Jaka jest pierwsza rzecz, którą robisz na stronie e-commerce? Założymy się, że jest to korzystanie z pola wyszukiwania. Niezależnie od tego, czy szukasz konkretnego produktu, czy po prostu przeglądasz sklep, pomocna funkcja wyszukiwania jest najlepszym przyjacielem wszystkich kupujących.
Jednak wprowadzenie funkcji wyszukiwania do sklepu internetowego nie jest łatwe dla sprzedawców e-commerce. Może się wydawać, że jest to jedna z najprostszych rzeczy, ale w rzeczywistości jest to obecnie dość złożona technologia, z wieloma wyrafinowanymi funkcjami, które mogą wyróżnić Twój sklep na tle konkurencji.
Jaki jest najlepszy sposób na znalezienie odpowiedniego narzędzia wyszukiwania dla swojego sklepu, aby poprawić jakość obsługi klienta? Dowiedz się tego z naszego przewodnika.
Czym jest wyszukiwanie w witrynie e-commerce?
Wyszukiwanie w witrynie e-commerce to narzędzie wyszukiwania, które możesz zintegrować ze swoim sklepem. Mówiąc najprościej, pomaga ono użytkownikom znaleźć dokładnie te produkty, których szukają, dopasowując słowa kluczowe do produktów dostępnych w Twojej witrynie. W ten sposób wyszukiwarka może zrozumieć, czego szuka klient i pokaże mu, gdzie może znaleźć odpowiednie produkty. To w zasadzie jak własny asystent sklepu internetowego, który może pracować 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, obsługiwać setki lub tysiące klientów jednocześnie i zadba o to, by każdy z zainteresowanych znalazł dokładnie ten produkt, którego szuka.
Czy wiesz, że użytkownicy wyszukiwarek są znacznie bardziej skłonni do konwersji? W rzeczywistości są oni średnio 7-10 razy bardziej skłonni do konwersji niż zwykli odwiedzający stronę internetową! Tak więc ułatwiając im znalezienie tego, czego potrzebują, możesz wyraźnie zwiększyć ich zadowolenie i swoje przychody. A jeśli tego nie zrobisz, będziesz musiał zaakceptować wysoki współczynnik odrzuceń, porzucone wyszukiwania klientów i koszyki pozostawione w samotności.
Jakiego rodzaju pytania ludzie mogą wpisywać w pole wyszukiwania?
Najważniejszym zadaniem wyszukiwarki jest zrozumienie tego, czego szuka klient i znalezienie odpowiedniego produktu. A klienci mogą okazywać, że szukają odpowiednich produktów na kilka różnych sposobów.
Według badań Baymard Institute, kupujący online, podobnie jak konsumenci detaliczni, dzielą się na cztery kategorie podczas wyszukiwania produktów w witrynach e-commerce:
Osoby dokładnie wyszukujące
Osoby te dokładnie wiedzą, jakiego produktu szukają, a nawet znają jego nazwę, więc ich zapytanie jest konkretne. Używają atrybutów produktu i odpowiednich zapytań. Mogą więc na przykład przyjść do sklepu, aby zapytać o konkretny model ładowarki do laptopa lub markowy krem do twarzy. Podejmują decyzję o zakupie, więc w procesie wyszukiwania używają odpowiednich słów kluczowych w ramach dokładnych dopasowań.
Przykład: Klient wpisuje w polu wyszukiwania ” Canon PGI 570 atrament multipack”.
Wyszukiwanie według typu produktu
Tutaj użytkownik wie, jakiego typu produktu szuka, ale nie wie lub nie zdecydował jeszcze, jaki model lub markę chce kupić, więc używa ogólnych terminów. Na przykład, gdy klient szuka nowego modelu aparatu, ale nie wie jeszcze, który model będzie dla niego najlepszy, może wpisać w polu wyszukiwania “Aparat”.
Przykład: Klient wpisuje w polu wyszukiwania “suplement multiwitaminowy”.
Wyszukiwanie oparte na problemie
W tym przypadku klient nie wie, jakiego produktu szuka. Wie jednak, że potrzebuje czegoś, co pomoże mu uporać się z konkretnym problemem. W zwykłym sklepie detalicznym klient zadaje pytania typu “Szukam czegoś na trądzik” lub “Potrzebuję czegoś, aby pozbyć się plamy z wina”. W polu wyszukiwania zazwyczaj wpisuje nazwę swojego problemu. W tym przypadku decyzja o zakupie mogła nie zostać jeszcze podjęta. Warto więc wyświetlać wewnętrzne wyniki wyszukiwania razem z recenzjami produktów, przyciskiem koszyka lub innymi popularnymi wyszukiwaniami, czy słowami kluczowymi. W ten sposób możesz przybliżyć potencjalnego klienta do konwersji (i jednocześnie siebir do jednego z Twoich celów biznesowych).
Przykład: Klient wpisuje “Środek odstraszający szkodniki” w polu wyszukiwania (czekając na rekomendacje produktów).
Wyszukiwanie nieproduktowe
Istnieje również czwarta kategoria pytań wyszukiwania dla sklepów internetowych, która koncentruje się bardziej na tym, że klient szuka informacji, a nie produktu. Przykładowo, może on chcieć sprawdzić dostępne opcje płatności lub wysyłki w sklepie (np. czy może zapłacić kartą kredytową), a następnie zdecydować, czy kupić dany produkt.
Przykład: Klient wpisuje w polu wyszukiwania “Zwroty i wymiany”.
Przyjazne dla kupujących wyszukiwarki ułatwiają przeglądanie witryny w poszukiwaniu dowolnego z tych typów informacji, niezależnie od tego, czy odwiedzający mają jasny pomysł na to, czego chcą, czy też potrzebują więcej informacji przed dokonaniem zakupu (np. przeglądanie opinii klientów lub sprawdzanie ofert w sklepie stacjonarnym).
Jednak nowoczesna wyszukiwarka witryny e-commerce może – i powinna – robić znacznie więcej.
Czego jeszcze oczekują klienci od wyszukiwarki e-commerce?
Według ostatnich badań Forrester, 43% odwiedzających witrynę przechodzi bezpośrednio do paska wyszukiwania, gdy po raz pierwszy odwiedzają witrynę. Dlatego Twoim celem jest ułatwienie znalezienia produktów lub usług za pomocą wyszukiwarki, umożliwienie ich łatwego wyboru i prostego zakupu.
Jednak podstawowa funkcja wyszukiwania w e-commerce, może zwrócić dobre wyniki tylko wtedy, gdy klient jest bardzo konkretny w swoim zapytaniu. Jak więc sprawić, by klienci pozostali i otrzymali to, czego potrzebują? Jak doprowadzić do wysokiej intencji zakupowej? Jaki jest przepis na idealny UX wyszukiwania w e-commerce?
Lepsze i bardziej precyzyjne wyniki z pomocą NLP
Dzięki rozpoznawaniu i rozumieniu kontekstu tekstu, przetwarzanie języka naturalnego pozwala na uzyskanie dokładnych wyników wyszukiwania, nawet jeśli użytkownicy nie wiedzą, jak precyzyjnie opisać to, czego szukają. Zamiast skupiać się wyłącznie na słowach kluczowych użytych przez klienta i dopasowywać elementy na tej podstawie, wyszukiwarki zasilane językiem naturalnym skupiają się na kontekście całego wyszukiwanego hasła. Gdy zrozumieją intencje użytkownika, mogą wskazać klientowi drogę do dokładnie tego produktu, którego szuka lub dać mu dopasowane rekomendacje produktowe – wszystko po to, by zwiększyć wygodę użytkownika i poprawić funkcjonalność wyszukiwania.
Na przykład wyszukiwarka oparta na NLP znacznie lepiej poradzi sobie ze zrozumieniem synonimów. Użytkownik wpisujący czerwony sweter zobaczy również swetry i pulowery w tych samych wynikach wyszukiwania, ponieważ inteligentna wyszukiwarka rozumie, że te słowa są synonimami. Z drugiej strony, zwykła wyszukiwarka wymagałaby trzech oddzielnych wyszukiwań klienta, po jednym dla każdego słowa kluczowego.
Personalizacja
Współcześni klienci oczekują spersonalizowanych rekomendacji podczas przeglądania sklepu internetowego – 91% konsumentów twierdzi, że są bardziej skłonni do robienia zakupów u marek, które zawierają odpowiednie oferty i rekomendacje.
Personalizacja może również znacznie poprawić współczynniki konwersji, współczynniki klikalności i lojalność klientów – 56% klientów jest bardziej skłonnych powrócić do witryny, która poleca spersonalizowane produkty za pomocą funkcji wyszukiwania. Jeśli dodasz czynnik personalizacji do swojej wyszukiwarki e-commerce, możesz zauważyć, że przesunęło to znacznie współczynniki i lojalność klientów.
Wyrozumiałość dla literówek i błędów
Prawdopodobnie błędnie wpisaliśmy nazwę produktu lub przypadkowo popełniliśmy literówkę podczas wyszukiwania. Zdarza się to nawet częściej na telefonach komórkowych, ponieważ klawiatura telefonu nie jest najwygodniejszym sposobem wpisywania długich nazw produktów. Ponadto autokorekta może (jak na ironię) czasami zepsuć zapytanie wyszukiwania. Typowa wyszukiwarka pokazuje w odpowiedzi stronę “Brak wyników”. W takim przypadku odwiedzający może nie zauważyć literówki i po prostu założyć, że nie masz takiego produktu w swoim sklepie. Szkoda byłoby stracić klientów przez taki błąd!
Jeśli chcesz, aby użytkownicy znajdowali odpowiednie wyniki bez względu na to, jak wpisali nazwę produktu lub zagadnienie, powinieneś poszukać terminów wyszukiwania i narzędzi, które mogą zauważyć literówki i nadal wyświetlać wyniki, których oczekiwał klient.
Wyszukiwanie mobilne
Do 2025 r. prawie 75% użytkowników Internetu będzie korzystać wyłącznie z urządzeń mobilnych. A w ciągu ostatnich sześciu miesięcy 79% użytkowników smartfonów dokonało zakupu online za pomocą swoich urządzeń mobilnych.
Optymalizacja witryny e-commerce pod kątem użytkowników mobilnych jest więc niezbędna – niezależnie od tego, co sprzedajesz. Opóźniona, zagmatwana lub frustrująca w użyciu witryna mobilna może szybko zniechęcić nawet zadowolonych klientów i odciągnąć ich od sklepu – zwłaszcza najmłodszą grupę, która dorastała ze swoimi smartfonami.
Aby ułatwić korzystanie z witryny i pola wyszukiwania, należy przeanalizować wszystkie drobne rzeczy, które mogą negatywnie wpłynąć na witrynę mobilną: czas ładowania na urządzeniu mobilnym, responsywność paska wyszukiwania, jak zaawansowane są możliwości wyszukiwania i czy tekst witryny jest łatwy do odczytania. Upewnij się również, że narzędzie wyszukiwania witryny, którego chcesz używać, jest przyjazne dla wszelakich urządzeń mobilnych.
75%
Do 2025 r. 75% osób będzie korzystać z Internetu wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. (cnbc.com)
Jak wybrać wyszukiwarkę witryn e-commerce?
Jak więc widać, wybór pierwszej lepszej wyszukiwarki na stronie nie jest najlepszym pomysłem. Jednak samo myślenie o researchu, porównywaniu i testowaniu kilku różnych aplikacji może przyprawić o ból głowy. Można to jednak zrobić nieco łatwiej, odpowiadając na kilka pytań przed przystąpieniem do poszukiwań:
- Jakie najważniejsze potrzeby powinno spełniać nowe rozwiązanie do wyszukiwania w witrynie e-commerce?
- Jak powinien działać interfejs?
- Jakie funkcje mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży i konwersji w witrynie za pomocą popularnych zapytań?
- Jakie funkcje wyszukiwania chcieliby mieć klienci?
- Jak powinna zachowywać się wyszukiwarka dla słów kluczowych z długiego ogona w czasie rzeczywistym?
Znając swoje najważniejsze priorytety, możesz skupić się na znalezieniu funkcji wyszukiwarki, które sprawią, że korzystanie z wyszukiwarki będzie dziecinnie proste i zwiększy zaangażowanie klientów. Sprawdzenie recenzji produktów (jeśli takie istnieją) pomoże również przygotować pytania, które należy zadać sprzedawcom, aby dowiedzieć się, które narzędzie najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Choć zajmie to trochę czasu, przy tak wielu różnych narzędziach wyszukiwania i funkcjach, zrobienie researchu pozwoli zaoszczędzić czas i pomoże wybrać najlepszą aplikację dla Twojego sklepu e-commerce.
Najbardziej wartościowe funkcje wyszukiwarki e-commerce
A skoro już jesteśmy przy funkcjach narzędzi wyszukiwania w witrynach e-commerce, na które z nich należy zwrócić szczególną uwagę?
Autouzupełnianie
Autouzupełnianie to jedna z najbardziej podstawowych funkcji, jakich kupujący oczekują od wyszukiwarki. W końcu, czyż nie oszczędza to mnóstwo czasu? Wystarczy wpisać kilka liter w polu wyszukiwania, a funkcja autouzupełniania może zasugerować słowa kluczowe, produkty i odpowiednie kategorie produktów, które dokładnie pasują do tego, co klient chce znaleźć.
Korzystanie z tej funkcji w mobilnych przeglądarkach wyszukiwania jest niezbędne, ponieważ wpisywanie długiej nazwy produktu za pomocą małej klawiatury nie jest tak wygodne. Ale autouzupełnianie ma również inną zaletę – może pomóc zmniejszyć liczbę stron z “zerowymi wynikami”, na których lądują klienci. Są na to dwa sposoby. Jednym z nich jest dopasowanie zapytania do właściwego produktu lub kategorii, a drugim jest…
Tolerancja literówek
…pomagająca znaleźć właściwy produkt, nawet jeśli została popełniona literówka.
Google przetwarza ponad 8,5 miliarda wyszukiwań dziennie – średnio jedno na 10 zapytań zawiera błąd ortograficzny. Pomyśl tylko, ile literówek dziennie mogą popełnić użytkownicy Twojego sklepu internetowego! Zazwyczaj, gdy jesteśmy w pośpiechu, nie zawsze skupiamy się na pisowni – a malutka klawiatura mobilna i autokorekta nie ułatwiają nam zadania.
Jeśli wyszukiwarka w Twojej witrynie nie jest w stanie zrozumieć literówek, ryzykujesz, że odstraszysz swoich klientów, a oni pomyślą, że nie masz tego produktu w swoim sklepie. Konieczne jest więc znalezienie narzędzia wyszukiwania, które rozpoznaje literówki i zaleca inne wyszukiwanie (lub, jeszcze lepiej, pokazuje wyniki dla poprawnie napisanego słowa kluczowego). W ten sposób możesz sprawić, że Twoje popularne produkty będą jeszcze bardziej atrakcyjne dla tych, którzy nie użyli dokładnego dopasowania w funkcji wyszukiwania.
Rozpoznawanie synonimów
Kolejnym ważnym aspektem jest rozpoznawanie synonimów. Klienci mogą odnosić się do produktów, kategorii produktów i cech produktów na kilka sposobów – wystarczy pomyśleć o przykładzie “czerwonego swetra”. Ale mogą też szukać laptopa, wpisując “notebook”. Typowa wyszukiwarka oparta na słowach kluczowych da im tylko wyniki np. dla “golfa” lub “notebooka” – lub nie da żadnych wyników, nawet jeśli sprzedajesz produkt, który chcą kupić.
Wyszukiwarki, które rozumieją synonimy i mogą szybko dopasować słowo klienta do produktu, mają znacznie większą szansę na pomoc potencjalnym klientom w znalezieniu dokładnie tego, czego chcą. Oznacza to lepsze wrażenia użytkownika i większą sprzedaż.
Funkcje personalizacji
Personalizacja wyników w sklepie internetowym w oparciu o zachowanie klienta może zmniejszyć liczbę porzuceń witryny, zwiększyć zaangażowanie i współczynniki konwersji oraz poprawić wrażenia użytkownika. Aplikacja wyszukiwarki z funkcjami personalizacji może zadbać o te rzeczy.
Spersonalizowane wyszukiwanie gromadzi dane o odwiedzających witrynę, a następnie pokazuje wyniki wyszukiwania i rekomendacje dostosowane do ich potrzeb. Można więc na przykład pokazać produkty, które oglądali (ale nie kupili), produkty podobne do tych, które oglądają, a nawet skierować ich uwagę na specjalną wyprzedaż produktów, których szukali (odnosząc się w ten sposób do ich poprzedniego wyszukiwania) lub które niedawno kupili.
Możesz także pokazać produkty, które zostały zakupione przez inne osoby, poszukujące tych samych wyników. Może to zachęcić ich do dokonania dodatkowych zakupów, ponieważ znajdą produkt, o którego istnieniu nie wiedzieli lub którego zapomnieli dodać do koszyka. Przypomnienie, że należy kupić baterie do nowej latarki, którą właśnie chcesz kupić, może okazać się bardzo pomocne.
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja nie jest tylko nową, fantazyjną zabawką dla przedsiębiorstw – może przynieść korzyści firmom każdej wielkości i typu oraz wyrównać szanse wszystkich firm zajmujących się handlem elektronicznym.
A patrząc na rosnące wykorzystanie sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym, jasne jest, że można uzyskać wiele korzyści. Od zwiększenia produktywności zespołu po dostarczenie mnóstwa cennych danych i zapewnienie klientom doskonałych doświadczeń zakupowych.
Co jednak czyni ją tak potężną? Możliwość gromadzenia i analizowania ogromnej ilości danych w celu znalezienia wzorców, a następnie wykorzystania. Chcesz pokazać odpowiednie rekomendacje, ale nie wiesz co klient lubi? Chcesz zrozumieć nowe słowa i frazy, i dopasować je do produktu?
To bułka z masłem dla wyszukiwarki opartej na sztucznej inteligencji, która potrafi to i znacznie więcej.
Na przykład algorytm sztucznej inteligencji, który jest częścią wyszukiwarki Luigi’s Box, może nadać priorytet elementom, których użytkownik najprawdopodobniej szuka i umieści je na górze wyników wyszukiwania. Czy odwiedzający są zainteresowani notebookami zawierającymi pakiet antywirusowy, jeśli wpiszą “Antivirus” w polu wyszukiwania? Najprawdopodobniej nie – ale zwykłe wyszukiwarki pokazują takie wyniki jako “powiązane”. Tymczasem silniki AI z przetwarzaniem języka naturalnego będą próbowały określić, czego szuka odwiedzający – i zaoferują najlepsze dopasowania na górze.
Najlepsze funkcje właściwego wyszukiwania w witrynie
Autouzupełnianie
Tolerancja literówek
Rozpoznawanie synonimów
Personalizacja
Sztuczna inteligencja
Najważniejsze korzyści z wyszukiwania w witrynie
Lepsze doświadczenie użytkownika
To może być zaskakujące, ale sposób działania paska wyszukiwania może znacząco wpłynąć na to, czy odwiedzający dokonają zakupu, czy też nie. Jeśli wyszukiwarka jest zdezorientowana w momencie, gdy klienci błędnie wpisują nazwę produktu, pokazuje losowo popularne produkty bez żadnych recenzji i ogólnie wydaje się być bardziej uciążliwa niż pomocna, odwiedzający nie będą dwa razy zastanawiać się nad opuszczeniem strony.
88% konsumentów online jest mniej skłonnych do powrotu na stronę po złych doświadczeniach!
Zadbaj o to, by ich zakupy były przyjemniejsze, a szybko zobaczysz rezultaty – zarówno jeśli chodzi o zadowolenie i lojalność odwiedzających, jak i Twoje przychody.
Zwiększona sprzedaż
Czy wiesz, że osoby wyszukujące w witrynie generują około 40%-80% wszystkich przychodów z witryn e-commerce? Ci, którzy korzystają z wyszukiwania, wykazują, że planują kupić dany przedmiot – jeśli tylko uda im się go szybko znaleźć.
Oznacza to, że im łatwiejsze jest korzystanie z wyszukiwarki i znajdowanie produktów, tym większa szansa, że klienci go kupią.
Według badań CXL, sama optymalizacja wyszukiwarki może przynieść 43% wzrost współczynnika konwersji.
Mnóstwo danych analitycznych, dzięki którym możesz ulepszyć swój sklep
Wyszukiwanie w witrynie może wygenerować dużą ilość danych, które zespoły marketingowe i sprzedażowe mogą później wykorzystać. Na przykład, ile osób skorzystało z wyszukiwarki? Jakimi produktami są najbardziej zainteresowani? Ile stron “bez wyników” otrzymali klienci? Wszystko to i wiele więcej można znaleźć po prostu przeglądając raporty analityczne.
Na przykład Luigi’s Box zapewnia pulpit nawigacyjny ze wszystkimi wskaźnikami, które będą miały znaczenie dla Twojego sklepu, pomaga szybko analizować wszelkie strony o treści “nie znaleziono wyników” lub najczęściej wyszukiwane hasła.
Możesz nawet poznać najczęstsze literówki lub błędy popełniane przez użytkowników – i wykorzystać tę wiedzę do dalszej poprawy działania wyszukiwarki.
Najlepsze rozwiązania do wyszukiwania witryn e-commerce
Wybór rozwiązania do wyszukiwania w witrynach e-commerce może być trudny, ponieważ istnieje wielu dostawców, których należy wziąć pod uwagę. Gdzie więc szukać? Wybraliśmy kilka narzędzi dostępnych na stronie G2, aby dać Ci wyobrażenie o dostępnych opcjach. Powiemy również, jakie funkcje możesz w nich znaleźć.
Luigi’s Box
Zestaw narzędzi e-commerce Luigi’s Box ma na celu zapewnienie odwiedzającym jak najlepszych doświadczeń zakupowych. Oparte na sztucznej inteligencji pole wyszukiwania poprowadzi odwiedzających sklep do znalezienia pożądanego produktu. Jednocześnie pulpity analityczne dostarczą wszystkich istotnych informacji na temat wydajności elementów wyszukiwania i nawigacji w witrynie. Jakie funkcje można w nim znaleźć?
Funkcje:
- Wyszukiwarka oparta na sztucznej inteligencji
- Ranking wskaźników biznesowych
- Tolerancja i korekta literówek
- Wykrywanie synonimów
- Wyszukiwanie głosowe
- Spersonalizowane rekomendacje podobnych produktów w koszyku
Algolia
Algolia to platforma wyszukiwania i odkrywania e-commerce dla sprzedawców internetowych każdej wielkości. Aplikacja pomaga zapewnić szybkie i spersonalizowane doświadczenia e-commerce na urządzeniach internetowych i mobilnych. Ponadto posiada zestaw narzędzi zaprojektowanych dla użytkowników Shopify, które pomagają optymalizować i analizować sklep.
Funkcje:
- Tolerancja literówek
- Wyszukiwanie geograficzne
- Integracja z Shopify
- Wizualny interfejs “przeciągnij i upuść
- Sugestie zapytań
Elastisearch
Elastisearch to kolejna platforma wyszukiwania, która działa w przypadku wyszukiwania produktów, dokumentów i informacji. Roboty indeksujące aktualizują odpowiednie treści, a solidna analityka zapewnia pełną kontrolę nad wynikami wyszukiwania.
Funkcje:
- Pełna personalizacja
- Web crawler
- Wbudowana analityka
- Wyszukiwanie fasetowe
- Autouzupełnianie
Podsumowanie
Szybki i płynny pasek wyszukiwania, który “czyta w myślach” jest niezbędny dla sukcesu każdego biznesu e-commerce. Jeśli potencjalni klienci nie mogą znaleźć produktu w Twojej witrynie, założą, że go nie sprzedajesz. A jeśli korzystanie z pola wyszukiwania zajmie im zbyt dużo czasu i energii, szybko przejdą do innej witryny.
Poświęcenie czasu na wybranie narzędzia do natychmiastowego wyszukiwania, które pomoże klientom znaleźć to, czego chcą i jak chcą, jest teraz koniecznością, jeśli zamierzasz rozwijać swój biznes online. Ale gdy już znajdziesz idealne i potężne narzędzie wyszukiwania, szybko stanie się ono nieodzowną częścią Twojego sklepu – i to taką, która będzie uwielbiana przez klientów i spowoduje ich lepsze utrzymanie.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Dlaczego potrzebna jest checklista aby skonfigurować wyszukiwarkę w witrynie e-commerce?
Jako, że wyszukiwarka jest rdzeniem witryny e-commerce, musisz upewnić się, że jest poprawnie skonfigurowana, aby zapewnić dobre wrażenia klientów. Dzięki kilku krytycznym elementom możesz upewnić się, że wyszukiwanie w witrynie zapewnia wszystkie opcje wymagane do dobrego doświadczenia klienta. Dodanie funkcji, takich jak rozwiązania wyszukiwarki, sugestie produktów, tagi, obszerne opisy produktów, a nawet sprawienie, by pasek wyszukiwania był widoczny dla wszystkich, może pomóc w rozwoju firmy e-commerce.
Dlaczego firmy powinny inwestować w lepsze opcje wyszukiwania dla swojego e-commerce?
Po pierwsze, można śmiało powiedzieć, że odpowiednie wyszukiwanie jest jedną z podstawowych funkcji witryny e-commerce. W końcu jak klienci mają znaleźć to, czego szukają, jeśli nie mogą tego wpisać?
Dobrze zaprojektowana wyszukiwarka w witrynie e-commerce może znacznie poprawić zadowolenie klientów i konwersje. Podczas gdy wiele firm koncentruje się na projekcie i doświadczeniu użytkownika swojej witryny e-commerce, wyszukiwanie w witrynie jest często pomijane. A prawda jest taka, że słabe wyniki wyszukiwania w witrynie mogą szybko zniweczyć całą ciężką pracę włożoną w zaprojektowanie świetnej witryny e-commerce.
Solidne wyszukiwanie w witrynie może pomóc w poprawie konwersji, zmniejszy liczbę porzuconych koszyków i zwiększy zadowolenie klientów. Jeśli chcesz zwiększyć średnią wartość zamówienia, możliwość znalezienia produktu ma kluczowe znaczenie. Możesz nawet rozważyć połączenie go z innymi opcjami usprawniającymi wyszukiwanie online, takimi jak wyszukiwanie głosowe, doświadczenie odkrywania i wtyczka recenzji produktów – aby osiągnąć biznesowe wskaźniki KPI i zapewnić płynne wrażenia.
Jakie są typowe błędy podczas projektowania wyszukiwarki w witrynie e-commerce?
Firmy popełniają kilka typowych błędów podczas projektowania wyszukiwania w witrynie e-commerce. Obejmują one na przykład niedostarczanie klientom wystarczającej liczby opcji do zawężenia wyszukiwania. W rezultacie klienci nie znajdą tego, czego szukają lub będą musieli przeglądać zbyt wiele wyników, aby znaleźć odpowiedni produkt, mimo że wprowadzili prawidłowe zapytanie.
Innym częstym błędem jest nieindeksowanie całej zawartości witryny. Powoduje to, że klienci nie znajdują określonych produktów lub nie są w stanie znaleźć informacji o produkcie, którym są zainteresowani.
Wiele firm nie projektuje również środowiska wyszukiwania dla użytkowników mobilnych, co może skutkować słabym doświadczeniem użytkownika dla klientów próbujących wyszukiwać na swoich urządzeniach mobilnych.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora