- Co to jest filtrowanie fasetowe?
- Definicja filtrowania fasetowego
- Różnica pomiędzy wyszukiwaniem fasetowym a filtrami
- Korzyści z zastosowania filtrowania do wyszukiwania produktów
- Przypadki użycia filtrów fasetowych
- Jak wykorzystać filtry fasetowe w swojej firmie
- Jak zintegrować filtry na swojej stronie
- Jak skonfigurować filtry, aby pasowały do Twojego brandu
- Co powinno zawierać filtrowanie fasetowe?
- Jak wybrać narzędzie do wyszukiwania fasetowego
- Wnioski
W erze ostrej konkurencji w e-commerce, ważniejsze niż kiedykolwiek jest zaoferowanie klientom płynnego, przyjaznego dla użytkownika doświadczenia zakupowego. Jeśli ludzie nie mogą łatwo znaleźć tego, czego szukają na Twojej stronie e-commerce, nie będą się zastanawiać nad pójściem gdzie indziej. Firmy internetowe powinny zapewnić wyszukiwanie, które może poprowadzić klientów do produktu, którego potrzebują, utrzymując jednocześnie wysokie zaangażowanie użytkowników.
O ile w przypadku zwykłego wyszukiwania opartego na słowach kluczowych może to być dość trudne, to co powiesz na zastosowanie w swoim sklepie filtrowania fasetowego?
Jest to funkcja, którą powinieneś wykorzystać w 2022 roku, ponieważ odpowiednie fasety mogą pomóc Twoim klientom znaleźć produkty, których szukają, o wiele szybciej i łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej. Twoi klienci mogą szybko znaleźć interesujące ich produkty, co zwiększy zarówno ich zadowolenie i zaangażowanie, jak i Twoje przychody.
W tym wpisie omówimy wyszukiwanie fasetowe i to, jak może ono zwiększyć doświadczenie wyszukiwania i zaangażowanie użytkowników. Podpowiemy Ci również, jak wykorzystać ją w Twoim sklepie internetowym, abyś mógł osiągnąć swoje biznesowe KPI. Zaczynajmy!
Co to jest filtrowanie fasetowe?
Definicja filtrowania fasetowego
Pamiętasz, jak korzystaliśmy z książki telefonicznej, aby znaleźć numer telefonu firmy, z którą potrzebowaliśmy się skontaktować? Czasami miało się wrażenie szukania igły w stogu siana. I cóż, szukanie przedmiotu, który chcemy kupić za pomocą zwykłego wyszukiwania na stronie internetowej może czuć się całkiem podobnie – zwłaszcza jeśli sklep ma ogromny katalog produktów. Ok, większość wyszukiwarek ma wbudowane proste podstawowe filtry, dzięki którym użytkownicy mogą obniżyć liczbę wyników wyszukiwania, ale te wciąż działają tylko wokół szerokich kategorii – na przykład lokalizacji sklepu lub nazwy marki. A to nie oferuje spektakularnego doświadczenia zakupowego online ani nie pomaga kupującym dopasować ich intencji wyszukiwania do idealnego przedmiotu.
Dobra wiadomość jest taka, że obecnie można znaleźć wiele znacznie bardziej zaawansowanych narzędzi wyszukiwania, które pomogą użytkownikom znaleźć pożądane informacje i wyeliminować lub zminimalizować współczynnik odrzuceń. Jednym z takich narzędzi jest filtrowanie fasetowe lub nawigacja fasetowa.
Wyszukiwanie fasetowe pozwala na dopracowanie i zawężenie liczby wyników wyszukiwania poprzez wybranie jednego, trzech lub kilku kryteriów lub faset. Wyszukiwarka robi to wykorzystując ustawione przez Ciebie atrybuty produktów metadanych (zwane fasetami wyszukiwania), a następnie dopasowując je do terminów wyszukiwania i filtrów wybranych przez użytkownika.
Wyszukiwanie fasetowe pozwala również użytkownikom określić wiele cech produktu jednocześnie; w przeciwieństwie do zwykłego wyszukiwania, gdzie można zastosować tylko jeden filtr w tym samym czasie.
Różnica pomiędzy wyszukiwaniem fasetowym a filtrami
Zanim wyjaśnimy jak dokładnie działa wyszukiwanie fasetowe, musimy wyjaśnić jedną rzecz – faseta i filtr to nie to samo, choć mają podobne zadanie.
Filtry i fasety pomagają użytkownikom zawęzić zakres wyszukiwania, szczególnie jeśli istnieje wiele wyników dla tego, czego użytkownik szuka. Różnica polega na tym, że filtry działają bardziej jako ogólne kategorie, które pomagają kupującym wybrać interesujący ich typ produktu (np. “Odzież damska”). Natomiast fasety są używane jako kryteria, które kupujący mogą wykorzystać do znalezienia przedmiotu o określonych cechach (jak kolor lub rozmiar).
Tak więc, filtry odnoszą się do szerokich i ogólnych kategorii, podczas gdy fasety opisują szczegóły przedmiotu. Kolejną różnicą jest to, że podczas gdy możesz wybrać tylko jeden filtr w danym momencie, możesz wybrać dowolną liczbę faset w celu zawężenia wyników wyszukiwania – również podczas jednego wyszukiwania. Wszystko to sprawia, że wyszukiwanie fasetowe jest znacznie wygodniejsze dla zwykłych kupujących – zwłaszcza tych, którzy nie chcą przeglądać kilku stron z różnymi produktami.
Korzyści z zastosowania filtrowania do wyszukiwania produktów
Kto ma tyle czasu i cierpliwości, aby sprawdzić wszystkie 9000 par butów lub 15000 rodzajów smartfonów? Istnieje tutaj znacznie większa szansa, że zmęczony i przytłoczony klient po prostu zrezygnuje ze znalezienia tej pary butów, której potrzebuje na przyjęcie weselne i porzuci swój koszyk.
Ale załóżmy, że fasada wyszukiwania wewnątrz przeglądarki może delikatnie poprowadzić ich do dokładnie tej pary butów, która spełnia wszystkie wymagania kupującego. W takim przypadku Twoje szanse na przekonanie ich do dokonania zakupu ogromnie rosną – i to jest jedna z najistotniejszych korzyści płynących z filtrowania fasetowego.
Ale nie jedyna:
- Użytkownicy mogą filtrować artykuły na podstawie określonych cech, aby wyeliminować z zestawienia nieistotne artykuły. Na przykład, jeśli szukają płaszcza z wełny, nie ma większego sensu pokazywać wyników dla bawełny lub poliestru.
- Klienci nie potrzebują wielokrotnego wyszukiwania, aby znaleźć artykuły odpowiadające ich pożądanym cechom – mogą dodać do wyszukiwarki tyle faset, ile chcą.
- Interfejs wyszukiwania fasetowego może pomóc w zaprezentowaniu różnorodności opcji dostępnych w ramach katalogu produktów i zachęcić klientów do przeglądania oferty.
- Filtrowanie fasetowe może również zapobiec przytłoczeniu klienta, ponieważ może on zawęzić wyniki wyszukiwania do najbardziej istotnych produktów i nie musi przeglądać ich setek.
Ogólne wyniki? Znacznie większa satysfakcja klientów, ponieważ wiedzą, że wyszukiwarka pomoże im znaleźć to, co chcą kupić, nie marnując ich czasu. A to przekłada się na lepszy współczynnik konwersji. Ten typ wyszukiwania może działać wyjątkowo dobrze na urządzeniach mobilnych.
Zamiast zmuszać swoich użytkowników do wielokrotnej zmiany zapytania w wyszukiwarce poprzez niekoniecznie wygodną klawiaturę, mogą oni po prostu stuknąć w filtry i wybrać te, które odpowiadają ich potrzebom. A ponieważ 79% użytkowników smartfonów dokonało zakupu online za pomocą swoich urządzeń mobilnych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, niewykorzystanie tej możliwości byłoby dużym błędem.
Przypadki użycia filtrów fasetowych
Teraz nieco bardziej praktyczny przykład działania wyszukiwania fasetowego.
Szukałem ostatnio na jednym z centralnych rynków internetowych kurtki puchowej bez rękawów, którą mógłbym zabrać na wycieczkę w góry. Dla słów kluczowych były tysiące wyników. Ale tu pojawia się asystent wyszukiwania z filtrowaniem fasetowym:
- Czy chcesz zupełnie nową kamizelkę, czy może być używana? A może dobrze by było, gdybyś kupił nowy, ale lekko uszkodzony typ produktu sprzedawany za połowę ceny?
- Jakiego rozmiaru szukasz?
- Gdzie kamizelka powinna być produkowana?
- Jaki kolor, materiał powłoki i materiał wewnętrzny chcesz?
- Czy chciałbyś kamizelkę krótką czy średniej długości?
- Czy szukasz kamizelki typu sportowego czy czegoś bardziej eleganckiego?
Czujesz się jakbyś przeglądał sklep z doświadczonym sprzedawcą, a nie tylko zwykłą wyszukiwarkę, prawda? Rynek może mieć tysiące przedmiotów pochodzących z setek sklepów, ale dzięki inteligentnemu mechanizmowi filtrowania fasetowego możesz zawęzić wyniki do kilku sklepów z rodzajem kamizelki, której szukasz. Dokładnie tak, jak wtedy, gdy opisujesz asystentowi zakupów przedmiot, który chcesz kupić, a on prowadzi Cię do produktu, który najbardziej pasuje do Twojego opisu – i może nawet powiedzieć Ci, że ta jedna sukienka jest obecnie przeceniona.
Jak wykorzystać filtry fasetowe w swojej firmie
Podstawowym celem zastosowania nawigacji fasetowej w Twoim sklepie jest zwiększenie komfortu zakupów online dla Twoich klientów poprzez umożliwienie im zlokalizowania interesującego ich produktu w ciągu kilku sekund. Jeśli jednak chcesz, aby wyszukiwanie fasetowe działało zgodnie z przeznaczeniem i zachwyciło Twoich kupujących, to jest kilka rzeczy, które musisz wiedzieć przed dodaniem filtrów do wyszukiwarki.
Jak zintegrować filtry na swojej stronie
Aby filtry fasetowe działały, potrzebują danych. Zanim więc zaczniesz tworzyć i dodawać fasety do swojej wyszukiwarki, musisz najpierw przyjrzeć się produktom, które oferujesz i zastanowić się, jakich cech najprawdopodobniej szukają Twoi klienci, przeglądając Twoje produkty.
Analityka wyszukiwania jest świetnym sposobem, aby to zrobić. Śledząc słowa kluczowe i metryki, możesz dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoją treścią i jakie aspekty można by dodać, aby lepiej odpowiadały ich potrzebom. Na przykład, kupujący mogą uznać rozmiar ekranu, aparat, czy pojemność baterii za pomocne, gdy szukają nowego smartfona. Ale w kategoriach takich jak ubrania i buty, są o wiele bardziej skłonni zainteresować się kolorem, rozmiarem, materiałem lub tym, czy produkt jest wykonany etycznie.
Zaawansowane narzędzia wyszukiwania wewnątrz wyszukiwarki fasetowej mogą również powiedzieć Ci wiele o tym, czego szukają Twoi kupujący. Korzystając z analityki wyszukiwania, dowiadujesz się, jak Twoi klienci korzystają z wyszukiwarki, a następnie optymalizujesz fasety, aby zwiększyć trafność wyszukiwania i jeszcze lepiej dopasować się do intencji użytkownika.
Jak skonfigurować filtry, aby pasowały do Twojego brandu
Co jest jeszcze lepsze w wyszukiwaniu fasetowym, to fakt, że możesz dostosować fasety, aby odzwierciedlić swoją markę i produkty, które sprzedajesz, a nawet nakłonić klientów, aby zwrócili uwagę na promowane przedmioty.
Użytkownicy mogą zobaczyć wszystkie opcje, które oferuje Twój sklep, gdy poruszają się po Twojej stronie i wybierają fasety. W ten sposób fasety mogą zwrócić uwagę użytkowników na marki, style, rozmiary i inne atrybuty, które w przeciwnym razie przegapiliby – i przekonać ich do wyszukiwania innych produktów przy użyciu nowej wiedzy.
Dobrym przykładem jest tutaj tworzenie filtrów tematycznych dopasowanych do Twojej marki. Grupujesz produkty, które odpowiadają pewnym kryteriom lub pasują do konkretnych sytuacji – “Odzież na wakacje”, “Ethically made” i tak dalej. Te działają równie dobrze dla osób, które wiedzą dokładnie czego chcą, jak i dla bardziej pasywnych przeglądających, którzy dopiero zaczynają i szukają tematu, który z nimi rezonuje. Wybierając jeden z filtrów tematycznych, kupujący mogą szybko znaleźć wszystkie przedmioty, które pasują do wybranej kategorii – i na przykład stworzyć swój zestaw podróżny beauty z przedmiotów z kategorii produktowej “Niezbędnik turystyczny”.
Co powinno zawierać filtrowanie fasetowe?
Kiedy już zauważysz, które fasety będą najbardziej przydatne dla Twoich klientów i zorganizujesz je w kategorie, czas zająć się kilkoma bardziej technicznymi rzeczami. Ponieważ filtrowanie fasetowe opiera się na atrybutach produktów i filtrach, które ustawiłeś w swoim sklepie, aby pomóc klientom znaleźć to, czego potrzebują, musisz włożyć więcej wysiłku w tworzenie i ustawianie filtrów.
Pierwsza rzecz – co powinieneś dodać do faseta filtrującego, aby działał poprawnie?
- Nazwa filtra
- Typ filtra
- Do jakiej kategorii produktów należy filtr (żeby pokazywał się tylko przy odpowiednich kategoriach)
- W jaki sposób będą wyświetlane opcje filtrów jeśli będzie ich dużo (wszystkie naraz czy może jako przewijane menu)
- Czy będzie opcja “reset”, w której twoi użytkownicy będą mogli odznaczyć wszystkie wartości i zacząć od początku, aby umożliwić klientom powrót do jednego poziomu?
- Czy powinna być dostępna liczba produktów wyświetlanych po każdej wartości?
Kolejną rzeczą do przemyślenia jest to, gdzie dokładnie wyświetlisz pasek wyszukiwania filtrów – na górze strony czy może po lewej stronie ekranu. Góra strony może być wygodniejsza dla niektórych odwiedzających, ale tutaj musisz mieć pewność, że menu nie zniknie nawet po przesunięciu kursora myszy. Tymczasem pionowy pasek boczny daje znacznie więcej miejsca na filtry, a poza tym to właśnie tam wielu użytkowników szuka opcji wyszukiwania, więc może to być bardziej intuicyjne miejsce na podanie im opcji fasetowych.
Jak wybrać narzędzie do wyszukiwania fasetowego
Funkcja filtrowania fasetowego może wydawać się czymś przydatnym dla Twojej marki e-commerce, ale czy nie jest to dość trudne do skonfigurowania? Szczególnie jeśli masz 5000 produktów lub więcej? Może więc lepiej pozostać przy swojej domyślnej wyszukiwarce? A może istnieje aplikacja umożliwiająca dodanie wyszukiwania fasetowego do Twojego sklepu?
Spójrzmy na trzy główne opcje, które masz do dyspozycji:
1. Pozostań przy domyślnym filtrowaniu
Patrząc na ilość pracy, jaką możesz mieć przy optymalizacji sklepu pod kątem filtrowania fasetowego, możesz zdecydować, że lepiej pozostać przy zwykłych, prostych filtrach. Jeśli nie masz setek produktów w swoim sklepie, być może nie potrzebujesz teraz filtrowania fasetowego.
Ale im więcej produktów sprzedajesz, tym ważniejsze będzie, aby dać kupującym płynny sposób na wyszukiwanie w sposób, w jaki chcą, poprzez filtry fasetowe. Ponadto, pomimo nakładu pracy, korzystanie z wyszukiwania fasetowego jest świetnym sposobem na zwiększenie sprzedaży, ponieważ 39% kupujących
jest pod wpływem trafnego wyszukiwania – a fasety to właśnie trafność.
W porównaniu do zwykłych wyszukiwarek, wyszukiwanie fasetowe może być dopasowane do Twojej marki i umożliwia kupującym dostosowanie wyszukiwania do ich potrzeb. Jest to kolejne miejsce, w którym możesz zwiększyć sprzedaż, ponieważ 48% konsumentów ydaje więcej, jeśli ich doświadczenie użytkownika jest spersonalizowane.
2. Poproś o niestandardowe filtry do wyszukiwarek
Drugą opcją jest poproszenie firmy deweloperskiej o stworzenie filtrów fasetowych dla Twojej marki, a następnie zintegrowanie ich ze swoim sklepem. Jako korzyść, możesz poprosić firmę deweloperską o dostosowanie filtrów, nawigacji i innych funkcji wyszukiwania Twojej marki bez konieczności wykonywania pracy technicznej samodzielnie. Jeśli masz tysiące produktów w swoim sklepie lub potrzebujesz szczególnych funkcji w swojej wyszukiwarce, ta opcja może być warta sprawdzenia.
Musisz jednak mieć świadomość, że niestandardowa wyszukiwarka fasetów będzie kosztować całkiem sporo, w zależności od liczby filtrów i innych funkcji, które trzeba dodać.
3. Skorzystaj z usług zewnętrznego dostawcy rozwiązań
Dla tych, którzy chcą korzystać z wyszukiwania fasetowego, ale nie chcą płacić deweloperowi za ustawianie filtrów, najlepiej byłoby skorzystać z aplikacji wyszukiwarki innej firmy. Chociaż nadal trzeba włożyć trochę wysiłku w organizowanie atrybutów produktów w filtry i kategorie, o wiele łatwiej jest to zrobić z dedykowaną wyszukiwarką produktów, ponieważ masz już wszystkie narzędzia i funkcje wewnątrz aplikacji; musisz tylko skonfigurować ją do swoich potrzeb.
Co więcej, w rozwiązaniach takich jak Luigi Box można znaleźć o wiele więcej funkcji niż tylko optymalizacja wyszukiwarki pod kątem fasetów – integracje, rekomendacje produktów, analityka sklepowa, dynamiczne filtrowanie i inne elementy są gotowe do użycia. Luigi Box jest również zasilany przez sztuczną inteligencję, która z czasem staje się coraz mądrzejsza – im więcej interakcji z klientami, tym lepsze rekomendacje produktów może dać.
Przed zakupem płatnego planu, możesz również przetestować wersję próbną platformy wyszukiwarki, aby upewnić się, że działa tak, jak potrzebujesz. Otrzymujesz prawie wszystkie korzyści z niestandardowego pola wyszukiwania za ułamek kosztów pracy z deweloperem.
Jak zdecydować, która platforma wyszukiwania fasetów spośród wielu będzie dla Ciebie najlepsza? Oto kilka pytań, które możesz sobie zadać:
- Jakie są Twoje podstawowe potrzeby biznesowe i cele dla nowej wyszukiwarki?
- Jakiego typu danych potrzebujesz do przeszukiwania? Jak duży jest Twój zbiór danych?
- Jak bardzo intuicyjny jest interfejs użytkownika? Jak łatwo użytkownicy mogliby filtrować swoje wyszukiwania według różnych aspektów za pomocą tych aplikacji?
- Jaki jest Twój budżet? Zakres cenowy różnych rozwiązań wyszukiwania fasetowego może być dość szeroki w zależności od tego, jakie funkcje mają w środku, więc musisz dokładnie porównać ceny, aby znaleźć aplikację, która nie złamie Twojego budżetu.
- Jakie zaawansowane funkcje posiada każda z platform (np. zaawansowane wyszukiwanie, sztuczna inteligencja, rekomendacje produktów czy przetwarzanie języka naturalnego)?
- Czy interfejs wyszukiwania fasetowego działa płynnie również na urządzeniach mobilnych?
- Opcje personalizacji: Czy opcje fasetowe mogą być dostosowane do specyficznych potrzeb Twojej firmy?
Po rozważeniu tych czynników, powinieneś być w stanie zawęzić swoje opcje i wybrać najlepsze rozwiązanie do wyszukiwania fasetowego dla swojej firmy.
Wnioski
Proste pole do wyszukiwania nie wystarczy, aby zapewnić klientom wyjątkowe wrażenia z zakupów online – zwłaszcza, że rzadko kiedy wiedzą oni dokładnie, czego szukają. A pokazanie im szerokiej gamy butów lub produktów do makijażu, które w mniejszym lub większym stopniu odpowiadają zapytaniu, może ich tylko odstraszyć.
Jeśli chcesz poprawić doświadczenie użytkownika w swoim sklepie, to przeglądanie fasetowe jest jedną z najlepszych rzeczy, jakie możesz wykorzystać do tego celu. Fasety pozwalają kupującym dostosować swoje wyszukiwanie i skutecznie zawęzić liczbę produktów, z których muszą wybierać, aż znajdą swój idealny odpowiednik.
A im łatwiej zrobisz, aby znaleźć produkt, którego klient chce, tym większa szansa, że kliknie przycisk “Kup”. Dlaczego więc nie dać swoim klientom osobistego asystenta zakupów 24/7 poprzez wyszukiwanie fasetowe?
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora