Czy kiedykolwiek zdarzyła Ci się sytuacja, w której wiedziałeś jak wygląda coś, co chcesz kupić, ale nie znałeś nazwy? Co wtedy zrobiłeś? Najprawdopodobniej opisałeś ten przedmiot znajomemu lub pracownikowi sklepu – a następnie oni pomogli Ci go znaleźć.
To działa dobrze w przypadku zwykłych sklepów stacjonarnych, w których można znaleźć sprzedawcę, ale co ze sklepami internetowymi? Technicznie rzecz biorąc, możesz po prostu wpisać opis poszukiwanego przedmiotu w pole wyszukiwania. Ale jeśli opis jest długi lub niejasny, znalezienie produktu, którego szukasz, prawdopodobnie zajmie Ci dużo czasu (i energii). Czy jest więc jakaś inna opcja?
Co powiesz na wykorzystanie wyszukiwania wizualnego lub obrazowego, aby pomóc swoim klientom znaleźć produkt, który chcą znacznie szybciej i łatwiej? O tym właśnie będziemy dziś rozmawiać – czym jest wyszukiwanie obrazem i wyszukiwanie wizualne, jak działa i jak marki mogą je wykorzystać na swoją korzyść.
Czym jest wyszukiwanie wizualne w e-commerce?
Wszyscy wiemy, jak działa zwykłe wyszukiwanie – wpisujemy w pole wyszukiwania to, czego potrzebujemy, a następnie przeglądamy wyniki. Jeśli wiemy dokładnie czego szukamy i potrafimy wpisać pełną nazwę, to bez problemu znajdziemy poszukiwany produkt.
Co jednak, gdy nie znamy nazwy lub nie wiemy, jakich określeń powinniśmy użyć? Albo gdy szukamy konkretnego produktu? Wtedy znalezienie go za pomocą zwykłego wyszukiwania może być dość kłopotliwe. I tu z pomocą przychodzi wyszukiwanie wizualne.
Wyszukiwanie wizualne jest dokładnie tym, o czym myślisz: możesz wyszukiwać produkty za pomocą obrazu. Po przesłaniu grafiki (lub jej adresu URL) do paska wyszukiwania, wyszukiwarka zasilana sztuczną inteligencją spróbuje znaleźć najlepsze produkty. Może również podać użytkownikowi dodatkowe informacje i sugestie, jak np. wskazanie najbliższego sklepu, w którym dany przedmiot jest dostępny, wskazanie produktów z tej samej linii lub przedmiotów w podobnym stylu.
Ta metoda wyszukiwania jest idealna dla osób, które albo mają problemy z opisaniem, czego dokładnie szukają, albo nie do końca chcą przeglądać tysiące mniej lub bardziej powiązanych wyników.
Przykład:
Pewna kobieta spędziła kiedyś trzy miesiące szukając tortu bezowego, który jadła na jednej imprezie. Wiedziała dokładnie jak ten tort wygląda, ale zapomniała zapytać o jego nazwę. Aby go znaleźć, opisywała więc tort swoim znajomym – żaden z nich nie znał jednak takiego ciasta. Wpisanie “tort bezowy” w wyszukiwaniu obrazów w Google też niewiele pomogło.
Gdyby jednak miała zdjęcie rzeczywistego tortu, to aplikacja do wyszukiwania wizualnego (jak Google Lens) mogłaby pomóc jej znaleźć nazwę tortu – wraz z sugestią, gdzie jest najbliższa piekarnia, w której mogłaby go kupić. Czy nie byłoby to znacznie szybsze i łatwiejsze?
55%
brytyjskich sprzedawców korzysta z wyszukiwania wizualnego (predictly.co)
Czy zatem wyszukiwanie wizualne jest tym samym, co wyszukiwanie obrazów?
Zanim przejdziemy do tego, jak działa wyszukiwanie wizualne i dlaczego firmy e-commerce powinny dodać je do swoich sklepów, wyjaśnijmy jedną rzecz – wyszukiwanie wizualne nie jest tym samym, co wyszukiwanie obrazów.
Chociaż zarówno wyszukiwanie wizualne, jak i wyszukiwanie obrazów są związane z wizualizacjami, istnieje między nimi zasadnicza różnica. W wyszukiwaniu obrazów ludzie wpisują opis szukanego przedmiotu lub zdjęcia i proszą wyszukiwarkę o jego znalezienie. Podczas korzystania z wyszukiwania wizualnego, opis tekstowy jest zastępowany obrazem danego obiektu.
Tak więc zasadniczo, w zwykłym wyszukiwaniu, ludzie wpisują słowa kluczowe, aby znaleźć obraz obiektu, a następnie wyszukiwarka daje im wyniki oparte na tym, jakie elementy uważa za najbardziej pasujące do słowa kluczowego. Tymczasem wyszukiwanie wizualne zaczyna się od zdjęcia – wyszukiwarka analizuje je, a następnie podaje listę wyników najbardziej zbliżonych do tego, co znajduje się na oryginalnym typie obrazu.
Wyszukiwanie wizualne jest również znacznie bardziej zaawansowane niż zwykłe wyszukiwanie obrazów. Nie dostajesz tylko listy wyników, które mogą, ale nie muszą pasować do Twojego zapytania; dostajesz też mnóstwo dodatkowych informacji.
Dzięki aplikacjom takim jak Google Lens, Pinterest visual search lub innym aplikacjom obsługującym wyszukiwanie wizualne, musisz skierować aparat na obiekt, a aplikacja powie Ci wszystko, co musisz o nim wiedzieć. Na przykład, jeśli skierujesz swój aparat na sukienkę, którą widzisz, że ktoś ma na sobie, aplikacja nie tylko pomoże Ci znaleźć identyczną lub podobną sukienkę, ale także powie Ci, ile kosztuje, gdzie możesz ją kupić, a nawet pomoże Ci wybrać pasujące dodatki! Ale Google Lens nie jest jedynym narzędziem, które można wykorzystać do uzyskania odwrotnych wyników wyszukiwania obrazów.
Wyszukiwanie wizualne rośnie w popularności – 62% millenialsów woli korzystać z wyszukiwania wizualnego niż z jakiejkolwiek innej metody. Moda, wystrój wnętrz i inne działy e-commerce również korzystają z wyszukiwania wizualnego. Ponad 55% brytyjskich sprzedawców detalicznych korzysta z tej metody, a prym wiodą duże marki, takie jak Amazon, Macy’s, Ikea, ASOS i eBay.
Zalety korzystania z wyszukiwania wizualnego
Szybsze, łatwiejsze i przyjemniejsze odkrywanie produktów
Zwiększona liczba konwersji
Łączenie doświadczeń zakupowych online i offline
Pozyskiwanie sprzedaży z mediów społecznościowych
Wyróżnij się z tłumu
Checklista wyszukiwania wizualnego
Przygotuj wysokiej jakości obrazy
Zoptymalizuj wszystkie swoje zdjęcia
Odpowiednio nazwij swoje zdjęcia
Dodaj obrazy do swojej mapy strony
Zawsze dodawaj podpis
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora