Wyszukiwanie w witrynie może wydawać się oczywistym dodatkiem do każdego sklepu e-commerce. Dość rzadko zdarza się, aby sprzedawca internetowy zrezygnował z umieszczenia paska wyszukiwania w górnej części swojej strony. Jednak moc wewnętrznej wyszukiwarki wykracza daleko poza zwykłą pomoc klientom w szybszym znalezieniu tego, czego szukają. Oto, co musisz wiedzieć o danych wyszukiwania w witrynie i co mówią one o intencjach kupujących.
Dlaczego potrzebujesz wyszukiwania w witrynie
Według eConsultancy 30 procent odwiedzających witryny e-commerce korzysta z wbudowanego wyszukiwania. Kupujący lubią z niego korzystać, ponieważ często mają gotowy pomysł na to, co chcą kupić. Pasek wyszukiwania łączy ich z produktami, których szukają, zapewniając im bardziej pozytywne doświadczenia.
Są to kupujący szukający konkretnych produktów, a nie przeglądający sklep. Znajdują się oni na końcu ścieżki zakupowej, a zatem mają tendencję do wyższego zamiaru zakupu. Wiedzą, czego chcą i istnieje duża szansa, że dokonają konwersji. W rezultacie osoby wyszukujące w witrynie są ponad dwukrotnie bardziej skłonne do konwersji niż osoby, które tego nie robią.
Podczas gdy zapewnienie pozytywnego doświadczenia użytkownika jest niezbędne dla każdego sklepu, wyszukiwanie w witrynie daje również Twojej firmie potężne korzyści. Za każdym razem, gdy ktoś wpisuje zapytanie, dostarcza cennych danych, które można wykorzystać, aby dowiedzieć się, jak użytkownicy myślą i czego chcą oraz aby zrozumieć, jak zwiększyć ruch i sprzedaż.
Jak korzystać z danych wyszukiwania w witrynie
Od kilku miesięcy oferujesz wyszukiwanie w witrynie swojego sklepu i zebrałeś już pewne dane. Istnieje wiele sposobów na ich wykorzystanie.
Po pierwsze i najprostsze, możesz zobaczyć frazy wyszukiwane przez odwiedzających. Zobaczysz dokładne dane o produktach, które są poszukiwane i możesz je wykorzystać na różne sposoby.
Czy jeden produkt jest wyszukiwany częściej niż inne? Jeśli tak, to wypromuj go. Możesz na przykład zdecydować się na wyróżnienie go na stronie głównej lub wprowadzić do oferty specjalnej.
Jeśli korzystasz z reklam AdWords lub Facebook, wiesz również, które produkty są najbardziej popularne wśród odwiedzających Twoją witrynę. W takim razie wiesz też, gdzie wydać swoje pieniądze na reklamę.
Odwiedzający nie tylko mówią dokładnie, czego szukają, ale także podają dokładne słowa, które ich zdaniem są najbardziej odpowiednie. To bardzo cenna informacja. Ich język jest fantastyczny do optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek i PPC. Możesz użyć go w swoim tekście sprzedażowym, aby uczynić go bardziej przekonującym, zwracając się bezpośrednio do klientów za pomocą ich terminów.
Możesz także zobaczyć, które produkty stają się coraz bardziej popularne i dostrzec trendy. A może kupujący szukają pozycji, których nie masz w magazynie? Zrozum więc oczekiwania wobec sklepu i zwróć uwagę na potencjalne pomysły na temat tego, co dodać do swoich zapasów.
Nie tylko dowiesz się, czego ludzie szukają – będziesz wiedział też, co dzieje się po wyszukiwaniu. Być może wysoki odsetek osób szukających określonego produktu opuszcza witrynę, z powodu braku produktu w ofercie.
Zamiast nie pokazywać im żadnych wyników, możesz oferować powiązane produkty. Lub nawet zostawić wiadomość z informacją, kiedy produkt będzie ponownie dostępny w magazynie.
Konfigurowanie wewnętrznego śledzenia wyszukiwania w witrynie
Wiele firm zajmujących się e-commerce twierdzi, że nie ma czasu ani zasobów, aby inwestować w wewnętrzne wyszukiwanie w witrynie. Jeśli nie masz umiejętności technicznych, aby zrobić to samemu, zawsze możesz zatrudnić programistę do pomocy, lecz generalnie konfiguracja nie zajmuje dużo czasu.
Wybrane narzędzie do wyszukiwania na stronie będzie zależeć od Twojej platformy. Jeśli korzystasz z CMS takiego jak WordPress, możesz wybrać wiele różnych narzędzi do wyszukiwania – zapoznaj się z tym przewodnikiem, aby zapoznać się z jedynymi z najlepszych.
Różne narzędzia wyszukiwania wewnętrznego będą dostępne dla różnych platform CMS, więc wybierz ją mądrze. Pamiętaj też o dostępności niedrogich sklepów startowych – witryny marketplace zwykle działają na standardowych platformach i mają podstawy już skonfigurowane i gotowe do pracy. To szybka i opłacalna droga na rynek.
Jeśli wolisz nie angażować się osobiście lub szukasz czegoś bardziej wyrafinowanego, powinieneś wypróbować Luigi’s Box. Jest to intuicyjne, ale potężne narzędzie analityczne, które może zapewnić łatwe do naśladowania, wizualne reprezentacje wiodących wskaźników witryny. Nawet podstawowy plan zapewnia wsparcie e-mailowe od naszego zespołu ekspertów, więc zawsze będzie ktoś, kto zaoferuje pomoc.
Szybkie wskazówki, jak uzyskać więcej z wyszukiwania w witrynie
Po skonfigurowaniu wyszukiwania w witrynie będziesz miał kilka sposobów, które pomogą Ci wynieść z niego więcej korzyści. Nadszedł więc czas, aby przyjrzeć się kilku najlepszym praktykom:
- Podkreśl obecność wyszukiwarki na ekranie głównym witryny i na każdej stronie. Ułatw odwiedzającym znalezienie jej za pomocą pogrubionego koloru. Nie ukrywaj jej.
- Upewnij się, że pasek wyszukiwania jest wystarczająco duży dla typowych wyszukiwań. Jeśli jest zbyt krótki, może całkowicie zniechęcić kupujących do wyszukiwania.
- Użyj tekstu zastępczego w polu wyszukiwania, takiego jak “Wpisz swoje wyszukiwanie tutaj” i upewnij się, że zniknie, gdy kupujący na nie kliknie. Dzięki temu możesz zachęcić do większej liczby wyszukiwań.
- Pozwól odwiedzającym wyszukiwać według marki, kodu produktu i nazwy produktu, aby ułatwić im znalezienie tego, czego szukają.
- Użyj autouzupełniania, aby przewidzieć zapytania podczas wpisywania. Poprowadź klientów podczas zakupów, aby skierować ich w stronę bardziej opłacalnych produktów.
- Zapewnij opcję wyszukiwania według działu, zwłaszcza jeśli Twój sklep ma wiele sekcji.
Zacznij zbierać informacje z wyszukiwania w witrynie
Wyszukiwanie w witrynie jest niezbędnym narzędziem dla witryn e-commerce. Nie traktuj go wyłącznie jako sposobu na pomoc klientom w znalezieniu tego, czego szukają. Choć jest to jej główny cel, potrafi on znacznie więcej.
Użyj wyszukiwania, aby uzyskać cenny wgląd w zachowania klientów, w tym czego chcą, kiedy tego chcą i jakich słów używają. Następnie wykorzystaj te dane, aby poprawić ich doświadczenia, dostarczyć czego chcą i zwiększyć ruch za pośrednictwem reklam i marketingu treści.