Google Analytics – lub zamiast tego Universal Analytics – to doskonałe narzędzie dla firm każdej wielkości. Niezależnie od tego, czy chcesz sprawdzić, jak Twoje treści plasują się w wyszukiwarkach, czego Twoi klienci szukają na Twojej stronie internetowej, czy znaleźć nowe słowa kluczowe do newslettera, Google Analytics jest odpowiednią platformą.
Aby utrzymać konkurencyjność swojej strony e-commerce, wydajność kampanii marketingowej lub skuteczność Google Ads na jak najwyższym poziomie, musisz trzymać rękę na pulsie – lub na kluczowych metrykach.
Ale pomimo, że jest to jedna z najpopularniejszych platform na rynku, Google Analytics (zarówno darmowy, jak i premium Google Analytics 360) ma również kilka wad, które często sprawiają, że firmy szukają innych narzędzi do analityki w czasie rzeczywistym.
Dlatego w tym wpisie na blogu omówimy niektóre z najlepszych dostępnych alternatyw Google Analytics i pomożemy Ci podjąć świadomą decyzję o tym, które narzędzie jest odpowiednie dla Twojej firmy.
Czym jest Universal Analytics?
Aby doskonale się zrozumieć, porozmawiajmy o tym, czym jest Google Analytics lub Universal Analytics.
Wprowadzony jesienią 2012 roku Universal Analytics to nowa wersja znanego oprogramowania Google Analytics. W porównaniu do klasycznej wersji (często nazywanej GA), w tej, kod śledzący został całkowicie przepisany, a Google dodało mnóstwo usprawnień back-endowych.
Powód zmiany? Ponieważ każdy z nas używa teraz co najmniej 2 (a często więcej) urządzeń do surfowania po sieci, Google musiało znaleźć sposób na śledzenie podróży klienta na wszystkich urządzeniach, z których może korzystać.
Nawet jeśli użytkownik mobilny przejdzie na komputer stacjonarny lub na odwrót, firmy powinny być w stanie oznaczyć ich jako tych samych odwiedzających – a tego Google Analytics nie potrafił.
Najbardziej znaczącą zmianą między Google Analytics a Universal Analytics jest to, że ta druga platforma analityczna używa “ID użytkownika” do śledzenia zachowania użytkownika na wielu urządzeniach i platformach.
Mówiąc prościej, w GA, indywidualny odwiedzający, który przeglądał stronę internetową na dwóch różnych urządzeniach, był odnotowywany jako dwóch oddzielnych odwiedzających. UA natomiast wyświetli aktywność jako pochodzącą od jednego użytkownika, tylko przy użyciu innego urządzenia. Oznacza to, że możesz uzyskać bardziej skoncentrowany na użytkowniku widok swojego ruchu, a tym samym znacznie więcej danych, które pomogą Ci zbudować bardziej dopasowane doświadczenie dla Twoich klientów.
Inne kluczowe funkcje, które zostały dodane w UA:
- Tworzenie niestandardowych metryk (dla lepszych podróży klienta i do wyciągania więcej danych)
- Projektowanie niestandardowych pulpitów z zaawansowanymi funkcjami (niestandardowe zdarzenia, lejek sprzedaży, analiza użytkowników w czasie rzeczywistym)
- SDK Google Analytics przeznaczone do analityki mobilnej
- Gromadzenie danych offline (np. dane z punktów sprzedaży)
- Niestandardowe timeouty sesji i kampanii
Dlaczego powinieneś szukać alternatywy dla Google Analytics?
Chociaż Google Analytics jest bez wątpienia jednym z najpopularniejszych narzędzi analitycznych, istnieje kilka powodów, dla których możesz chcieć poszukać innej platformy.
Pierwszym z nich jest to, że Google już zapowiedziało, że w 2023 roku wycofa rozwiązanie Universal Analytics i zamiast tego skupi się na Google Analytics 4. Podobnie jak w przypadku Universal Analytics w 2012 roku, w G4 zmienia się prawie wszystko, więc przejście z UA na Google Analytics 4 może być trudne. Druga sprawa to fakt, że liczba funkcji, jakie może zaoferować Google Analytics może być zbyt duża dla mniejszych firm i zamiast pomagać, może być myląca zarówno dla użytkowników, jak i digital marketerów.
Również, jeśli chcesz dostarczyć spersonalizowane doświadczenia klienta na zamówienie, twój zespół marketingowy może potrzebować więcej niż to narzędzie.
Wreszcie, dostosowanie pulpitu nawigacyjnego będzie wymagało trochę wysiłku, więc dla użytkowników, którzy są nowi w analityce, lepiej byłoby poszukać prostego narzędzia analitycznego, a nie narzędzia typu “wszystko w jednym”, takiego jak Google.
Istnieje również kilka obaw dotyczących prywatności związanych z Google Analytics
i wyszukiwarkami. Google było już kilka razy krytykowane za nieprzestrzeganie polityki prywatności. A co gorsza, nie masz dokładnie żadnej kontroli nad tym, jak dane są zbierane, gdzie są przechowywane i jak są wykorzystywane. Obawy o prywatność są jednym z głównych powodów, dla których firmy decydują się obecnie na poszukiwanie alternatywnych usług analitycznych – zwłaszcza, że dla internautów ich prywatność w sieci jest największym zmartwieniem.
I na koniec – cena. Google Analytics 360 jest jednym z najdroższych pakietów analitycznych na rynku i jest dostępny tylko dla dużych firm, które mogą sobie pozwolić na wydanie na niego ponad 10 000 dolarów miesięcznie. Google Analytics 4 będzie najprawdopodobniej w podobnym przedziale cenowym, co sprawia, że obie platformy są w zasadzie poza zasięgiem większości firm.
Jakie są najlepsze alternatywy Google Analytics?
Pomimo swojej popularności, Google Analytics może nie być najlepszym rozwiązaniem dla każdego biznesu. W wersji darmowej dane są mocno wyrywkowe, a interfejs użytkownika wiąże się z mocnymi ograniczeniami dotyczącymi tego, co można zrobić. Dodaj do tego kwestie prywatności, brak narzędzi do pomiaru wydajności SEO i oszałamiający koszt wersji premium, a możesz zacząć wątpić, czy Google Analytics jest naprawdę narzędziem dla Ciebie.
Więc teraz, w tym wpisie na blogu, spójrzmy na niektóre z najlepszych narzędzi do analizy produktów dostępnych zamiast Google Analytics.
1. Luigi’s Box
Luigi’s Box to wyszukiwarka stron i oprogramowanie analityczne, które wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizy zachowań klientów i pomaga im znaleźć produkty, których potrzebują.
Oferuje mnóstwo funkcji analitycznych w intuicyjnym pulpicie nawigacyjnym z danymi w czasie rzeczywistym na temat działań użytkowników. Twoje najważniejsze aspekty na stronie internetowej to utracone możliwości, współczynnik odrzuceń, najpopularniejsze wyszukiwane hasła, co robią odwiedzający na Twojej stronie, a nawet jakie wyniki wyszukiwania dały Twoim odwiedzającym zero wyników – wszystkie te dane stanowią doskonałe spostrzeżenia dotyczące produktu. Dostosowywalne pulpity nawigacyjne pomagają umieścić najważniejsze informacje na pierwszym planie – aktywność odwiedzających, średni czas przebywania na stronie lub dowolne zmienne niestandardowe, które ustawiłeś. A ponieważ niestandardowe pulpity analityczne są przyszłością, możesz naprawdę wykorzystać imponujący zestaw funkcji, aby zwiększyć doświadczenie online, poprawić analizę użytkowników w czasie rzeczywistym i dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.
W porównaniu z Google Analytics, którego wdrożenie i konfiguracja może zająć chwilę, Luigi’s Box jest znacznie lżejszym narzędziem do analizy produktów – nie trzeba prosić informatyka o zainstalowanie platformy, można to łatwo zrobić samemu. Zespół wsparcia klienta jest również zawsze do Twojej dyspozycji.
Cennik: Luigi’s Box wykorzystuje model niestandardowej wyceny, aby dostosować miesięczny / roczny plan cenowy do potrzeb biznesowych i zapewnić, że aktywni użytkownicy płacą tylko za usługi, z których korzystają. Więc aby dowiedzieć się więcej o cenach, musisz skontaktować się z zespołem sprzedaży, wtedy uzyskasz niestandardową wycenę. Możesz też zacząć od skorzystania z 14-dniowej bezpłatnej wersji próbnej.
ay free trial.
2. Hubspot Marketing Analytics
Serwis Hubspot oferuje kilka narzędzi – od automatyzacji marketingu po CMS. A częścią ich oferty są również narzędzia do analityki marketingowej. W jej wnętrzu można znaleźć praktycznie wszystko, co może być potrzebne do pomiaru i optymalizacji witryny. Od podstawowych metryk, takich jak źródła i jakość ruchu, wydajność lejków sprzedażowych do śledzenia konwersji, a także wydajność wszystkich Twoich kanałów marketingowych do szczegółowych spostrzeżeń na temat tego, co jest teraz na czasie.
Możesz również dostosować pulpit nawigacyjny, aby mieć najważniejsze metryki na pierwszy rzut oka – i tworzyć niestandardowe raporty z danych.
Ceny: Analityka Hubspot jest dostępna tylko jako część platformy marketingowej lub sprzedażowej HubSpot – i niestety, począwszy od wyższych planów cenowych. Podczas gdy Hubspot ma darmowe plany, zaawansowana analityka jest dostępna tylko od planu Professional ($800/mo).
5. Fox Metrics
FoxMetrics pozwala na tworzenie własnych modeli danych oraz zmiennych i dostosowanie pulpitów nawigacyjnych, aby pokazać dokładnie te dane, które chcesz zobaczyć na pierwszy rzut oka. Po zaprojektowaniu modeli danych, FoxMetrics przekształci je w raporty wizualne. Co więcej, FoxMetrics oferuje również narzędzia takie jak reklamy ukierunkowane i popupy, ankiety i sondaże (na przykład ankiety dotyczące porzucenia koszyka). Problemem jest to, że budowanie i zarządzanie modelami danych wewnątrz aplikacji wymaga zrozumienia SQL (Structured Query Language), więc jest to pakiet funkcji dla bardziej zaawansowanych użytkowników.
Ceny: Ich plany zaczynają się od 399 USD miesięcznie (z liczbą niestandardowych modeli danych ograniczonych do 10) do 599 USD miesięcznie dla planu Growth. Niestety, platforma nie ma darmowej wersji ani nawet próbnej – choć możesz poprosić zespół sprzedaży o demo.
Barbora czaruje słowami w Luigi's Box jako specjalista ds. marketingu produktów. Pisaniem zajęła się podczas studiów, jako wolontariuszka w różnych stowarzyszeniach obywatelskich. Oprócz bycia częścią zespołu marketingowego Luigi's Box, współorganizuje konferencję TEDxBratislava, gdzie zajmuje się marketingiem i PR.
Więcej wpisów tego autora