Dlaczego wyszukiwanie w witrynie jest tak ważne dla witryn e-commerce? Sekret leży w tym, że około 1/3 odwiedzających korzysta z tej funkcji podczas szukania produktu na stronie internetowej. Oczywiście liczba ta może być inna dla różnych segmentów. Na przykład w przypadku witryn e-commerce z odzieżą jest to około 10 procent przeglądających, ale w przypadku elektroniki użytkowej, książek, drogerii i porównywarek cen może to być nawet 50 procent.
Ważnym faktem, o którym należy pamiętać, jest to, że współczynnik konwersji odwiedzających, którzy korzystają z wyszukiwania w witrynie, jest kilkakrotnie wyższy niż tych, którzy korzystają tylko z nawigacji (menu). Poza tym, wyszukiwanie przyczynia się pozytywnie wszystkim odwiedzającym. Dlaczego? Powód jest prosty. Odwiedzający korzystający z wyszukiwania w witrynie nie szukają inspiracji. Wiedzą, jakiego produktu chcą i chcą go szybko znaleźć i kupić.
Co mogą nam powiedzieć dane dotyczące wyszukiwania w witrynie?
Na rynku jest coraz więcej produktów. Ale czy jesteś pewien, że to, co znajduje się na Twojej stronie e-commerce, jest tym, czego szukają odwiedzający? Czy śledzisz nowości, trendy i sezonowość? Informacje, które można uzyskać z wyszukiwania w witrynie, są istotnym i godnym zaufania źródłem, które pochodzi od odwiedzających i klientów. I to właśnie te informacje powiedzą ci absolutnie wszystko.
Jednak bardziej interesujące niż to, czego szukali odwiedzający, jest to, JAK szukali. Jakich słów kluczowych użyli? Podczas wyszukiwania ludzie często używają slangu i niestandardowych wyrażeń lub szukają konkretnego produktu za pomocą jego funkcji. Menedżerowie ds. marketingu z pewnością docenią te unikalne terminy podczas tworzenia kampanii online. Rozważ automatyczne “wlewanie” słów kluczowych zebranych z wyszukiwania do programu obsługującego Twoje kampanie, a marketing stanie się jeszcze potężniejszy.
Jeśli podczas analizy najczęściej wyszukiwanych haseł w witrynie e-commerce napotkasz terminy takie jak “koszyk”, “regulamin” lub nazwy kategorii produktów, pojawia się problem. Oznacza to, że odwiedzający nie mogą łatwo poruszać się po witrynie i próbują znaleźć te kluczowe terminy za pomocą wyszukiwania. Analiza tych pojęć pomoże ci stworzyć bardziej przyjazną dla użytkownika strukturę strony (menu, filtry itp.) i nadać bardziej zrozumiałe nazwy kategoriom lub produktom. Pamiętaj, że gdy odwiedzający nie mogą znaleźć tego, czego szukają, nie będą mogli tego kupić.
W jaki sposób witryny e-commerce korzystają ze zoptymalizowanego wyszukiwania w witrynie?
Oficjalne statystyki pokazują, że około 30% wszystkich wyszukiwań w witrynach e-commerce kończy się niepowodzeniem. Oznacza to, że wyszukiwanie albo oferuje coś, czym dana osoba nie jest zainteresowana, albo nie daje jej żadnych sugestii dotyczących produktu. Jest to stracona okazja, która prowadzi odwiedzającego do zakupów w innym miejscu.
Odczujesz bezpośredni wpływ dobrze dostosowanego wyszukiwania w witrynie poprzez zwiększenie liczby konwersji, a tym samym bardziej znaczący obrót. Średnio wzrost konwersji wynosi 20%, ale zdarzały się również przypadki, gdy poprawa wynosiła kilkaset procent. Jednak analizując dane dotyczące wyszukiwania w witrynie, poprawisz również ogólne wrażenia zakupowe odwiedzających. A jak wiadomo, zadowoleni klienci są lojalni – powrócą, by dokonać zakupów w przyszłości.
Jak działa moja witryna e-commerce?
Aby dowiedzieć się, jak działa wyszukiwanie w Twojej witrynie, musisz zacząć je mierzyć i ewaluować. Nie martw się; nie jest to tak trudne, jak myślisz – często wystarczy wstawić tylko jedną linię kodu. Najlepiej, gdy proces pomiaru jest bezpośrednio powiązany z późniejszym działaniem – jeśli używasz narzędzia, które nie tylko odkrywa problemy, ale także może je rozwiązać. Tym samym, poprawiasz współczynnik konwersji.
Teraz odpowiedz na pytanie: jak radzi sobie Twoje wyszukiwanie w witrynie?
Gejza jest CEO i współzałożycielem Luigi's Box. Od ponad dekady pracuje nad doświadczeniem użytkownika i optymalizacją współczynnika konwersji w e-commerce. Jego głównym obszarem zainteresowania jest zarządzanie firmą, strategią, finansami oraz pomoc największym klientom w uzyskaniu jak największych korzyści z wyszukiwania i rekomendacji produktów.
Więcej wpisów tego autora