Dzięki e-commerce, ludzie mogą cieszyć się zakupami online, szybką dostawą i mogą wybierać spośród różnych artykułów: gospodarstwa domowego, artykułów spożywczych, żywności itp. Jednak przywilej robienia zakupów w zaciszu własnego domu zwiększył zapotrzebowanie na… szybką dostawę!
Od dawna wiadomo, że tradycyjny model handlu elektronicznego nie będzie w stanie zaspokoić gwałtownego wzrostu popytu ze strony klientów. W ten sposób powstał Q-commerce.
Wiele firm Q-commerce przekracza oczekiwania klientów dzięki niewiarygodnie szybkiemu czasowi dostawy i najwyższej wygodzie zakupów. Dlatego też dziś przyjrzymy się bliżej modelowi Q-commerce, jego działaniu i różnicom w odniesieniu do tradycyjnych firm e-commerce.
Czym jest Q-commerce?
Q-commerce to kolejny krok w ewolucji handlu elektronicznego, łączący wygodę tradycyjnych zakupów online z zaletą dostaw na odległość.
Firmy oferujące szybkie zakupy gwarantują natychmiastową dostawę lub dostawę na żądanie. Najlepszym przykładem jest dostawa żywności. Firmy Q-commerce, takie jak internetowe sklepy spożywcze, pozwalają kupować potrzebne produkty i dostarczają je w ciągu kilku minut dzięki szybkim dostawom.
Oprócz szybszych dostaw, Q-commerce oferuje model biznesowy nowej generacji, który może sprostać rosnącym wymaganiom konsumentów. Pozwala on nowoczesnym firmom na efektywniejsze przetwarzanie ogromnych ilości danych przy użyciu sztucznej inteligencji i technologii uczenia maszynowego, aby poradzić sobie z ciągle ewoluującymi zachowaniami klientów.
Mimo, że Q-commerce obraca się głównie wokół zakupów z obszaru gospodarstwa domowego i artykułów spożywczych, branża ta szybko ewoluuje. Obecnie użytkownicy internetowi mogą kupować szeroką gamę produktów i usług od firm Q-commerce.
Dostawa 24/7
Dzięki Q-commerce klienci mają dostęp do dostawy przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Podczas gdy e-commerce oferuje podobny poziom wygody do zakupów online, nie jest w stanie poradzić sobie z dostawą produktów tak szybko, jak robi to Q-commerce.
Ponadto Q-commerce umożliwia transakcje w czasie rzeczywistym i płynną obsługę.
Najlepsze doświadczenie zakupowe
Firmy Q-commerce starają się przekraczać oczekiwania klientów, umożliwiając im zakup towarów za pomocą kilku kliknięć. Oprócz zapewnienia niesamowitej wygody, firmy te zapewnią każdemu potencjalnemu klientowi wyjątkowe wrażenia z zakupów.
Teraz możesz kupić swoje ulubione produkty w dowolnym momencie, za pomocą kilku dotknięć telefonu. Co więcej, otrzymasz je na swój adres w ciągu zaledwie kilku minut, zamiast bezpośrednio odwiedzać sklepy stacjonarne.
Przyjazne dla klienta ceny i oferty
Przedsiębiorstwa Q-commerce często kupują towary hurtowo. To pozwala im obniżyć cenę każdego produktu i zaoferować konkurencyjne ceny, przyjazne dla klienta rabaty i przystępne oferty. Dzięki temu, witryny Q-commerce odnotowują duży ruch i mogą zwiększyć generowanie leadów, konwersję i przychody.
Dostawa produktów jest kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na ceny. Wiele firm Q-commerce często uwzględnia różne rabaty i oferty dla dostaw na żądanie, aby wpłynąć na zachowania zakupowe konsumentów.
Płynne śledzenie i monitorowanie zamówień
Witryny Q-commerce oferują zaawansowane funkcje monitorowania zamówień. Umożliwiają bowiem śledzenie przesyłek i tras dostaw na wszystkich etapach realizacji i to w jednym miejscu.
W przypadku opóźnienia w dostawie, klienci mogą skontaktować się z obsługą i uzyskać pomoc. Ponadto, w razie potrzeby, mogą automatycznie składać ponowne zamówienia.
Oto kilka faktualnych statystyk, które pozwolą Ci być na bieżąco z rozwijającą się branżą Q-commerce:
- Wartość branży przekroczyła już 25 miliardów dolarów;
- Jej wartość wzrośnie do ponad 75 miliardów dolarów w ciągu najbliższych dwóch lat;
- Do 2030 r. 78% firm przyjmie model dostawy ostatniej mili.
Składanie zamówień
Minęły już czasy niekończącego się przeglądania produktów i wypełniania długich formularzy zamówień. Dzięki Q-commerce konsumenci mogą szybko znaleźć potrzebne produkty i bez wysiłku składać zamówienia.
Szybkość dostawy
Szybkość całej dostawy jest najbardziej oczywistą różnicą między modelami biznesowymi E-commerce i Q-commerce. W przeciwieństwie do zwykłych sklepów internetowych, Q-commerce umożliwia realizację zamówień trwających nawet kilka minut.
Wykorzystanie magazynów
Modele dostaw Q-commerce są tak szybkie, dzięki wynajmowaniu mikromagazynów. Podejście to pozwala firmom kupować lub wynajmować mikromagazyny, zwane również “magazynami w chmurze” lub “ciemnymi sklepami”, w najlepszych lokalizacjach.
Sklepy te ułatwiają partnerom dostawczym odbieranie i dostarczanie towarów na adres klienta w ciągu kilku minut.
Zakupy oparte na sztucznej inteligencji
Platformy Q-commerce wykorzystują sztuczną inteligencję i technologie uczenia maszynowego, aby zrozumieć potrzeby konsumentów oraz personalizować sugestie i rekomendacje produktów. To pozwala stworzyć najlepsze doświadczenia dla klientów. Innymi słowy, konsumenci mogą natychmiast znaleźć i kupić produkty/usługi, których potrzebują.
Obsługa klienta przyjazna urządzeniom mobilnym
W świecie zdominowanym przez telefony komórkowe, zapewnienie doskonałej obsługi dla urządzeń mobilnych jest koniecznością. Większość klientów robiących zakupy online dokonuje ich właśnie na urządzeń mobilnych. Ponieważ Q-commerce jest przyjazny dla tego typu narzędzi, możesz kupować w dowolnym miejscu i czasie. W ten sposób, każdy klient może cieszyć się wygodniejszymi
doświadczeniami zakupowymi.
Zwiększone bezpieczeństwo
Firmy Q-commerce mogą przetwarzać transakcje w ciągu kilku sekund, bez korzystania z centralnych sieci lub serwerów. Wykorzystują one quantum key distribution (QKD), aby zabezpieczyć każdą transakcję za pomocą nietrwałego inteligentnego klucza, który znika po użyciu.
Z tego powodu cyberprzestępcy nie mogą włamać się do transakcji Q-commerce i ukraść cennych danych klientów, takich jak nazwy użytkowników, kontakty e-mail, hasła, dane uwierzytelniające karty kredytowe itp.
Przykłady branż, w których Q-Commerce odgrywa ważną rolę
Moda
Moda staje się jeszcze szybsza. Konwencjonalne sklepy detaliczne nadal przyciągają uwagę klientów. Jednak sama szybkość i opcje dostawy oferowane przez Q-commerce w modzie stają się głównym czynnikiem wpływającym na zachowania zakupowe.
Nowoczesne modowe strony i aplikacje q-commerce uwzględniają kluczowe punkty niezbędne do utrzymania doskonałego doświadczenia zakupowego. Oferują opcje, które pomagają klientom określić prawidłowe dopasowanie, informują o materiałach i opcjach kolorystycznych oraz zapewniają wygodne sposoby zwrotu, które pasują do oczekiwań. Biorąc to wszystko pod uwagę, q-commerce w modzie przeżywa najlepszy czas.
Żywność
Niezależnie od tego, czy chodzi o zamówienie artykułów spożywczych, menu z sieci fast food, czy danie obiadowe, Q-Commerce zaczął odgrywać ważną rolę w branży spożywczej i często przewyższa fizyczne restauracje i sklepy spożywcze. Opcja dostawy jedzenia istnieje już od bardzo dawna, ale Q-Commerce zapewnia, że jest ona wygodniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Najlepszymi przykładami są usługi, takie jak Uber Eats, Wolt, Bolt Food i wiele innych, które doświadczyły znacznego wzrostu podczas pandemii Covid-19. Ich sukces jest niezaprzeczalny i trwa nadal, nawet po zakończeniu pandemii.
Wynika to z faktu, że dostawy online stały się niezwykle wygodne. Rozsądne opłaty, doskonała obsługa przez kurierów oraz nawet postęp techniczny odgrywają ważną rolę.
Gopuff
Oprócz przyjmowania zamówień na alkohol, przekąski i żywność, Gopuff dostarcza również artykuły gospodarstwa domowego.
DoorDash
DoorDash istnieje od 2013 roku. Firma zajmuje się daniami na wynos i dostawą jedzenia do restauracji.
Goryle
Gorillas dostarcza świeże, lokalne i organiczne produkty do domów klientów.
Podsumowanie
Q-commerce to przyszłość zakupów online. Oferuje wiele korzyści w porównaniu z e-commerce, gdyż firmy Q-commerce są w stanie lepiej zaspokajać potrzeby klientów, a nawet przekraczać ich oczekiwania.
Dzięki takiemu podejściu możesz przekształcić swój biznes online w maszynę generującą leady, zdolną do przekształcenia doświadczeń zakupowych odbiorców. Oprócz tego, że model ten jest bardziej przystępny cenowo, sprawia również, że operacje są bezpieczniejsze i pewniejsze.
Obecnie konsumenci wymagają natychmiastowej, zorientowanej na nich obsługi. Jedynym sposobem na sprostanie ich stale rosnącym wymaganiom jest przyjęcie cyfrowych trendów biznesowych, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję.
Najczęściej zadawane pytania
Co oznacza Q-commerce?
Q-commerce to szybszy i bezpieczniejszy model biznesowy e-commerce, obsługujący natychmiastowe dostawy. Dzięki niemu, klienci mogą zamawiać i odbierać produkty od 10 do 30 minut.
Jaka jest różnica między E-commerce a Q-commerce?
Największą różnicą jest podejście do dostarczania towarów końcowych. W przeciwieństwie do platform e-commerce, które potrzebują kilku dni na dostarczenie produktów na adres klienta, witryny Q-commerce dostarczają towary w ciągu kilku minut.
Oprócz dostawy tego samego dnia, Q-commerce gwarantuje też zwiększone bezpieczeństwo transakcji, skalowalność operacyjną i zadowolenie klientów. Ponieważ przedsiębiorstwa Q-commerce korzystają z dogodnie rozmieszczonych magazynów w najlepszych lokalizacjach, mogą natychmiast dostarczać towary po niższych cenach.
Jakie firmy korzystają z Q-commerce?
Niektóre z wiodących marek w branży Q-commerce to Getir, Gopuff, Glovo, Delivery Hero, Gorillas, DoordDash, Deliveroo, Postmates, Instacard, Rappi, Grab, Gojek i Meituan.
Jaka jest przyszłość Q-commerce?
Przyszłość Q-commerce rysuje się w bardzo jasnych barwach. Firmy mogą spodziewać się znacznych postępów w branży, na przykład:
- Dywersyfikacji zapasów – chociaż Q-commerce obraca się głównie wokół dostaw żywności, branża wkrótce rozszerzy się na inne kategorie produktów.
- Usprawnionego zarządzania zapasami i łańcucha dostaw – szybkość dostawy zależy od zarządzania zapasami i łańcucha dostaw. Oba te elementy będą się rozwijać w nadchodzącym czasie.
- Wygody robienia zakupów – wraz z dołączaniem kolejnych firm do rosnącego rynku Q-commerce, kupujący online będą mogli cieszyć się najbardziej spersonalizowanymi doświadczeniami zakupowymi i niespotykaną dotąd wygodą.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora