- Dlaczego wyszukiwanie głosowe zyskuje na popularności?
- Największe wyzwania związane z wyszukiwaniem głosowym
- Kwestie prywatności
- Nieporozumienia związane z wyszukiwaniem
- Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania głosowego właśnie stały się trudniejsze
- Zrozumienie różnicy między wyszukiwaniem, a wyszukiwaniem głosowym
- Aktualizacja strategii marketingu cyfrowego
- Podsumowanie
Gdyby 10 lat temu ktoś powiedział nam, że będziemy wyszukiwać rzeczy w Internecie po prostu wydając polecenia inteligentnemu asystentowi w naszych telefonach, prawdopodobnie nigdy byśmy w to nie uwierzyli. A tymczasem, liczba urządzeń do wyszukiwania głosowego stale rośnie – możemy przeszukiwać Internet za pomocą głosu na telefonach komórkowych, laptopach, w urządzeniach samochodowych, inteligentnych głośnikach, a nawet urządzeniach do noszenia, np. zegarkach. Niezależnie od tego, czy chcemy przeglądać produkty, czy po prostu szukamy szybkiej odpowiedzi na pytanie, wyszukiwanie głosowe jest obecnie najszybszym i najłatwiejszym sposobem.
Wyszukiwanie głosowe staje się również coraz bardziej popularne wśród firm, zwłaszcza tych z branży e-commerce, ponieważ może pomóc im znacznie zwiększyć komfort użytkowania i zadowolenie klientów, a także zapewnić im znaczną przewagę konkurencyjną. Jednak próbując wdrożyć technologię wyszukiwania głosowego we własnym biznesie, marki mogą utknąć w martwym punkcie i zmagać się z wyzwaniami związanymi z tą technologią.
Jak można przezwyciężyć te problemy i dlaczego w ogóle warto próbować? I ogólnie, jak zoptymalizować pod kątem wyszukiwania głosowego swoje treści, stronę internetową i firmę? W tym artykule dowiesz się tego wszystkiego.
Dlaczego wyszukiwanie głosowe zyskuje na popularności?
Po prostu – wygoda. Dzięki technologii rozpoznawania mowy, inteligentni asystenci mogą zrozumieć ludzką mowę i natychmiast wykonać potrzebną czynność. A ponieważ są to obecnie standardowe funkcje urządzeń mobilnych i urządzeń do noszenia, możemy korzystać z asystentów wyszukiwania głosowego, aby znaleźć odpowiedzi na pytania lub wykonać proste zadania, gdziekolwiek jesteśmy.
Pomyśl o tym tak: nie musisz już korzystać z tradycyjnego pola wyszukiwania, wpisywać zapytania, a następnie przeglądać dziesiątki wyników, gdy czegoś potrzebujesz. Zamiast tego możesz po prostu powiedzieć wirtualnemu asystentowi, czego szukasz, a on szybko znajdzie produkt lub informacje, których potrzebujesz. Dzięki temu korzystanie z zapytań głosowych jest znacznie łatwiejsze i szybsze niż zwykłe wyszukiwanie – jedna komenda i wiemy wszystko, czego chcemy.
Jeszcze wygodniejsze jest to, że nie musimy już nawet dotykać telefonu lub klawiatury, aby cokolwiek wyszukać. Inteligentny asystent w naszym telefonie lub urządzeniu domowym potrzebuje tylko polecenia głosowego i może nas zrozumieć na odległość, dzięki czemu możemy z niego korzystać podczas gotowania, sprzątania, prowadzenia samochodu lub w inny sposób mając zajęte ręce.
Możemy teraz używać wyszukiwania głosowego nie tylko do wyszukiwania informacji, ale także do robienia zakupów. Na przykład Amazon Alexa ma kilka umiejętności połączonych z głównymi markami supermarketów, dzięki którym użytkownicy mogą przeglądać i dodawać produkty do swoich koszyków oraz zamawiać je bez korzystania z aplikacji lub sklepu internetowego. Zmniejszając czas i wysiłek, jaki użytkownicy muszą poświęcić na znalezienie i zakup pożądanych produktów, zakupy głosowe mogą znacznie poprawić zadowolenie klientów.
Jeśli nie jesteś jeszcze przekonany, te statystyki powinny pokazać ci, jak potężne jest wyszukiwanie głosowe:
- Szacuje się, że około 135.6 miliona osób w Stanach Zjednoczonych korzysta z funkcji wyszukiwania głosowego.
- Na całym świecie zainstalowanych jest 320 milionów inteligentnych głośników.
- 41% dorosłych korzysta z wyszukiwania głosowego przynajmniej raz dziennie.
- W przypadku wyszukiwań mobilnych, wyszukiwanie głosowe jest najpopularniejszą metodą wyszukiwania.
- Liczba osób dokonujących zakupów za pośrednictwem inteligentnych głośników wzrosła o 69% w 2021 r. Ponad 40% użytkowników inteligentnych domowych asystentów głosowych stwierdziło również, że regularnie korzysta z wyszukiwania głosowego do zakupów.
- Oczekuje się, że w 2024 r. liczba cyfrowych asystentów głosowych osiągnie 8.4 mld sztuk – co oznacza, że na całym świecie będzie więcej asystentów głosowych niż ludzi.
- 46% użytkowników codziennie korzysta z wyszukiwania głosowego, aby znaleźć lokalną firmę (za pośrednictwem strony Google Moja Firma lub podobnej).
Największe wyzwania związane z wyszukiwaniem głosowym
Obecnie użytkownicy asystentów głosowych wykonują 3,1 miliarda zapytań głosowych każdego miesiąca. Czy i Ty chcesz wyświetlać swoje rezultaty w wyszukiwarkach online? Z pewnością. Zanim jednak zaczniesz czerpać korzyści z tej technologii, napotkasz kilka wyzwań, z którymi Twoja marka będzie musiała się zmierzyć. Przyjrzyjmy się teraz niektórym z nich.
Kwestie prywatności
Asystenci głosowi są zdecydowanie wygodni, ale wiążą się z wieloma obawami dotyczącymi prywatności. Urządzenia te nie tylko zbierają i przechowują wiele informacji na temat tego, czego szukali użytkownicy lub co kupili. W poprzednich latach urządzenia te również nagrywały i przechowywały nagrania głosów użytkowników – i nie było jasne, kto ma dostęp do tych nagrań.
Kiedy w 2019 roku ujawniono, że Google i Amazon udostępniały klipy audio z urządzeń Google Home i Amazon Echo swoich klientów kontrahentom, ludzie byli, co zrozumiałe, zaniepokojeni. Gdyby ich dane głosowe wpadły w niepowołane ręce, konsekwencje mogłyby być niewyobrażalne.
Inną obawą jest to, że urządzenia mogą biernie słuchać rozmów telefonicznych lub rozmów domowych, a następnie przekazywać zebrane informacje firmom. Dla niektórych jest to wystarczający powód, by trzymać się z daleka od urządzeń lub aplikacji obsługujących głos.
Aby złagodzić niektóre obawy, dane głosowe są obecnie klasyfikowane jako informacje biometryczne i chronione przez wszystkie główne przepisy dotyczące prywatności. Firmy, które chcą korzystać z tej technologii, będą musiały spełnić te przepisy. Jednak przedsiębiorstwa oferujące narzędzia do rozpoznawania głosu lub wyszukiwania również dokładają wszelkich starań, aby zapewnić klientów, że ich dane są bezpieczne.
Na przykład Asystent Google pozwala teraz użytkownikom wybrać, czy ich dane wyszukiwania powinny być przechowywane i gromadzone przez urządzenie, a także daje im możliwość usunięcia swoich danych w dowolnym momencie.
Nieporozumienia związane z wyszukiwaniem
Drugą rzeczą, która sprawia, że wiele osób obawia się korzystania z technologii wyszukiwania głosowego, jest to, że technologia ta jest nadal podatna na błędy i nieporozumienia, pomimo szybkiej poprawy. W rzeczywistości Statista odkryła, że dokładność (a raczej jej brak) jest postrzegana jako główny powód, dla którego wyszukiwanie głosowe nie jest jeszcze powszechne dla 73% respondentów.
Wiele aplikacji ma również trudności ze zrozumieniem akcentów lub mniej popularnych języków. W badaniu Life Science Centre, 79% osób przyznało, że zmienia swój głos, aby upewnić się, że ich cyfrowi asystenci ich rozumieją. Statista odkryła również, że 66% respondentów wymieniło problemy z rozpoznawaniem dialektu lub akcentu jako główny powód, dla którego uważają, że technologia ta ma jeszcze wiele do zrobienia.
Gdzie leży problem? Algorytmy rozpoznawania głosu mogą rozumieć tylko języki, dialekty i akcenty, do których zostały przeszkolone – a nauczenie sztucznej inteligencji rozpoznawania różnych języków jest żmudną pracą.
To jednak powoli się zmienia wraz z rosnącymi możliwościami wyszukiwania głosowego: Asystent Google rozumie obecnie 14 języków i 13 dialektów (w tym 6 angielskich), podczas gdy Amazon Alexa obsługuje 8 języków i 10 dialektów (w tym 5 angielskich). Siri tymczasem rozumie 21 języków, w tym chiński.
Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania głosowego właśnie stały się trudniejsze
Do tej pory firmy skupiały się głównie na znalezieniu sposobów na pojawienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, najlepiej jak najwyżej.
Jednak w przypadku wyszukiwania głosowego sytuacja nieco się skomplikowała. Wirtualni asystenci lub inteligentne okna wyszukiwania nie dają już użytkownikom długiej listy dostępnych wyników, z których mogą wybrać witrynę, którą odwiedzą. Zamiast tego otrzymują tylko od jednego do trzech rezultatów, które algorytm Google uzna za najlepiej pasujące do zapytań głosowych.
Największą szansę na znalezienie mają strony lub witryny oznaczone jako “featured snippets” – strony pojawiające się na górze wyników wyszukiwania. W międzyczasie algorytm może pominąć strony internetowe, które znajdują się niżej w rankingu, co oznacza, że potencjalni klienci mogą nigdy się o nich nie dowiedzieć.
Oznacza to, że w miarę jak wyszukiwanie głosowe staje się coraz szerzej stosowane, wyścig o najwyższe miejsca w SEO stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny. Możesz jednak uzyskać przewagę, aktualizując swoją strategię SEO już teraz.
Zrozumienie różnicy między wyszukiwaniem, a wyszukiwaniem głosowym
Skoro już wiesz, o ile trudniej jest być znalezionym za pomocą wyszukiwania głosowego, następnym pytaniem, które zadasz będzie prawdopodobnie “więc co mogę zrobić, aby uzyskać wyższą pozycję?”.
Pierwszą i najważniejszą rzeczą, którą należy wiedzieć przed rozpoczęciem optymalizacji wyszukiwania głosowego, jest zrozumienie, że ludzie używają technologii głosowej w zupełnie inny sposób niż tradycyjnych wyszukiwarek. W przypadku zwykłej wyszukiwarki użytkownicy po prostu wpisują kilka słów kluczowych lub fraz i klikają szukaj. Kiedy jednak rozmawiają z inteligentnym urządzeniem, takim jak Alexa, zamiast tego zadają jej pytania lub wydają polecenia w języku konwersacyjnym, tak jakby prosili przyjaciela o pomoc.
Powiedzmy, że ktoś szuka restauracji sushi. Korzystając z paska wyszukiwania, najprawdopodobniej wpisze “restauracja sushi w pobliżu”. Aby jednak poprosić Alexę o pomoc, ta sama osoba prawdopodobnie powiedziałaby raczej: “Hej Alexa, gdzie jest restauracja sushi w pobliżu?”, aby poinformować inteligentne urządzenie, że szuka lokalizacji restauracji.
Tak więc pierwszą istotną zmianą jest to, że ludzie zadają teraz pytania “kto”, “dlaczego”, “gdzie”, “co” i “jak”, zamiast polegać tylko na zestawie słów kluczowych. Co więcej, zadają pytania w bardziej naturalnym języku – co oznacza, że zapytania również stały się dłuższe.
Podczas pisania internauci mają tendencję do używania krótkich i ogólnych słów kluczowych – więc przez długi czas marki konkurowały o krótkie słowa kluczowe, nie skupiając się zbytnio na dłuższych i znacznie rzadziej wyszukiwanych słowach kluczowych. Podczas wyszukiwania głosowego klienci używają jednak znacznie dłuższych i bardziej szczegółowych zapytań niż podczas pisania na klawiaturze – a to sprawia, że wykrywanie i używanie słów kluczowych z długiego ogona jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek.
Aby uzyskać ranking treści w wynikach wyszukiwania głosowego, należy nieco zagłębić się w analitykę i poszukać konwersacyjnych słów kluczowych, fraz z długiego ogona lub pytań, które można wykorzystać do promowania treści – a następnie zaktualizować witrynę, aby uzyskać dla nich ranking.
Aktualizacja strategii marketingu cyfrowego
Biorąc pod uwagę różnice między wyszukiwaniem tradycyjnym a głosowym, widać teraz, że aktualizacja obecnej strategii marketingowej będzie prawdopodobnie konieczna. Ale od czego w ogóle zacząć optymalizację wyszukiwania głosowego?
Jak zawsze, jeśli chodzi o marketing, kluczowe znaczenie mają dobre badania. Jakie pytania mogą zadawać docelowi odbiorcy i klienci? Na jakie pytania już odpowiedziałeś i co jeszcze powinieneś dodać? Dobrą wskazówką jest skorzystanie z narzędzia do badania słów kluczowych, aby sprawdzić, na jakie pytania już rankingujesz lub na jakie typowe pytania rankingują Twoi konkurenci, a następnie wykorzystać je w treściach do wyszukiwania głosowego.
Na tej podstawie można następnie napisać nowe treści koncentrujące się na odpowiedziach na pytania, a następnie zebrać wszystkie odpowiedzi w sekcji FAQ, gdzie użytkownicy (i wyszukiwarki głosowe) mogą je szybko znaleźć. Badając pytania, powinieneś również szukać słów kluczowych z długiego ogona, których używają Twoi odbiorcy (i konkurenci).
Oprócz odświeżania treści i dodawania odpowiednich słów kluczowych, istnieje kilka innych rzeczy, które należy zaktualizować w witrynie, aby zapewnić, że algorytmy Google łatwo znajdą Twoją stronę. Oto one:
- Aktualizuj informacje o lokalnej firmie: Większość zapytań głosowych obejmuje pytanie o lokalizację lub dane kontaktowe danej firmy, więc upewnij się, że wszystkie te informacje są łatwo dostępne.
- Plus, posiadanie większej ilości dostępnych informacji kontaktowych sprawia, że Twoja witryna jest bardziej wiarygodna w oczach algorytmu Google, a tym samym będzie wyżej w rankingu. Jeśli masz “Google my business” lub jakikolwiek inny wpis biznesowy z danymi kontaktowymi, sprawdź, czy dane są aktualizowane i zmień je w razie potrzeby.
- Pisz krótkie i zwięzłe odpowiedzi: Przeciętny wynik wyszukiwania głosowego ma tylko 29 słów. Oznacza to, że podczas tworzenia treści były one zwięzłe. Oczywiście nie oznacza to, że wszystkie artykuły i posty powinny mieścić się w limicie 30 słów. Jednak w przypadku sekcji FAQ 29 słów powinno wystarczyć, aby udzielić bezpośredniej odpowiedzi na dane pytanie
- Używaj znaczników schematu: Korzystanie ze znaczników schematu to świetny sposób na wyróżnienie witryny na tle konkurencji pod względem SEO. Schemat tworzy ustrukturyzowane dane o tym, czego dotyczy strona i treść, co ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie i uszeregowanie treści. Im więcej roboty SEO wiedzą o Twojej stronie, tym wyższa będzie jej pozycja w rankingu – a może nawet zostanie ona wypromowana na górę wyników wyszukiwania jako “Rich snippet”.
- Sprawdź, czy wersja mobilna Twojej witryny jest przyjazna dla urządzeń przenośnych: Większość osób korzystających z wyszukiwania głosowego to użytkownicy mobilni, więc upewnienie się, że witryna mobilna jest łatwa w użyciu, ma kluczowe znaczenie. Optymalizacja obrazów, skrócenie czasu ładowania oraz przeprojektowanie przycisków i linków pod kątem mniejszych ekranów mobilnych może zapewnić użytkownikom znacznie lepsze wrażenia i jednocześnie poprawić ranking SEO.
- Skoncentruj się na poprawie autorytetu domeny: Czy wiesz, że strony z dużą liczbą linków częściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania głosowego? Silne linki zwrotne informują roboty Google, że Twoja marka jest bardzo istotna dla docelowych odbiorców lokalnych, dzięki czemu Google wyżej pozycjonuje Twoją stronę.
Podsumowanie
Wyszukiwanie głosowe szybko staje się jednym z najpopularniejszych sposobów wyszukiwania produktów online. Jest szybkie i łatwe, a ludzie mogą z niego korzystać nawet mając zajęte ręce. Jednak dla firm popularność tej nowej technologii oznacza, że muszą teraz spojrzeć na swoje treści, stronę internetową i rankingi wyszukiwania w zupełnie nowy sposób – i zoptymalizować je tak, aby były łatwo znajdowane przez osoby wyszukujące głosowo.
Znalezienie odpowiedzi na pytanie “jak zoptymalizować sklep pod kątem wyszukiwania głosowego” prawdopodobnie zajmie trochę czasu, badań i testów z Twojej strony. Biorąc jednak pod uwagę, jak wiele korzyści technologia głosowa może przynieść firmom, praca nad pokonywaniem wyzwań i optymalizacją stron jest zdecydowanie warta wysiłku. Poza tym, dzięki aplikacjom takim jak Luigi’s Box, dodanie opcji wyszukiwania głosowego do witryny nigdy nie było łatwiejsze. Jeśli więc chcesz mieć przewagę w rankingu głosowym, nasz przewodnik i oprogramowanie Luigi’s Box z pewnością się przydadzą.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora