- 1. Duża część Twoich klientów korzysta z wyszukiwania na stronie
- 2. Wydajesz pieniądze na pozyskanie odwiedzających, a nie klientów
- 3. Analityka wyszukiwania może wskazać ukryte błędy UX
- 4. Odwiedzający korzystający z wyszukiwania w witrynie są bardziej skłonni do zakupu
- 5. Odzwierciedla potrzeby klienta, a nie Twoją ofertę
Wyszukiwanie w witrynie jest ważniejsze niż myślałeś. Tylko 30% odwiedzających korzysta z takiej wyszukiwarki, ale to oni dokonują 60% konwersji. Nie ignoruj ich, słuchaj ich! Oto 5 ważnych rzeczy, których nie wiedziałeś o wyszukiwaniu na stronie.
1. Duża część Twoich klientów korzysta z wyszukiwania na stronie
Według naszych badań na ponad 500 sklepach internetowych w całej Europie, ponad jedna piąta wszystkich odwiedzających strony e-commerce używa wyszukiwania w witrynie, aby znaleźć produkty, które chcą kupić. Oznacza to, że wiedzą już, czego szukają i oczekują, że znajdą to w najkrótszy sposób. Wskaźnik ten jest coraz wyższy wraz z większą ilością produktów wyszczególnionych w e-sklepie – aż do momentu, w którym staje się on najbardziej użytecznym elementem nawigacji. Oczywiście nie musimy mówić tylko o e-sklepach. Wyszukiwanie w bazach wiedzy, wiadomościach, blogach czy wszelkich innych portalach informacyjnych jest kluczowe dla znalezienia odpowiedniej treści.
2. Wydajesz pieniądze na pozyskanie odwiedzających, a nie klientów
Wydajesz dużo pieniędzy na pozyskiwanie odwiedzających poprzez różne kanały. SEO, SEM, direct mailing, remarketing, inbound & content marketing… Codziennie pojawia się nowy buzzword dotyczący technik pozyskiwania użytkowników, ale jakoś nie widać ich w konwersji strony. A po co wydawać pieniądze na odwiedzających, skoro nie mogą znaleźć odpowiednich produktów w Twojej sieci?
3. Analityka wyszukiwania może wskazać ukryte błędy UX
Istnieje dużo narzędzi analitycznych dla user experience. Śledzenie wyników z map cieplnych, testy A/B, lejki wielokanałowe i inne metody pokazują problemy z User Experience Twojej strony. Ale co tak naprawdę robią Twoi klienci, gdy zmagają się ze znalezieniem odpowiedniego elementu interakcji? Dobrze zgadłeś – szukają go za pomocą wyszukiwania w witrynie. Możesz być jednak zdezorientowany, gdy w swojej analityce wyszukiwania widzisz trendowe wyszukiwania takie jak “koszyk”. Może to wskazywać na mało widoczną ikonę koszyka na Twojej stronie.
4. Odwiedzający korzystający z wyszukiwania w witrynie są bardziej skłonni do zakupu
Cóż, jest to poniekąd logiczne. Kto idzie do sklepu detalicznego i szuka alejki z piwem, ten z większym prawdopodobieństwem kupi piwo. Ta sama zasada działa również w sieci – jeśli szukasz konkretnego nowego smartfona, prawdopodobnie masz większą intencję, by go kupić, niż przypadkowy klient sklepu, który znalazł go klikając w baner. Na podstawie badań eConsultancy, osoby korzystające z wyszukiwania w witrynie mają prawie 70% wyższy współczynnik konwersji.
70%
Osoby korzystające z wyszukiwarek stron są o 70% bardziej skłonne do zakupu.
5. Odzwierciedla potrzeby klienta, a nie Twoją ofertę
Mnóstwo sprzedawców internetowych obsługuje swoje portfolio produktów w sposób “klienci tego chcą”. Jest to niestety oparte na rzeczywistej sprzedaży, ale nie na potrzebach klientów. Klienci będą kupować tylko te rzeczy, które masz na stanie, ale co jeśli potrzebują czegoś innego? Wyszukiwanie na miejscu może powiedzieć Ci, czego szukają Twoi klienci, a więc czego naprawdę potrzebują. Podążając za trendem, wyszukiwanie może pomóc Ci wyszczególnić właściwe produkty i zaoferować to, czego klienci naprawdę szukają.
Gejza jest CEO i współzałożycielem Luigi's Box. Od ponad dekady pracuje nad doświadczeniem użytkownika i optymalizacją współczynnika konwersji w e-commerce. Jego głównym obszarem zainteresowania jest zarządzanie firmą, strategią, finansami oraz pomoc największym klientom w uzyskaniu jak największych korzyści z wyszukiwania i rekomendacji produktów.
Więcej wpisów tego autora