Wyszukiwanie w witrynie jest niezwykle ważnym aspektem sukcesu firmy e-commerce. Dobrze zoptymalizowane może pomóc klientowi znaleźć, wybrać i kupić odpowiedni towar. Ma więc ogromny wpływ na sprzedaż, wzrost przychodów i powodzenie biznesu.
W Luigi’s Box nie tylko kochamy wyszukiwanie – my nim żyjemy! Zagłębiliśmy się w raport Search Insights 2019, abyś Ty nie musiał tego robić. Usiądź wygodnie, zrelaksuj się i zapoznaj się z najlepszymi aktualnościami dotyczącymi wyszukiwania.
Jak użytkownicy widzą wyszukiwanie
Różne czynniki mają wpływ na wyszukiwanie, ale nie wszystkie są jednakowo postrzegane. W tych czynnikach zawrzeć możemy technologię (z pozostałymi ważnymi sum-czynnikami, takimi jak niezawodności, ranking i użyteczność), informacje (odnoszące się do jakości i wiarygodności wyników, np. czy para butów jest sklasyfikowana jako “odzież” czy “obuwie”) oraz umiejętność czytania i pisania.
Dlatego nie dla każdego wyszukiwanie jest intuicyjne. Osoby odpowiedzialne za funkcję wyszukiwania często zakładają, że użytkownicy po prostu wpiszą jedno słowo, a następnie znajdą najbardziej trafne wyniki. Niestety, to tak nie działa. Co więcej, wiele ludzi uznaje wyszukiwanie za czasochłonne i frustrujące, tym bardziej, jeśli nie ma dobrego UX. Dlatego zawsze polegaj na dostosowaniu wyszukiwania (na przykład za pomocą filtrów).
Umiejętność korzystania z funkcji wyszukiwania dotyczy również firm z branży e-commerce, które działają na arenie międzynarodowej i posługują się wieloma językami. W takim przypadku obsługa lokalnego języka staje się kluczowa. Osoby niebędące rodzimymi użytkownikami języka angielskiego, próbujące w nim wyszukiwać, będą wpisywać różne niejasne i mylące frazy, które prawdopodobnie nie przyniosą rezultatów. Co więcej, takie zapytania sprawią, że dane wyszukiwanie będzie jeszcze trudniejsze do przeanalizowania i ulepszenia!
Posłuchaj kierownika ds. wyszukiwania
Karen Renshaw, menedżer ds. wyszukiwania z ponad 10-letnim doświadczeniem, a obecnie dyrektor ds. wyszukiwania i treści w Grainger Global Online z siedzibą w Wielkiej Brytanii, wyjaśnia, dlaczego “wyszukiwanie nie jest działaniem jednorazowym”. Jako, że każdy biznes e-commerce jest indywidualny, wymaga obsługi dostosowanej do unikalnych potrzeb. Celem jest zawsze optymalizacja, ale i ona może okazać się zmienna, dlatego też Renshaw twierdzi, że “optymalizacja wyszukiwania dla organizacji wymaga ciągłego iteracyjnego przeglądu i zmian”.
Jak zapewnić ciągłą optymalizację wyszukiwania w dłuższej perspektywie? Oto trzy wskazówki od Renshaw:
- Zrozum swoich klientów i sposób, w jaki wyszukują. Dobra analiza danych wyszukiwania pomoże ci stworzyć strategię opartą na klientach (więcej na ten temat poniżej). Dowiedz się, czego dane mogą nauczyć Cię o intencjach kupujących.
- Zrozum jak dobrze działają obecnie zapytania. Ulepszenia wymagają zmian. Dobrą zasadą jest tworzenie wzorcowych zestawów zapytań, aby móc zmierzyć wpływ każdej korekty.
- Testuj, testuj, testuj i jeszcze raz testuj. To świetny sposób, aby zobaczyć, co działa, a co nie, aby osiągnąć optymalny wynik, a wyniki są często zaskakujące! Niedawno napisaliśmy artykuł o nowej opcji zwanej Testami syntetycznymi offline.
Nawet jeśli wyszukiwanie jest dobrze zaimplementowane, z czasem pojawią się zmiany w treściach, zestawieniu produktów i sposobie wyszukiwania przez klientów. Ilekroć zmieni się któraś z tych wartości, wyniki, które zobaczą klienci, także ulegną modyfikacji. Z tego powodu konieczne jest ciągłe sprawdzanie wyników wyszukiwania i badanie, w jaki sposób można je poprawić.
Tutaj, najważniejszymi sugestiami Renshaw są:
- Przeglądaj i ulepszaj najpopularniejsze zapytania. Nawet niewielkie zmiany w produktach zajmujących najwyższe pozycje w rankingu mogą “spowodować przyrostowy wzrost konwersji”, który robi dużą różnicę. Rozważ dodanie synonimów lub aktualizacji treści do tych zapytań i monitoruj wyniki.
- Zainwestuj czas w poprawę zapytań z długiego ogona. Wymaga to intensywnego dostosowywania do treści i zachowań klientów. Dzięki naszemu przewodnikowi LB upewnisz się, że wyszukiwanie z długiego ogona spełnia potrzeby Twoich klientów.
Czy kiedykolwiek słyszałeś o inżynierii trafności?
Jak wiadomo, dobra funkcja wyszukiwania może przekształcić zapytanie w trafne wyszukiwanie, a tym samym dostarczy dobre wyniki.
Być może wiesz, czym zajmuje się “inżynier wyszukiwania” (search engineer) – mianowicie wydajnością wyszukiwania, rozwojem aplikacji, a czasem i nawet jego trafnością. Jednak to dzięki “inżynierowi trafności” (relevance engineer) – opracowana przez Charliego Hulla w Flax – możesz cieszyć się głębszą analizą w zakresie tego, czy system wyszukiwania może skutecznie odpowiadać na pytania.
Niektóre pytania zadawane przez inżyniera trafności to: “Jak można sprawdzić, co użytkownik ma na myśli, gdy wpisuje określone zapytanie w wyszukiwarce?” i “Czy użytkownik był zadowolony z wyniku?”.
Pro Tip: Możesz zainwestować w inżyniera wyszukiwania i trafności lub sprawdź naszą aplikację! Tak, wyszukiwanie Luigi’s Box pojawiło się w raporcie Search Insights:
“The community is also stepping up to fill the relevance engineering gap with tools and techniques. Luigi’s Box, a winner of the Best Startup category at the British Computer Society’s annual Search Solutions Awards, provides a powerful online dashboard for search queries.”
W raporcie zarekomendowano inwestowanie w usługę wyszukiwania, ponieważ dzięki niemu można korzystać ze znaczących funkcji w przystępnej cenie. Dodatkowymi korzyściami są szybkie wdrożenie, niskie koszty utrzymania, dobre raportowanie witryn i wsparcie operacyjne w zakresie zarządzania serwerami.
Jeśli wyciągniesz z tego jeden wniosek…
to niech to będzie znaczenie trafności. To nowe modne słowo w świecie wyszukiwania rozwija się nie bez powodu: niewłaściwym stwierdzeniem jest, że kupujący w witrynach e-commerce chcą dobrych lub nawet świetnych wyników – oni chcą odpowiednich wyników do tego, czego szukali.
Nie wykluczaj przy tym osób, dla których angielski nie jest językiem ojczystym. Chociaż angielski jest głównym językiem międzynarodowym, to jeśli duży odsetek Twoich użytkowników nie zna go, będziesz musiał rozważyć, w jaki sposób możesz ulepszyć wyszukiwanie w ich języku ojczystym, aby zwiększyć zadowolenie i sprzedaż.
Optymalizacja wyszukiwania w witrynie w celu wyświetlania najbardziej trafnych wyników nie jest procesem jednorazowym. Będzie wymagać ciągłego monitorowania i ulepszania, zwłaszcza w miarę dodawania nowych produktów, czy kategorii. Proces ten obejmuje ciągłe wprowadzanie niewielkich zmian, testowanie i udoskonalanie (a następnie – zgodnie ze słowami Renshawa – ponowne testowanie!).
Gejza jest CEO i współzałożycielem Luigi's Box. Od ponad dekady pracuje nad doświadczeniem użytkownika i optymalizacją współczynnika konwersji w e-commerce. Jego głównym obszarem zainteresowania jest zarządzanie firmą, strategią, finansami oraz pomoc największym klientom w uzyskaniu jak największych korzyści z wyszukiwania i rekomendacji produktów.
Więcej wpisów tego autora