Wraz z rozwojem merchandisingu e-commerce, posiadanie sklepu internetowego nie polega już tylko na eksponowaniu atrakcyjnych produktów, ale przede wszystkim na optymalizacji spójnego doświadczenia zakupowego. Stworzenie przekonującego i dostosowanego do potrzeb użytkownika doświadczenia może zwiększyć szanse na wyższy współczynnik konwersji i stworzyć trwały wizerunek marki, który sprawi, że lojalni klienci będą często do Ciebie wracać.
Oprogramowanie E-Merchandising, znane również jako cyfrowy merchandising, pomaga pokazać odpowiednie produkty w odpowiednim czasie i miejscach, aby zwiększyć sprzedaż i promować większość produktów. Ten artykuł wyjaśni, czym jest e-merchandising, jego korzyści, niezbędne systemy merchandisingu e-commerce i jak możesz poprawić swoje firmy e-commerce.
Czym jest e-merchandising i dlaczego jest ważny
E-commerce merchandising to strukturyzacja i organizacja oferty produktowej na stronie internetowej w celu wpłynięcia na intencje klientów poprzez zakupy online i osiągnięcia celów sprzedażowych. Proces ten często obejmuje zarządzanie promocjami, kształtowanie wyników wyszukiwania oraz testowanie usprawnień mających na celu poprowadzenie użytkowników przez ścieżkę klienta.
Każdy sprzedawca internetowy chce stale ulepszać swój biznes i zwiększać współczynniki konwersji, a czym byłby świat e-commerce bez klientów? Dlatego właśnie merchandising w e-commerce jest koniecznością, a sprzedawcy powinni przede wszystkim skupić się na doświadczeniu i zaangażowaniu klienta poprzez swoją strategię merchandisingu w e-commerce.
Korzyści z e-merchandisingu
Wzbudzenie zainteresowania klientów
Pierwszym celem merchandisingu w e-commerce jest podniesienie atrakcyjności wizualnej, przyciągnięcie zainteresowania klientów i kontrola ich doświadczeń. Możesz dostosować każdą stronę w oparciu o spostrzeżenia klientów, aby zmaksymalizować przychody i poprawić ogólną wydajność. Lepsza kontrola nad zdjęciami i atrybutami produktów zwiększa atrakcyjność wizualną i satysfakcję klientów.
Zwiększanie zaangażowania w produkt
Klienci prawdopodobnie natychmiast opuszczą Twoją stronę bez zaangażowania, co oznacza, że tracisz potencjalnych nabywców. Aby zaangażować klientów, powinieneś umożliwić im najprostszą podróż klienta poprzez szybkie i łatwe znalezienie i przeglądanie interesujących produktów.
Zmniejszenie współczynnika odrzuceń
Wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że Twój sklep internetowy ma problemy z układem strony, treścią lub doświadczeniem użytkownika. Dzięki e-commerce merchandisingowi i świetnej strategii merchandisingu online możesz zapobiec sytuacji, w której potencjalni klienci opuszczają Twoją stronę i odwiedzają strony konkurencji, ponieważ nie dostają tego, czego szukają.
Zwiększenie retencji odwiedzających
Stale konkurujesz z innymi sklepami e-commerce lub aplikacjami mobilnymi, które chcą zainteresowania Twoich klientów. Szanse są takie, że Twoi odwiedzający mogą nie kupić czegoś podczas pierwszej wizyty; dlatego jest mało prawdopodobne, że wrócą bez zaangażowania za pierwszym razem.
Zwiększenie konwersji
E-commerce merchandising może pomóc zautomatyzować procesy sprzedaży w Twoim sklepie. Dzięki analityce możesz natychmiast zrozumieć, kim są Twoi klienci i czego chcą, a następnie automatycznie pokazać im to, czego szukają.
Rodzaje systemów e-merchandisingowych
1.Wyszukiwarka
Wyszukiwarka jest podstawową częścią aktywności online i procesu merchandisingu online; dlatego świetne wyszukiwarki muszą być intuicyjne, niewymagające, bezpośrednie i łatwe w użyciu. Najważniejszą częścią jest pasek wyszukiwania, który powinien być zawsze łatwo odkrywany dla użytkowników, aby uzyskać to, czego szukają, tak szybko, jak to możliwe. Doskonałe śledztwo jest niezbędne dla idealnego doświadczenia użytkownika.
2. Spersonalizowane zalecenia dotyczące produktów
Klienci online oczekują dokładnych i istotnych wyników. Kiedy otrzymają rezultaty, które pokryją się z ich zapytaniem wyszukiwania i zainteresowaniami, będą bardziej zadowoleni i zaangażowani, więc w efekcie, istnieje duża możliwość ich powrotu. Funkcja ta została opracowana przede wszystkim z pomocą algorytmów sztucznej inteligencji, które zaczęły odgrywać dużą rolę w e-commerce. Strony internetowe przeszły długą drogę od wczesnych dni internetu i stały się znacznie bardziej przyjazne dla użytkownika, zwłaszcza jeśli chodzi o e-commerce.
3. Zestawienie produktów
Listy produktów oparte na kategorii lub zapytaniu wyszukiwania. Świetnie sprawdzają się w zachęcaniu do klikania przez wyszukiwarkę, ponieważ stanowią wizualne potwierdzenie, że kupujący znalazł produkt, którego szukał. To co jest niedoceniane, to sposób w jaki te produkty są uporządkowane. Kluczowe jest to, że ich ranking zachęca do konwersji. Na przykład produkty o wysokim CTR powinny być umieszczone na czołowych miejscach w zestawieniu.
4. Filtry i fasety
Współczesne e-sklepy powinny mieć możliwość wyświetlania tylko istotnych dla danego produktu filtrów, dzięki czemu użytkownicy otrzymują wspaniałe doświadczenie. Zwłaszcza jeśli Twoja strona ma ogromny zasób produktów, dodaj filtry na końcu funkcji wyszukiwania. Filtry i wyszukiwanie fasetowe pozwalają użytkownikom szybko zawęzić zakres wyszukiwania według kategorii produktu, a fasety pozwalają użytkownikom zrobić to na podstawie wielu wymiarów wyszukiwania. Można je ustrukturyzować w taki sposób, aby wyróżnić lub promować określone rodzaje produktów wśród klientów.
Funkcja autouzupełniania umożliwia wyszukiwarce przewidywanie zapytania użytkownika i sugerowanie powiązanych terminów w trakcie wpisywania przez niego zapytania. Świetne autouzupełnianie pokazuje rekomendacje produktów lub wyniki od pierwszego znaku, co oszczędza wiele czasu podczas wyszukiwania, może prowadzić do kolejnych zakupów i minimalizuje problemy z wyszukiwaniem krótkich słów lub słów z małą ilością znaków. Autouzupełnianie i sugestie zapytań pozwalają nie tylko zwiększyć współczynnik klikalności poprzez przyspieszenie procesu wyszukiwania, ale także umieją skierować użytkowników w stronę konkretnych produktów.
6. Personalizacja e-commerce
E-commerce merchandising ewoluował również w personalizacji doświadczeń użytkownika. Na początku ery e-commerce nie było łatwo śledzić użytkowników, dostosowywać strony czy tworzyć spersonalizowane reklamy. Obecnie sprzedawcy e-commerce mogą zobaczyć, kto odwiedza ich stronę w zaledwie kilka kliknięć i poznać preferencje poszczególnych klientów na podstawie danych historycznych i poprzednich interakcji z witryną. Silnik personalizacji buduje profile klientów dla każdego klienta, ucząc się na podstawie ich działań w witrynie i mapując je w celu dotarcia do danych o produktach. Korzystając z tego, AI znajduje i pokazuje odpowiednie treści, których klient szukałby.
7. Visual Merchandising
Online visual merchandising to strategiczne wyświetlanie elementów wizualnych i projektowych na stronie internetowej. Może to pomóc w komunikacji wizerunku marki i zwiększyć zaangażowanie klientów poprzez ich doświadczenie, od oszałamiających zdjęć, doskonałego storytellingu na stronie głównej projektu i bogatych opisów produktów. Skuteczny visual merchandising wyświetla najbardziej odpowiednie produkty w każdym punkcie styku i ustanawia zaufanie poprzez wysokiej jakości obrazy i treści generowane przez użytkowników.
8. Opinie klientów
Klienci często szukają dowodów społecznych, zanim zdecydują się na dokonanie zakupu na konkretnej stronie internetowej. Opinie klientów i recenzje produktów, a zwłaszcza zdjęcia produktu, stanowią dowód społeczny dla klientów, że Twoja strona jest bezpieczna. Nie muszą być one jednak ograniczone do stron produktowych. Pokazywanie ich dynamicznie podczas wyszukiwania przez użytkowników może zapewnić szybką walidację produktów, których szukają.
Usprawnienie e-merchandisingu
Co możesz zrobić sam, aby zwiększyć swoje działania e-merchandisingowe
Zoptymalizuj swoją stronę, aby była dostępna na każdym urządzeniu
Optymalizacja strony e-commerce pod kątem każdego urządzenia jest kluczowa. Szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy każdy z nas nieustannie się komunikuje lub szuka informacji. Do 2025 roku prawie 75% internautów będzie korzystać wyłącznie z urządzeń mobilnych, aby uzyskać dostęp do Internetu. Dlatego większość stron internetowych czy aplikacji powinna być przyjazna urządzeniom mobilnym. Opóźniona, zagmatwana lub frustrująca strona mobilna może szybko sprawić, że klienci opuszczą Twój sklep internetowy. Zoptymalizuj wyszukiwanie, głównie poprzez zapewnienie przejrzystych kategorii i wyszukiwanie produktów.
Aktualizuj opisy produktów, a także dbaj o ich atrakcyjność wizualną.
Opis produktu jest zazwyczaj pierwszym miejscem, do którego klienci udają się, aby dowiedzieć się o interesujących ich produktach. Opisy powinny zawierać pomocne informacje na temat zastosowania produktu, specyfikacji, materiałów, produkcji i korzyści. Opisy te powinny zawsze zawierać wysokiej jakości zdjęcia lub filmy.
Jak wybrać oprogramowanie, które wzmocni Twoje wysiłki w zakresie e-merchandisingu?
Na co zwrócić uwagę
Kluczowe cele to zwiększenie konwersji klientów, zmniejszenie liczby porzuceń koszyka, stworzenie bardziej prostej nawigacji po stronie dla klientów i tworzenie spersonalizowanych rekomendacji, aby zachęcić do dodatkowych zakupów.
Ile kosztuje?
Możesz znaleźć mnóstwo narzędzi do merchandisingu e-commerce, a ich ceny różnią się. Niektóre mają cenniki, które zależą od liczby klientów, których obsługujesz, wielkości katalogu produktów i liczby zdarzeń, które wykonujesz. Z niektórymi z nich należy się skontaktować, aby uzyskać informacje o cenach. Ceny wahają się od 0,99$ do 500$ miesięcznie.
Jak wybrać ten odpowiedni?
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o tym, jakie oprogramowanie pasuje do Twojego biznesu e-commerce, odwiedź stronę G2, zbadaj wymienione firmy i wybierz tę, która oferuje najwięcej narzędzi e-merchandisingowych, które chcesz i najlepszą cenę dla Ciebie.
Wnioski
E-commerce merchandising jest ciągłym i iteracyjnym procesem i ewoluuje każdego roku. Doprowadzenie twojego merchandisingu online do następnego poziomu nie jest trudne. Potrzeba tylko dobrej strategii merchandisingu e-commerce. Wierzymy, że ten artykuł z kilkoma wskazówkami pomoże Ci osiągnąć Twoje cele w e-commerce.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora