienie się na odwiedzających ich sklep i klientach. Co więcej, dane z tych narzędzi są nieocenione, jeśli chodzi o zwiększenie doświadczenia i zaangażowania kupujących w sklepie.
Jednak te aplikacje mogą również szybko stać się poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa e-commerce, jeśli Ty i Twój zespół nie będziecie wystarczająco ostrożni. Na przykład, niektóre z nich mogą nie spełniać wymogów polityki bezpieczeństwa i prywatności lub posiadać poważne błędy w zabezpieczeniach, które mogą dać hakerom łatwy dostęp do danych.
Kiedy jednak znajdziesz te właściwe, założymy się, że nie będziesz już wyobrażał sobie prowadzenia biznesu bez nich – może Luigi’s Box mógłby być jedną z nich?
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora